Gå til innhold

Lakkere terrassegulv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er penest med et nylakkert terrassegulv, jeg vet...

Men: har også hørt at hvis man lar gulvet være som det er fra begynnelsen av, så slipper man det vedlikeholdet år etter år.

Hva synes dere? Bør jeg som ikke liker slikt vedlikehold la gulvet være som det er og la det få 'leve' sin egen gang, eller mette det år etter år med lakk?

:roll:

Gjest gjest1
Skrevet

Terrassen vår har tidligere eier ikke gjort noe med siden den var ny (-99) og den var hvertfall ikke pen, så helt veldlikeholdsfri vil nok en terrasse aldri være så sant en bryr seg om hvordan den ser ut.

Vi har nettopp vært å kjøpt masse greier på Byggkjøp og ble der anbefalt Jotun sin Trebit (beis/olje). I motsetning til flere lakktyper (særlig de billige sortene) hvor en må lakke på nytt hvert år skal det med denne dekkbeisen holde å gjøre det hvert 3-4 år.

Han vi snakket med har gitt oss mange gode råd tidligere så jeg stoler på han - men har ingen erfaring med det så jeg har egentlig ikke peiling. Nå er terrassen vår skrubbet og satt inn med sopp- og algedreper og så bare venter vi på finværet slik at vi kan få beiset. Krysser fingrene for at det han sier stemmer slik at vi ikke trenger å gjøre så veldig mye der ute på noen år.. :)

Skrevet

Takk for svar!

Vi vaska terrassen grundig igår, og med KAUSTISK SODA!!! Pulveret helles i en balje med 10 liter vann og så gikk vi over med vaskekost og spylte m høytrykksspyler etterpå, nå ser terrassen helt NY ut :)

Så kanskje en idè å vaske m det hvert år...

Bare ikke treverket blir ødelagt av det da, men det blir det vel m lakken også, på lang sikt...Huset her er bare 3 år gammelt...

Gjest Gjest
Skrevet

Terassegulv av tre skal da ikke lakkes!!

Derimot skal det oljes minimum hvert år - spesielt etter en hestekurbehandling som du ga det med kautisk soda.

Skrevet
Terassegulv av tre skal da ikke lakkes!!

Derimot skal det oljes minimum hvert år - spesielt etter en hestekurbehandling som du ga det med kautisk soda.

OK, mente oljing da :) (skriveleif..)

Gjest Gjest_Sus_*
Skrevet

Trebit terrassebeis er super!! Terrassen blir som ny og en slipper å olje den hvert eneste år; det holder med hvert 2-3 år slik som Titta sier. Jeg ble hvertfall veldig fornøyd, og det er 2 år siden jeg behandla den. En kan også velge litt farge på denne beisen. Den er selvfølgelig litt dyrere i innkjøp, men den varer jo lenger....så den er absolutt verdt pengene!

Gjest Fruktfat
Skrevet
Trebit terrassebeis er super!!

absolutt! :Nikke:

vi har brukt den heter burmateak, blir så flott! gjorde det for to år siden, og nå var det på tide igjen. var litt spent på hvordan det ville bli der det var slitt fra før -midt på trinnene på trammen- om det ville bli ujevnt, men det ble helt jevnt!

det regnet etterpå, og det bare la seg oppå/prellet av.

så jeg vil anbefale terassebeisen; litt dyrere, men mye bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...