Gå til innhold

Mine første klematis...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vil dele sine beste klematisråd med meg? Jeg synes de er så vakre, og vil gjerne ha noen som holder lenge og blomstrer masse. Hvordan får jeg det til? Hvor mye kan jeg forvente at de vokser i året? Alle gode råd mottas med stor takk!

Det er forresten alpeklematis, og vi bor i Innlandet...

Fru Nitha

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Johanna_*
Skrevet

Klematis er en skogsplante og er vant med å ha det kjøligt rundt røttene og varmt i toppen. Det beste er å plante den på nordsiden av en levegg og så la den svinge seg over på solsiden. En lav plante foran røttene vil også hjelpe. Alpeklematis er lettere å få til enn de storblomstrete, men den blir stor. Min er 10m høy og dekker ca 10m2. Pass på å vanne den godt når du planter den og i de første 2-3 ukene etterpå. Ikke gjødsle den før neste vår. Lykke til.

Skrevet

Klematis er kjempeflott....jeg har tre kjempestore, to vokser inni hverandre, og de blomstrer på forskjellig tid. J

Jeg bruker hønsenetting på husveggen, slik at det er lettere for den å vokse...

I høststormer er jeg glad for at jeg har bundet den opp med ståltråd også.....Da svaier den i vinden....

jeg pleier å klippe den litt ned de første årene, slik at den blir kraftig nederst..

*vurderer å kjøpe enda en klematis*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...