Gå til innhold

psykologi og læring

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

vi har fire hovedtyper for læring.

hvilke passer når en skal lære klokka?

:sjenert:

takker for svar!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Nå ble jeg nysgjerrig, og ikke studerer jeg psykologi.

Hva er de fire typene læring?

Skrevet

Jeg studerer psykologi, og må si at jeg kommer ikke på fire hovedtyper for læring? Med mindre TS mener ulike retninger, men synes uansett den var litt søk.. :forvirret:

Når det gjelder klokka, finnes det "LÆR KLOKKA" spill. Gjorde i hvertfall når jeg var liten. Se i den pedagogiske avdelingen på Norli eller på Riktige leker, hvis de ikke har i vanlige lekebutikker.

Ellers er jeg også nysgjerrig på hva TS mener med disse fire læremetodene! :rosasmil:

Gjest Gjest
Skrevet

hihi!

1. habituering

2. klassisk betingning

3. operant betingning

4. kompleks læring

blir det lettere å svare nå? :ler:

tror kanskje det er kompleks læring jeg... :sjenert:

Gjest Gjest
Skrevet

forresten! et annet ord for kompleks læring??

Gjest Gjest
Skrevet
hihi!

1. habituering

2. klassisk betingning

3. operant betingning

4. kompleks læring

blir det lettere å svare nå? :ler:

tror kanskje det er kompleks læring jeg... :sjenert:

Uten at jeg er helt sikker på hva du mener med kompleks læring, syns jeg ikke at noen av disse typene ser spesielt hjelpsomme ut for å lære klokka. Det ser ut som du har sett i en grunnsfagsbok i psykologi uten helt å tenke på at det er forskjell mellom teori og praksis.

Habituering snakker man vel mest om i forbindelse med spedbarn, så vidt jeg husker. Klassisk betinging vil si at man forbinder to tidligere ikke-relaterte ting med hverandre. Operant betinging er når man lærer å utføre en atferd fordi man forventer belønning eller frykter straff f.eks (dette kan jo for så vidt være nyttig for å lære barn ting, men faren er at det de skal lære ikke blir internalisert, altså at de gjør en spesiell ting kun fordi de får en belønning, ikke fordi de har en indre motivasjon til å gjøre det - kanskje vil barnet kun utføre atferden når det er en voksen tilstede eller når de vet de vil få en belønning).

Med kompleks læring tenker du kanskje på at det er mer aktiv tenkning og vurdering tilstede? Hvis du vil se så teoretisk på det, blir det vel slik man kan lære klokka. Men man kan fint lære seg klokka uten slike teoretiske begreper. Det er vel bare strengt tatt å sette seg ned med barnet med jevne mellomrom og vise prinsippene for tid. Og huske å rose! Og kanskje ta det i flere omganger, så barnet ikke blir lei.

Gjest Gjest
Skrevet

Du bruker ikke psykologi for å undervise i klokka, du bruker pedagogikk!

Jeg ville uansett ha begynt med å lære bort hele og halve timer, og så tatt det mer detaljert derifra...

Gjest Gjest
Skrevet

Gjesten over her...

Et lite tips:

siden du tydligvis er så interessert i læringsteorier: den aller vanligste teorien om læring, er at den foregår ut i fra prinsippet om "MAKVIS".

Motivering

Aktivisering

Konkretisering

Visualisering

Individualisering

Sosialisering

All læring skal inneholde alle disse prinsippene i større eller mindre grad... (eller i alle fall så mange av dem som mulig.) Så du kan du jo begynne å tenke på "mak-en" i første omgang, (hvordan motivere, aktivisere og konkretisere), så får "vis-en" komme etterhvert.

Gjest Frk. Snurp
Skrevet

Gjesten over her skriver skoleoppgave i psykologi, det er derfor gjesten vil ha ferdige serverte teorier. (Ref tråd på Ris og ros). Hva med å gjøre skoleoppgaven din selv?

Skrevet

klokka er ikke noe man lærer seg, det er noe man blir fortalt.

Gjest Gjest
Skrevet
Gjesten over her skriver skoleoppgave i psykologi, det er derfor gjesten vil ha ferdige serverte teorier. (Ref tråd på Ris og ros). Hva med å gjøre skoleoppgaven din selv?

Siden jeg var gjesten over deg, så regner jeg med at du snakket om trådstarter. Jeg var ikke klar over at dette dreide seg om en skoleoppgave, jeg trodde det var en forvirret assistent i barnehagen jeg... :forvirret:

Gjest vimse
Skrevet
Gjesten over her...

Et lite tips:

siden du tydligvis er så interessert i læringsteorier: den aller vanligste teorien om læring, er at den foregår ut i fra prinsippet om "MAKVIS".

