Gjest Varg-Menja Skrevet 29. mai 2006 #1 Skrevet 29. mai 2006 Noen som vet om inkassobyråer kan fortsette å legge på gebyrer, etter at man har betalt hovedkravet, enten til dem eller opprinnelig kreditor? Og må man strengt tatt betale gebyret, når hovedkravet er oppgjort?
Hu i Svingen Skrevet 29. mai 2006 #2 Skrevet 29. mai 2006 Hvis du har betalt hovedkravet etter fristen så kan de vel det ja.
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2006 #3 Skrevet 29. mai 2006 For å forklare enkelt: Hvis du betaler regningen for sent, taper kreditor penger. Dette fordi kundefordringer forverrer likviditeten. Det igjen betyr at kreditor må ta opp lån for å betale sine inntekter/eller taper renteinntekt ved at du ikke betaler regningen i tide. rentegebyret kreditorer i Norge kan ta er ca 9,5 % Kreditorer må sende ut inkassovarsel med 14 dagers frist før det sendes til inkasso. Det koster mye å sende krav til inkasso. Derfor må du betale inkassogebyret, siden du er årsaken til at saken har havnet der. Hvis du har betalt regningen for sent og saken har havnet til inkasso, må du altså betale både hovedkravet og inkassosalæret. Det hadde ikke vært rettferdig at kreditor skulle måtte betale masse penger til inkassoselskapet, siden du er skyld i at regningen ikke er betalt. Hvis alle som ikke betaler regningene i tide hadde sluppet å betale salæret slik du nå ønsker, ville ført til at ungen kreditorer hadde turt å sende sakene til inkasso (det hade blitt for dyrt), og hele kredittsystemet hadde brutt sammen. Kredittsystemet er basert på tillitt, og det er viktig at vi forbrukere ikke misbruker den tillitten vi blir gitt. har du derimot betalt regningen før den ble sendt til inkasso, eller du ikke skulle motatt regning i utgangspunktet (da må du ha dokumentasjon på at du har sagt opp feks et abboonement), så skal du selvsagt ikke betale salæret. Nå presenterer jeg det rent faktiske her, så du kan se saken fra bedriftens synspunkt. Bedriftene taper jo mye penger på at folk ikke betaler regninger i tide, i form av alternativkostnaden ved tapte renteinntekter (ev rentekostnader ved å måtte ta oppp likviditetslån). At du har havnet i en vanskelig situasjon er leit, men i et kapitalistisk samfunn kan ingen bedrifter overleve ved å drive veldedighet. Da må man heller prøve å i forkant utsette betalingsfristen på de regningene man ikke klarer å betale. Håper du får orden på økonomien, men det er viktig å innse virkeligheten og innrette seg som best mulig etter det (dvs unngå inkasso som best man kan)
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2006 #4 Skrevet 29. mai 2006 Hei Her har jeg masse erfaring fra en tidligere arbeidsplass ( som gikk konkurs....). Inkassobyråene legger først på et salær, det avgjøres av størrelsen på det ubetalte beløpet, blir ikke dette betalt, legges det på tungt salær, så blir det betalingsanmerkning om saken ikke blir gjort opp. De legger på tungt salær selv om du har betalt hovedkravet. Jeg har erfart at det lønner seg å ringe til inkassobyrået, være ærlig og be om å få "slippe unna" med lett salær, det fikk jeg til! Men det krever at du betaler OMGÅENDE! Min arbeidsplass har aldri hatt utgifter til inkasso mot kunder. Vi får utbetalt hovedkrav inkl. renter når de får inn pengene. Inkassosleskapene tjener pengene sine på salærene. Men jeg vet om noen inkassoselskaper som trekker en viss % av hovedkravet i tillegg til at de får salæret. Konklusjon: er hovedkravet blitt betalt ETTER at saken ble oversendt til inkasso, vil kravet bare vokse inntil alt er gjort opp! Beklager! Det er dessverre dyrt å være "fattig" noen ganger.
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2006 #5 Skrevet 29. mai 2006 Noen som vet om inkassobyråer kan fortsette å legge på gebyrer, etter at man har betalt hovedkravet, enten til dem eller opprinnelig kreditor? Og må man strengt tatt betale gebyret, når hovedkravet er oppgjort? ← Når saken er overlatt til et inkassoselskap, så er fordringen mellom inkassoselskapet og den som skylder penger. Hvis du har foretatt oppgjøret direkte til opprinnelig kreditor, så må du betale de gebyrene inkassoselskapet krever likevel. Du kan lese mer om dette i loven om inkasso.
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2006 #6 Skrevet 29. mai 2006 Min arbeidsplass har aldri hatt utgifter til inkasso mot kunder. Vi får utbetalt hovedkrav inkl. renter når de får inn pengene. Inkassosleskapene tjener pengene sine på salærene. Men jeg vet om noen inkassoselskaper som trekker en viss % av hovedkravet i tillegg til at de får salæret. ← Inkassoselskapet vi bruker på min arbeisplass tar betalt for å føre inkassosaken, ikke bare av kunden, men også av oss. Derfor kvier vi oss for å sende småbeløp til inkasse, nettopp fordi vi kan ende med at den opprinnelige fordringen ikke blir betalt, og vi likevel må betale inkassoselskapet. Jeg kan ikke alle detaljene rundt dette siden jeg ikke har direkte kontakt med inkassoselskapet, men min kollega har fortalt meg dette. Utrolig at ikke den vanlige forbruker klarer å se helheten i dette inkassosystemet. Det er nemlig en grunn til at vi har det: hvis ikke bryter dette systemet sammen med at man kan selge varer på kreditt. Forøvrig er det mest her i Norden man driver inkassovirksomhet. Ellers i verden driver de bare med enda mer ufine metoder (mafiaen bruker andre metoder enn ringerunder og purrebrev). Det beste er å gjøre opp for seg med en gang, og så lærer man til neste gang. Dvs man bør gjøre noe med saken før den havner til inkasso.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå