Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg kjøpt et mini drivhus som jeg stående på verandaen. Foreløpig inneholder drivhuset kun gressløk.....

Hvilke urter har dere stående, og hva bruker dere de til???

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet (endret)

Basilikum: passer fint å ha oppå pålegg, ost og kjøtt hvertfall. Også til kjøttretter.

Dill: passer til fiskeretter og egg-

Sitronmelisse: Nydelig pynt på desserter, smaker sitron..

PS: fint å ha tomat, agurk, ol i drivhus.

Endret av Binna
Skrevet

Har basilikum, gressløk, salvie, rosmarin, bønneurt og tymian nå.

Basilikum bruker jeg mest sammen med tomater, gressløk i eggeretter og i urtekesam, salvie og rosmarin ofte i baking, eller med pasta og poteter, bønneurt sammen med grønne bønner, tymian stort sett i alt. Ellers blander jeg ofte flere i gryteretter.

Bruker mye persille også.

Gjest Gjesta
Skrevet

Oregano til pizza.

Rosmarin til bakte grønnsaker m.m.

Timin til - vel, nei, den har visst tørket inn...

Mynte til mojito :sjarmor:

Gjest Gjest
Skrevet

Har nesten alltid basilikum og koriander på kjøkkenet.

Basilikumen spiser kaninen min, og korianderen bruker vi i mye forskjellig mat.

Skrevet

I år driver jeg fram basilikum, salvie, oregano, timian, persille, og to slags ruccola. Bruksområdene er jo nærmest uendelige. Salvie bruker jeg gjerne til svinekjøtt, kylling og til te. Oregano og basilikum er godt til alt med tomat og pasta. Timian er bra til fisk, ovnsstekte grønnsaker, og supper med potet og/eller blomkål. Persille er fint til tradisjonelle, norske typer gryter og supper om vinteren, samt til fisk. Er ikke egentlig så begeistret for persille selv, men mannen elsker det og det er jo fryktelig sunt så iår skal jeg omvende meg selv. Ruccola bruker jeg mest i grønne salater samt til å lage pesto med valnøtter av. Slik ruccolapesto er helt konge til fisk og pasta.

Underveis i sesongen skjærer jeg hardt ned og dypfryser overskuddsavlingen til vinterbruk. Jeg har aldri fått til å tørke, alt sammen lukter bare gress når jeg forsøker. Frysing derimot fungerer som bare det.

Gjest splæsj
Skrevet

Du tenker til verandaen, elller?

På verandaen har jeg koriander (den trives visst veldig bra), mynte, gressløk, persille, sitronmelisse og basilikum.

Skrevet

Til dere som dyrker oregano: Bruker dere denne frisk eller tørket? Har hørt at oregano er den eneste krydderurten som er best tørket. Tror aldri jeg har smakt fersk oregano.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...