Motivering

Aktivisering

Konkretisering

Visualisering

Individualisering

Sosialisering

All læring skal inneholde alle disse prinsippene  i større eller mindre grad... (eller i alle fall så mange av dem som mulig.)  Så du kan du jo begynne å tenke på "mak-en" i første omgang, (hvordan motivere, aktivisere og konkretisere), så får "vis-en" komme etterhvert.

Du glemte E-en..

MAKVISE

E= evaluering

Skrevet

jeg har i hvertfall ikke lært klokka av dere.

Klokka består av tolv visere som igjen er delt i sekstiminutter. Disse seksti minuttene er delt i seksti sekunder.

Man vet ikke hva klokka er, man må se på en klokke, den består enten av visere som i et tolvtallssystem peker klokkeslettet, eller digitalt hvor man klokka står som desimaltall.

Det er verdt å merke seg at komma regler kjører titallssystem etter sekunder, og ikke sekstitallssystem som i minutter. F eks nitti minutter er en og en halv time, mens 0.90 sekunder er akkurat ni tiendedeler av et sekund.

Gjest Gjest
Skrevet

:overrasket:

gurimalla! her er det farlig å spørre ja.

er da ikke ute etter noen fasit!! var bare interessert i å høre andres tanker om det, siden vi er flere som synes oppgaven er litt teit ift det med å lære klokka.

Gjest Gjest
Skrevet
Uten at jeg er helt sikker på hva du mener med kompleks læring, syns jeg ikke at noen av disse typene ser spesielt hjelpsomme ut for å lære klokka. Det ser ut som du har sett i en grunnsfagsbok i psykologi uten helt å tenke på at det er forskjell mellom teori og praksis.

Habituering snakker man vel mest om i forbindelse med spedbarn, så vidt jeg husker. Klassisk betinging vil si at man forbinder to tidligere ikke-relaterte ting med hverandre. Operant betinging er når man lærer å utføre en atferd fordi man forventer belønning eller frykter straff f.eks (dette kan jo for så vidt være nyttig for å lære barn ting, men faren er at det de skal lære ikke blir internalisert, altså at de gjør en spesiell ting kun fordi de får en belønning, ikke fordi de har en indre motivasjon til å gjøre det - kanskje vil barnet kun utføre atferden når det er en voksen tilstede eller når de vet de vil få en belønning).

Med kompleks læring tenker du kanskje på at det er mer aktiv tenkning og vurdering tilstede? Hvis du vil se så teoretisk på det, blir det vel slik man kan lære klokka. Men man kan fint lære seg klokka uten slike teoretiske begreper. Det er vel bare strengt tatt å sette seg ned med barnet med jevne mellomrom og vise prinsippene for tid. Og huske å rose! Og kanskje ta det i flere omganger, så barnet ikke blir lei.

takk for svar.

er nok ikke en forvirret barnehageassistent, men en student med eksamen rett rundt hjørnet.

og du har rett, lærebøkene er ikke de beste. stønn!

Skrevet

gurimalla, det er ikke farlig å spørre, men det var veldig begrenset hva du la ut som informasjon, jeg trodde du skulle lære deg klokka. Du skrev i hvertfall ikke noe annet. Fire måter å lære klokka på? Åssen i huleste klarer bikkja til broren min å vite hva klokka er bare fordi de har et ur som ringer?

Gjest Gjest
Skrevet
:overrasket:

gurimalla! her er det farlig å spørre ja.

er da ikke ute etter noen fasit!! var bare interessert i å høre andres tanker om det, siden vi er flere som synes oppgaven er litt teit ift det med å lære klokka.

Er ikke farilig å spørre, men hadde du skrevet at dette dreide seg om en oppgave i psykologi så hadde sannsynligheten for at at du fått de svarene du var ute etter vært noe større.

Jeg, (og sikkert flere med meg om en ser på svarene du har fått) trodde du skulle lære noen barn om klokka, og at du lurte på hvordan og ga deg svar ut i fra dette.

Om det er noe spesifikt du er ute etter så lønner det seg å forklare hvorfor!

Gjest Gjest
Skrevet
Du glemte E-en..

MAKVISE

E= evaluering

Takker og bukker!

"E-en" hadde forsvunnet i løpet av de siste 20 åra... :)

Jeg får trøste meg med at den var der da det gjaldt! (under eksamen) :ler:

Gjest vimse
Skrevet
Takker og bukker! 

"E-en" hadde forsvunnet i løpet av de siste 20 åra... :)

Jeg får trøste meg med at den var der da det gjaldt!  (under eksamen) :ler:

:ler:

Skrevet

KG kan i hvertfall ikke klokka! Hvorfor viser den alltid at innleggene blir lagt inn nesten rundt tre kvarter senere enn man faktisk legger de inn?!? :forvirret:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...