Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er 175 cm og veier 59 kg, jeg er fornøyd med vekta men ikke "konsistensen". Nå har jeg begynt å trene :-) Men i frykt for å bli altfor tynn har jeg fått et råd om å begynne å drikke protein shakes. Jeg vil heller ha litt muskler isteden for å bli tynnere.

Har du prøvd proteinpulver? Fikk du bra resultater?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei!

Jeg er 175 cm og veier 59 kg, jeg er fornøyd med vekta men ikke "konsistensen". Nå har jeg begynt å trene :-) Men i frykt for å bli altfor tynn har jeg fått et råd om å begynne å drikke protein shakes. Jeg vil heller ha litt muskler isteden for å bli tynnere.

Du kan også bare legge opp kostholdet til å inneholde mer proteiner generelt sett, spis mye magert kjøtt (hvitt og rødt), kornprodukter, tunfisk, reker, osv. Men proteinshakes er en rask og lettvint løsning :)

Skrevet

Jeg boler, og ser megasterk ut.

Skrevet

Jeg tror at kroppen tar opp proteiner fra mat bedre enn i proteinpulver. Jeg er ikke sikker på det her, men jeg mener jeg har lest det et sted.

Selv drikker jeg proteindrikker, å det funker bra.

På Sunkost får du kjøpt et ganske dyrt proteinpulver som heter Prozyme. Det er det beste jeg har prøvd!

Det er også et produkt der som er lagd av den samme fabrikanten, men jeg husker ikke hva det heter... Det er hvertfall en slags proteindrikk som er spesielt lagd for damer (jeg regner med at du er dame).

Det beste du kan gjøre for å bygge muskler er regelmessig trening og et bra kosthold. Proteindrikk og aant kosttilskudd (til og med sterioder) er ingen mirakelkur, så hard trening og riktig mat er det eneste som hjelper. Send meg en beskjed hvis det er noe du lurer på :)

Skrevet

Vel, jeg brukerproteinpulver i perioder (når jeg synes jeg ikke får dekket behovet ved vanlig mat). Jeg synes ikke det hjelper all verden. Det er ihvertfall ingen vidunder-kur! Merker lite forskjell de gangene jeg bruker og ikke bruker. Det eneste som hjelper er jevn og regelmessig trening, kombinert med et godt kosthold. Så kan du evt. supplere med protein-pulver. Men jeg vil tro du som hobby-utøver (satser på at du er det) ikke har all verden igjen for pulveret. Husk også at det omdannes til fett dersom du ikke bruker det (tror jeg).

Skrevet

Du må ikke være redd for å spise for mye proteiner, sålenge du holder rede på kaloriinntaket ditt. For høyt kalorinntak i forhold til hva du forbruker = vektøkning i form av fett.

Ellers så er det ikke noe problem å drikke proteinshakes, de fleste typer idag er lagd av myseprotein som har høy biologisk verdi, dvs. at kroppen kan nyttegjøre seg 100% av det, i forhold til f.eks kyllingkjøtt, hvor proteinet tas opp av kroppen ved omtrent 78% effektivitet.

Jeg vil likevel anbefale at du spiser mest vanlig mat og passer på å få i deg nok proteiner gjennom den kosten, fordi da får du også den næringen du trenger ellers. Så kan du heller ta en shake etter trening og til lunsj f.eks, for å supplere.

Skrevet

Takk for mange svar! :) Jeg har begynt å drikke en til to shakes om dagen, også får jeg se hvordan det går.

Skrevet
Hei!

Meget smart målsetning du har, men jeg ville nok tenkt mer helhetlig om kosthold og trening enn bare proteinpulver. Dette er et stort tema. OM du leser engelsk godt, sjekk ut disse nettsidene:

www.musclemayhem.com/forums (sjekk Contest diet eller fat loss eller cutting forumene)

www.bodybuilding.com

www.johnstonefitness.com

Kule And

Skrevet

Du skal trene rimelig hardt før proteinpulver blir viktig å ta.

Det som *er* viktig, er å spise hele tida (minst 3. hver time, helst annenhver), og å spise protein til hvert måltid. Det kan være ost, kjøttpålegg, tunfisk, bønner, melk osv. En liter skummet melk inneholder 30-40 gram protein. En halv liter skumma melk blir et bra måltid hvis du spiser ofte.

Noe annet som er viktig er å spise fett. Spesielt tran, kombinert med for eksempel olivenolje. Og feit fisk.

Olympiatoppen har peiling, driver vitenskapelig og har mye bra info om kosthold liggende ute på nettsidene sine.

Jeg kjøpte en boks mysepulver for en måned siden, og tar det mest om morgenen. Det passer liksom litt dårlig med kotelett til frokostblandinga men protein-pulver med oboy-smak passer bra :-)

Digre kroppsbyggere spiser gjerne aldri akkurat passe. Enten spiser de mye mer enn kroppen trenger og legger på seg mye vekt (deriblant muskler), eller så spiser de mye mindre enn det kroppen trenger og tar av nesten bare fett.

Jeg har kjørt på spise-hele-tida-mye-protein-diett nå i en måned og regna med å legge på meg men jeg har faktisk gått ned o.O har vel ikke spist nok ser det ut som.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...