Gå til innhold

Hvorfor kirken?

Anbefalte innlegg

Gjest machiavelli
Skrevet

Nå lurer jeg fælt på noe: dere som skal gifte dere i kirken(el har gjort det)- er dere virkelig kristne, alle som en? Eller er det andre grunner som gjør at dere bevisst velger kirken som vielsessted? Familie? Tradisjon? "Press"?

Jeg har vært i et par brylluper der jeg ikke kunne skjønne hva hverken bruden el brudgommen i det hele tatt gjorde der :ler: Så, hva er grunnen?

Skal registrere meg snarest, så bare venn dere til mine plagsomme spørsmål..hihi!

Skal gifte meg i utlandet neste sommer- på konsulat, vel og merke.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Vi valgte kristen vielse (ikke i kirke) pga tradisjoner/press fra familie, men også fordi vi begge er "litt kristne", dvs tror, men ikke går i kirken o.l. Er nok mest pga familie vi valgte å kombinere tro og ekteskap, da jeg syns at dette helt fint kan holdes adskilt, men det føles samtidig godt for meg at ekteskapet mitt er velsignet. Og det er jo en nydelig ramme rundt inngåelsen av et ekteskap, da :-)

Skrevet

Min kommende mann er troende, og jeg er usikker. Så da var det helt greit for meg at han ønsket å gifte seg i kirken.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi giftet oss i kirken fordi vi er kristne og ønsket Guds velsignelse over ekteskapet vårt. Ekteskapet kunne vi like gjerne inngått et annet sted, men velsignelsen ville vi ha med. Derfor gjorde vi alt i kirken.

Skrevet

Jeg vil gifte meg i kirka i hjembygda mi fordi av vielse steder jeg vet om er vel dette det stedet som betyr mest for meg.

Da jeg var i tenårene så var jeg en aktiv sanger som sang under noen gudtjenester og øvde med organisten og ei venninne der, fy hvor mye vi tullet da vi hadde kirka for oss selv. Utforska hele kirka. :-D

Så er jo det de faktorene med tradisjoner og pappas drøm om å følge meg opp kirkegulvet. Ellers så er kirka helt nydelig.

Så jeg får håpe at når bryllupet en gang skal planlegges at kjæresten min er enig om det stedet, han har sett den og synes den er nydelig. :)

Skrevet

Vi giftet oss i kirka pga. tradisjon. Var i et bryllup hvor de hadde humanetisk vielse utenfor festlokalet, det var kjempe fint. De hadde ordna med stoler på hver side og bruden kom gående mellom -i flott hvit brudekjole. Vielsen var kjempe fin, hadde jeg vært i dette brylluppet før jeg giftet meg, hadde nok vår vielse også vært slik...

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg vil gifte meg i kirken fordi det er tradisjon, pluss at jeg kanskje tror litt. Sang dessuten i ten sing i mange år, og har mange venner i kirken den dag i dag

Gjest gjest1
Skrevet

Vi gifter oss i kyrkja fordi vi syns det er viktig å ta vare på Norges kristenkulturelle tradisjon og verdiar.

Skrevet

Vi gifter oss i kirken fordi jeg er kristen og fordi det å ha en relegiøs vielse var viktig for meg. Jeg var veldig usikker på hva som kom til å skje når jeg ble forlovet med en åsatruer, men vi kom frem til komprimiss. Begge ville ha det på et gammelt, historisk og typisk norskt sted og måte, og han visste hvor viktig det var for meg at det var relegiøst. Vi så både på stavkirker og på Bivrost. Vi var ganske skeptiske til Bivrost, må sies, og de svarte aldri på henvendelsen vår. Da vi fant ut at vi kunne gifte oss på Akershus festning så var begge fornøyde. Vi skal prate med presten og høre hvordan det går ann å "dempe" det relegiøse mest mulig under vielsen.

Jeg gjør det altså på grunn av troen, han på grunn av press :)

Gjest høstdamen
Skrevet

Kirken skal vel være åpen for alle om man er kristen eller ikke :)

Kirken har lange tradisjoner her i Norge og det er nok mange som gifter seg i kirken selv om de ikke har en personlig tro.

Og jeg syntes det må være opp til hver enkelt om de velger å gifte seg i kirken selv om de ikke har en personlig tro.

Gjest Kristen brud
Skrevet
Og jeg syntes det må være opp til hver enkelt om de velger å gifte seg i kirken selv om de ikke har en personlig tro.

Javisst. Kirkebryllup er jo todelt: først er presten vigselsmann, deretter prest. Det blir akkurat det samme om man gifter seg borgerlig og så har en velsignelse i kirka (som er vanlig i noen land). Velsignelsen er frivillig: for kirka sin del er man like godt gift selv om man gifter seg borgerlig og ikke har velsignelse. Velsignelsen er ikke en trosbekjennelse, men en gave, den er noe en kan ta i mot selv om man ikke har en personlig tro. Men det er uansett noe vakkert i det å få en velsignelse over ekteskapet.

