Gjest *Just-Me* Skrevet 29. mai 2006 #1 Skrevet 29. mai 2006 Er begynnt å strikke et teppe til min kommende baby. Mønster har jeg "laget" selv. Skal strike et hvitt teppe med hjerter på i div farger. La opp ca 220m på rundpinne og strikker fram og snur, strikker tilbake, da blir det jo slike riller, men når jeg da skal strikke hjertene i andre farger blir dette ikke bra. Men jeg kan jo heller ikke strikke vrang tilbake for das blir også hjertene feil siden det er annen farge enn bunnfarge. Kan jeg strikke dette teppe på rundpinne sammen, som en genser?? også når det er langt nok klipper jeg opp på midten? Hva gjør jeg så for å få festet i kantene? Syr? slik at maskene ikke rakner opp..... Tenkte å kansje sy en blondekant på rundt teppet. Trenger litt råd...
tuji Skrevet 29. mai 2006 #2 Skrevet 29. mai 2006 Du kan strikke det rundt og rundt på en lang rundpinne. Da blir det også lettere å lage mønster. Når du er ferdig bruker du maskin og syr to sømmer med et par cm mellomrom. Sy gjerne over mange ganger, så du er sikker på at det ikke rakner. Så klipper du opp, og syr på den kanten du ønsker.
Festus Skrevet 29. mai 2006 #3 Skrevet 29. mai 2006 Men jeg kan jo heller ikke strikke vrang tilbake for das blir også hjertene feil siden det er annen farge enn bunnfarge. ← Det går da fint an å strikke mønster i x antall farger frem og tilbake (rett på ene siden og vrang på den andre) .. så skjønner ikke hva du mener her....
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2006 #4 Skrevet 29. mai 2006 Vedder for at "Frysepulver" kan gi deg gode råd
Gjest *Just-Me* Skrevet 29. mai 2006 #5 Skrevet 29. mai 2006 takk takk. Tror jeg blir å strikke rundt og rundt også klippe opp etterpå. Da slipper man denne vrangstrikkingen også!! Men tar gjerne imot råd fra Frysepulver!! Er hun en flink strikker??
Gjest Chica Skrevet 29. mai 2006 #6 Skrevet 29. mai 2006 Det går da fint an å strikke mønster i x antall farger frem og tilbake (rett på ene siden og vrang på den andre) .. så skjønner ikke hva du mener her.... ← Jeg skjønte heller ikke helt problemet her? Men - jeg strikker mye fortere med bare rettstrikk, så å bruke rundpinne og klippe opp etterpå ville gått mye fortere for meg enn å strikke fram og tilbake. Spesielt siden du likevel skal ha noe rundt kantene.
Festus Skrevet 29. mai 2006 #7 Skrevet 29. mai 2006 (endret) Husk at du da må sy kanten slik at den dekker sårkantene. De er ikke pene å se på, og kan "stikke". Lykke til! edit: Og en ting til.... Pass på mønsteret, at det kommer likt ut fra der du har tenkt å klippe opp (tell ut fra midten..). Strikk gjerne 4 masker perlestrikk eller vrang der du skal klippe opp, så er det lettere å se når du skal sy, og du slipper mønsterforvirring og feilstrikking pga tellefeil... Endret 29. mai 2006 av Festus
Gjest gjest1 Skrevet 29. mai 2006 #8 Skrevet 29. mai 2006 Jeg er ingen verdensmester her, nei! Jeg ville aldri strikket et babyteppe jeg da, fordi jeg er perfeksjonist, og jeg frykter det kan dra seg ut på sidene etterhvert... Dersom jeg skulle ha strikket det ville jeg strikket det med annenhver rett og vrang, hatt oddetall antall masker, slik at det ikke ble "striper", men noen andre slags riller. Også ville jeg strikket løse hjerter til slutt som jeg festet på en eller annen måte. Dersom du strikker det slik foreslått her oppe (en runde rett og så en runde vrang (da får du genser-utseende, men slipper klippingen) må du strikke veldig hardt på den vrange siden, ellers blir det ikke pent. Du vil også da få problemet med en særdeles stygg bakside. For å løse dette kan du jo strikke slik x 2, og sy de sammen...
Gjest gjest1 Skrevet 29. mai 2006 #9 Skrevet 29. mai 2006 Hva med å fore teppet med tynn fleece eller flanell, så slipper du at vrangen vises?
Festus Skrevet 29. mai 2006 #10 Skrevet 29. mai 2006 Du vil også da få problemet med en særdeles stygg bakside. For å løse dette kan du jo strikke slik x 2, og sy de sammen... ← Den ene siden (baksiden) kan jo være helt ensfarget i bunnfargen? Dersom du legger opp dobbelt antall masker, strikker på rundpinne, og strikker mønsteret hele tiden, har du et dobbelt teppe som kun trenger å sys sammen i topp og bunn. Vrangen er skjult. Men tenk over hva som skal være sidene, (og marker disse med tråd/ sikkerhetsnål el.) slik at mønsteret blir riktig både foran og bak! Et halv hjerte i ene siden, og et kvart i det andre blir ikke pent......
Blueberry Skrevet 29. mai 2006 #11 Skrevet 29. mai 2006 Du kan jo også sy hjertene på etter at teppet er ferdig. Men da ville jeg strikket glattstrikk: rett den ene veien og vrangt tilbake. Mitt prosjekt er sånn. Jeg strikker med finullgarn (tror jeg det var ja...) et hvitt teppe som jeg skal brodere blomster på etterpå. Til slutt skal det toves i vaskemaskina, så d må bli ganske stort. Nå er jo ikke jeg gravid da og har nokså lang tid på meg til å få d ferdig...hehe...
Trillian Skrevet 30. mai 2006 #12 Skrevet 30. mai 2006 Hvis du følger tips som ovenfor, med å strikke på rundpinne og så sy/klippe opp, vil jeg absolutt anbefale å bruke elastisk søm hvis du har det på symaskinen - da blir ikke kantene så lett 'stikkete', og vil ikke så lett krølle eller bulke seg heller - det kan de lett gjøre ellers ...
tuji Skrevet 30. mai 2006 #13 Skrevet 30. mai 2006 Bare for å komme med enda flere tips, så går det mye fortere å hekle babyteppe, hvis du kan det. Da kan du lage hjerteformede hullmønster, eller hekle hjerter og sy fast etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå