Gå til innhold

Kjøpe laptop på expert...

Anbefalte innlegg

Gjest prestekrage
Skrevet

Jeg skla kjøpe meg ny laptop, men har begrenset med penger til disp. Har sett ut en til ca 5000.- Men begynnte å tenke litt... hva er med av software da? Er pc'n klar til bruk på nett og med et enkelt skriveprogram? Eller må det kjøpes i tillegg???

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg ville ikke kjøpt på Expert, men heller sjekket ut nettbutikker som mpx.com, netshop.no, komplett.no, eller hos dell.no

På nettet får du gjerne mer for pengene, og det er ingen problemer med å få hjelp hvis problemer skulle dukke opp i ettertid.

Hva som følger med av programvare, varierer vel, og står gjerne spesifisert. Du vil nok sjelden få MS Office gratis, men når man kjøper ny PC, får man gjerne rabatter på slike programmer.

Ellers går det an å laste ned Open Office, og det finnes også flere gratis nettlesere, som for eksempel Opera og Firefox. Men du får nok en nettleser med som en del av standardoppsettet.

Skrevet

Meget kloke ord fra Elphaba som jeg stiller meg bak.

Prisguiden til hardware.no er et bra sted å begynne å lete. Med mindre du har spesielle behov vil selv de enkleste pcene der oppfylle dine behov. Hvis man ikke er helt stø i dataens verden foreslår jeg at du kjøper en pc med OS (Windows) ferdig installert. Resten av programvaren finner du gratis på nettet.

Hvis du kjøper på nettet har du også en ekstra sikkerhet ettersom retur og angrerett o.l. er langt strengere for nettbutikker enn "vanlige" butikker.

Lykke til.

Skrevet

Veldig ofte følger works med. Works er IKKE kompatibel med MS Office om selgeren påstår det aldri så mye. (Så ting du lager i regnearket i works kan du ikke ta med andre steder og åpne i excel - viktig å huske dersom du ikke kjøper/har skriver og satser på å skrive ut andre steder). Ser at også Word og 30 dagers anti-virus følger med. Du får altså med det meste du trenger for å komme i gang, resten kan du laste ned. Det er mye gode gratis-programmer på nettet.

Gjest prestekrage
Skrevet

Blir nok så jeg kjøper en laptop på elkjøp. Har en flere kompiser som jobber med data, så de har tilbudt seg å oppgradere med mere ram og legge inn det jeg vil ha av software for en billig (gratis) penge.... Ordner seg for snille jenter!!!!

Skrevet (endret)

Er enig med de andre.. Nettbutikkene har bedre bærbare enn elkjøp/expert. Bedre priser og bedre innhold ofte.

Men sjekk hva ram til den bærbare du har tenkt til å kjøpe deg koster. Veldig varierende pris på ram og se hva du da må ut med.

De to billigste bærbare til elkjøp har heller ikke trådløst nettverkskort så da kan du regne en utgift til på fra 300,- på å sette i det. Det er jo litt av poenget med en bærbar at den kan kobles på nett uten ledning.

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=15249 her har du dobbelt så mye ram + trådløst nettverkskort inkludert og du kan oppgradere til 2gb ram. + at du får xp professional istedet for home edition.

http://www.dinside.no/php/art.php?id=283244 omtale av den maskinen her bla.

Endret av Nella
Skrevet

PCer på Expert, Elkjøp eller andre store elektronikkjeder er helt ok. Mye av dette kommer jo også litt an på hva du skal bruke maskinen din til. Dersom du kun skal bruke PCen din til å surfe på nettet, sende epost og skrive noen brev, så trenger du ikke legge så altfor mye penger i ny maskin. Det teiteste jeg ser er folk som kjøper et monstrum av en maskin til flerfoldige tusen, og så brukes den kun til å lese VG Nett.

PCer du får kjøpt hos Expert og Elkjøp har derimot som regel altfor lite hovedminne. De billigste modellene har gjerne et minne på 256 eller 512 MB, noe som i grunnen er altfor lite. Dersom dette minnet i tillegg må deles med grafikkortet, så er det ikke mye igjen. Betal litt ekstra og få mer RAM. Det vil du ikke angre på.

Dersom du er en stor Windowstilhenger, så kan det imidlertid lønne seg å vente litt med å gå til innkjøp av ny PC. Grunnen er at Microsoft kun om noen få måneder vil slippe en ny versjon av Windows (kalt Vista). Denne versjonen vil kreve mer maskinvareressurser enn det Windows XP gjør i dag.

Skrevet
Blir nok så jeg kjøper en laptop på elkjøp. Har en flere kompiser som jobber med data, så de har tilbudt seg å oppgradere med mere ram og legge inn det jeg vil ha av software for en billig (gratis) penge.... Ordner seg for snille jenter!!!!

Ja, du bør ihvertfall ikke betale for det. Det der skal du få gratis. Kjempeenkelt å legge inn (i tillegg til at det sikkert er pirat) så du bør ihvertfall ikke betale for det.

Kunne enkelt ha gjort det, jeg!

Men ram'en koster jo, da.

Skrevet

Ser heller ikke problemet med å kjøpe på expert, så lenge du får det du trenger :)

Gjest Gjest
Skrevet

Husk at du sjekker at det faktisk går an å dytte inn ekstra (nettverks)kort og sånt da, det er ikke alltid at en har plass inni de bærbare :) Og jeg regner nokså sikkert med at du tar kverken på garantien hvis du åpner pc'en "selv" utenom butikken. Sier som de andre, bruk en nettbutikk, eller få en av disse pckyndige kameratene dine til å gjøre det sammen med deg.

Skrevet

Tror ikke jeg har sett en eneste laptop i det siste, uten PCMCIA-utganger :)

Dessuten bør man ikke kjøpe en helt ny laptop, som ikke har slike basic-funksjoner som WLAN/LAN. Dette er vel noe selv de billigste laptopene har i dag?

Gjest Gjest
Skrevet

Du kan jo stjele PC på Expert, siden du har tenkt å stjele programvare...

:briller2:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg kjøpte den siste laptopen min på expert. De hadde et godt tilbud på en meget kraftig maskin, og jeg fant faktisk ingen nettbutikker som kunne matche denne prisen.

Tidligere har jeg kun handlet på nett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...