Skrevet

Personlig har vi valgt bevisst å ikke gifte oss i kirke, men borgerlig, fordi vi ikke tror. For meg blir det litt feil å stå der, når jeg ikke føler helt at jeg hører hjemme der. Men bryllup i kirken er veldig stemningsfulle da, så jeg skjønner godt dem som velger det selv om de ikke er religiøse :)

Gjest Gjesta
Skrevet

For meg er det det eneste naturlige stedet, ettersom jeg er kristen og ønsket Guds velsignelse ;)

Skrevet
Vi så både på stavkirker og på Bivrost.  Vi var ganske skeptiske til Bivrost, må sies, og de svarte aldri på henvendelsen vår.

Regner med at det er Bifrost du snakker om her. Jeg synes det er merkelig at dere ikke fikk svar på henvendelsen deres, kanskje dere ikke henvendte dere til rett person innen Bifrost? Var det til Bifrost sentralt eller til et lokallag?

Skrevet
Regner med at det er Bifrost du snakker om her. Jeg synes det er merkelig at dere ikke fikk svar på henvendelsen deres, kanskje dere ikke henvendte dere til rett person innen Bifrost? Var det til Bifrost sentralt eller til et lokallag?

Bifrost var det, ja. Jeg mener å huske at jeg sendte mail til to lokallag i Oslo-området, men fikk ikke svar fra noen av dem. Jeg fortso det slik at det var lokallagene man måtte henvende seg til for slikt, og at Bifrost var mer en paraplyorganisasjon. Hvilke mailadresser og slikt jeg skrev til husker jeg ikke lenger.

Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Hos oss er det ingen som er personlig kristne. Vi velger å ikke gifte oss i kirken, fordi vi føler det er hyklerisk å sverge evig troskap til hverandre ovenfor noe vi ikke tror på.

Da er det jo ikke noe poeng..

Så vi gifter oss med dommerfullmektig. Det å gifte seg i kirken har egentlig aldri vært noe option.

Skrevet (endret)
Skal gifte meg i utlandet neste sommer- på konsulat, vel og merke.

Jeg er enig med deg i at det er viktig å velge en bryllupsform og bryllupsplass som føles riktig. For noen føles det riktig å gifte seg i kirken selv om man kanskje ikke synes man er spesielt kristne. Personlig synes jeg det er helt greit så lenge de som gifter seg mener det er slik de vil ha bryllupet sitt. Kirkebryllup kan jo være mer enn bare noe som har med religion å gjøre. Det kan også være en oppfyllelse av en drøm. Hvis man kan, da er det riktig å oppfylle gode drømmer, mener jeg.

Selv er jeg pastor i Unitarforbundet (Den norske unitarkirke) og her har vi det slik at vi lar bryllupsfolket selv bestemme hvor de ønsker å gifte seg. Vil de gifte seg i en kirke, da er det helt greit. Vil de gifte seg hjemme, da er det helt greit. Uansett hvor de vil gifte seg, da er det helt greit - vel, så lenge de får med seg pastoren ... hater store høyder, for å si det slik :-)

Her er vårt bryllupsrituale som pdf-fil http://vigsel.unitarforbundet.org/

E-posten er xxxxxx

Bryllupet står der dere vil ha det, så sant pastoren er modig nok :-)

Vennlig hilsen

Knut

Pastor.

Inlegget er endret i h.t. Kvinneguidens regler. Trille (mod)

Endret av Trille
Skrevet

Ingen av oss er kristne, og jeg ønsket å gifte meg i humanetisk, og han i kirken kun pga tradisjon. Men siden vi gifter oss på høsten så ble det kirke. Hadde det vært om sommeren så kunne vi hatt en fin vielse ute(det hadde vært greit for han). Men siden det ikke er mulig i november så tok vi bare kirka. Så ikke for meg at det ble like fint å sette opp til en vielse i et vanlig lokale. Og jeg syns kirkebryllup er veldig fint. Derfor ble det kirka.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi gifter oss i kirken. Ingen av oss er spesielt troende, men det har noe med rammen rundt. Har også en veldig fin kirke her vi bor, som vil gjøre rammen veldig spesiell. Ingen av oss føler oss presset til å gifte oss i kirken. Men enda en utslagsgivende ting er at stebroren til min kjære er prest. Blir da veldig spesielt at han vier oss. :)

Skrevet
Vi giftet oss i kirken fordi vi er kristne og ønsket Guds velsignelse over ekteskapet vårt. Ekteskapet kunne vi like gjerne inngått et annet sted, men velsignelsen ville vi ha med. Derfor gjorde vi alt i kirken.

Samme her. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...