Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Kan noen gi meg en oppskrift på fromasj UTEN gelatin?

Og gjerne med yoghurt.

Kan jeg lage det av yoghurt og en pakke gele? (Det finnes gelepakker uten gelatin)

Jeg er håpløs til å prøve noe nytt uten oppskrift, så jeg håper dere kan gi meg en liten beskrivelse og mengder!

Gjest Gjest
Skrevet

Fromasj er gele med smak blandet med krem.

Du kan sikkert lage den av det du foreslår, men den blir sikkert litt mer "kompakt" pga yoghurten. Jeg ante ikke at det fantes gelepakker uten gelantin. Hvilket merke er det, og hvor kjøper du den?

Gjest Gjest
Skrevet

Oppskrift har jeg ikke, men det er da bare å smake seg frem første gang, og notere det du bruker?

(NB: Viktig: Geleen skal da lages med bare halvparten av vannmengden! Det er aller viktigst når du lager fromasj!)

Gjest Gjest
Skrevet

Hurtiggele (husker ikke helt hva den heter) er uten gelatin, fra Freja. Ikke den med mest utvalg i smaker, men et par er uten gelatin.

Gjest pulverheksaii
Skrevet

Tenker du på gelatin som ikke er lagd av dyr?

Da kan du prøve agar agar som er lagd av tare.

Gjest Gjest
Skrevet

Som sagt, gele uten gelatin har jeg funnet.

Problemet mitt er å forvandle den til en slags fromasj. Jeg har aldri laget det før. Jeg aner ikke hvor mye fløte jeg trenger. Jeg aner ikke når jeg må tilsette fløten. Jeg aner ikke om jeg kan bruke yoghurt og i så fall hvor mye yoghurt jeg trenger.

Har noen en oppskrift?

Gjest gjest1
Skrevet
Som sagt, gele uten gelatin har jeg funnet.

Problemet mitt er å forvandle den til en slags fromasj. Jeg har aldri laget det før. Jeg aner ikke hvor mye fløte jeg trenger. Jeg aner ikke når jeg må tilsette fløten. Jeg aner ikke om jeg kan bruke yoghurt og i så fall hvor mye yoghurt jeg trenger.

Har noen en oppskrift?

Ok, nå har jeg lest tråden en gang til, nå er jeg med tror jeg...

Du lurer på om du kan bytte ut kremfløten med yoghurt?

Det tro jeg ikke går direkte, siden fløten skal piskes til kren før den blandes med geleen.

Men du kan prøve å la gelen bli kald , men før den stivner, å vispe inn yoghurt. Jeg aner ikke om det går, men du kan prøve, du vil da få gele blandet med yohurt, men tror ikke su får den luftige konsistensen som du får med pisket kremfløte.

Skrevet

Jeg har ingen oppskrift til deg (hva med å google?), men jeg kan gi deg følgende råd på veien.

Lag geleen av halv mengde vann. Avkjøl. (Viktig, ellers blir ikke fromasjen fin)

Visp krem stiv (tror jeg bruker 2-3 dl fløte til dette) Hvis du skal bruke yoghurt, beregn ca samme mengde. Her må du selv prøve deg frem/ smake, og helst prøvelage fromasj en dag tidligere enn du egentlig skal servere desserten (Lag en runde først, noter mengdene på det du bruker, prøvesmak, og tenk om du må bruke mere/mindre av noe, og så lager du desserten "på ordentlig" en gang til).

Når geleen er HELT avkjølt (men selvsagt ikke stivnet - her må du følge med), har du krem/yoghurt i. Du blander det forsiktig sammen (det kokebøker kaller "å skjære det inn med en slikkepott" = ingen hard visping/mosing, for da går luften ut av kremen)

Sett til avkjøling noen timer.

Hvis fromasjen kjennes "løs" ut når den er stivnet , må du ha mere gele i forhold til yoghurt/krem-mengde.

Gjest Gjest
Skrevet

Ok, nå vet jeg ca. hvordan det går.

Blir dette riktig?

En pakke gele, men bare halvparten av vannmengden.

2 dl kremfløte, piskes.

Når geleen er kald, men ikke fast vendes kremen inn?

Alternativt 2 dl yoghurt.

Gjest gjest1
Skrevet
Ok, nå vet jeg ca. hvordan det går.

Blir dette riktig?

En pakke gele, men bare halvparten av vannmengden.

2 dl kremfløte, piskes.

Når geleen er kald, men ikke fast vendes kremen inn?

Alternativt 2 dl yoghurt.

Ja

• 3 år senere...
Skrevet

Ser dette er en gammel tråd, men gidder ikke å lage en ny.

Hvorfor er det viktig å lage gelen med halv mengde vann?

Skrevet
Ser dette er en gammel tråd, men gidder ikke å lage en ny.

Hvorfor er det viktig å lage gelen med halv mengde vann?

En pakke gele/en plate gelatin kan stivne en viss mengde væske. Når man lager fromasj vil man jo at kremen skal stivne litt den også, for å få riktig konsistens. Det blir ikke nok "stivhet" i massen om du har for mye vann.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...