Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2006 #1 Skrevet 29. mai 2006 Min bror har kausjonert for et lån for en venninne. Det var muligens dum-snilt av ham, men gjort er gjort og nå må vi finne en løsning på rotet som har oppstått. Lånet han kausjonerte for var et forbrukslån som ble brukt til å kjøpe bil. Hans venninne missligholdt lånet som så ble sakt opp av banken og overført til inkassoselskap. Venninnen har fått til en avtale med inkassoselskapet om å betale noen få hundrelapper i mnd. Det betyr at lånet står der og forrenter seg og i prinsippet aldri bli nedbetalt. Fra tid til annen dropper hun helt ut av betalingsplanen og min bror trues dermed med tvangsindrivelse av kravet. Til nå har dette latt seg løse opp i, men det sier seg at dette er en uholdbar situasjon i lengden. Hvilke muligheter har han til komme seg ut av dette på? Har han mulighet til å ta saken til forliksrådet og sørge for tvangstrekk i henes lønn? Eller må han selv løse ut hele kravet først? Er han ansvarlig for salærer og straffe renter hun har pådratt saken? Kan han få annen kausjonist til å gå inn i sitt sted? f.ks jentas mor? Jeg ser absolutt hans alvorlige ansvar som kausjonist, men ønsker å hjelpe ham ut av knipa uten å gi venninnnen en gratisbillett ut. Det er vel ikke nødvendig å si at vennskapet alt har gått på båten og at det her handler om å begrense hans økonomiske belastning av hennes rot.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå