Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor mange samer bor det i Norge? Hvor stor prosent av Finnmarks befolkning er samer?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest1
Skrevet

Trodde det bodde flest samer i Oslo jeg. Det har jeg lest en plass.

Skrevet
Trodde det bodde flest samer i Oslo jeg. Det har jeg lest en plass.

Ja, men jeg er interessert i å finne ut hvor stor det av Finnmarks befolkning som er samer.

Skrevet (endret)

Nei, det vet jeg ikke.

Endret av Velvet
Gjest Thalassa
Skrevet

Er det ikke rundt 30 000 da?..

Gjest Gjest
Skrevet

saami.info

å denne siden står det at det er ca 50.000 samer i Norge.

det sies jo at det bor flere samer i Oslo enn i Finnmark. Men her er det nok et definisjonsspørsmål. Mange som ikke ville vedkjenne seg sin samiske røtter før i tida, de ble jo sett på som lavest på rangstigen. Veldig mange i min slekt fra Nord-norge ser ut som samer (små og mørke), men disse genene har i såfall kommet inn i slekta pga et godt skjult utroskap.

Skrevet

Som en konsekvens av fornorskningspolitikken/assimilasjonspolitikken som ble ført mot samene frem til etter 2. verdenskrig er det veldig mange som fornekter sitt opphav, og har tatt en norsk identitet.

Jeg tipper det er vanskelig å anslå et eksakt antall.

Skrevet

Det er ihvertfall 73000 innbyggere i Finnmark, men så var det å finne ut hvor mange av disse som er samer. Driver og diskuterer dette med en kollega, og nå skal jeg finne det ut! Er nemlig sikker på at jeg har rett, som vanlig! :sjarmor:

Gjest Gjest
Skrevet

Det er umulig å svare på hvis antall personer med samiske røtter skal telles. Til og med i Finnmark er det umulig å svare på spørsmålet siden det er en del blanding mellom nordmenn, samer, finlendere, russere, danske, engelskmenn, porugisiske fiskere med flere. Samene lever helt ned til Rørostraktene her i Norge, dvs. de som driver med rein. Ellers er de som ikke driver med rein, spredd over hele landet.

Skrevet

Det er vel et definisjonsspørsmål.

Hvem regnes som same?

Og for å skrive seg inn i samemantallet trenger man ikke beherske språket eller å ha vokst opp i en samisk kultur;

For å kunne skrive seg inn i samemanntallet er det et subjektivt og et objektivt kriterie. Det subjektive er at du må oppfatte deg som same. Det objektive kriteriet er at en av dine foreldre, besteforeldre eller oldeforeldre har/ har hatt samisk som hjemmespråk. Om du en av dine foreldre står i samemanntallet, så kan du også skrive deg inn uavhengig av det objektive kriteriet.

http://www.nsr.no/website.aspx?objectid=1&displayid=10457

Så det er et godt spørsmål; hvor mange samer fins det i Finnmark??

Gjest Sexy Cath
Skrevet

beklager at jeg avbryter i denne tråden, men vet noen hvorfor samer ser litt spesielle ut? :forvirret::forvirret:

Gjest gjest1
Skrevet
beklager at jeg avbryter i denne tråden, men vet noen hvorfor samer ser litt spesielle ut?  :forvirret:  :forvirret:

Hva mener du med spesielle? Ansiktstrekkene har kanskje noe med at det er noe asiatisk blanding bakover?

Gjest Sexy Cath
Skrevet
Hva mener du med spesielle? Ansiktstrekkene har kanskje noe med at det er noe asiatisk blanding bakover?

jeg syns nemlig de har litt rare øyne (skeive kanskje). og der ga du jo forklaringen på hvorfor. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...