Gjest Anonymous Skrevet 9. desember 2002 #1 Skrevet 9. desember 2002 Hei alle sammen! Trenger litt hjelp fra dere... er litt usikker med hva jeg synes om det med sidemålsundervisning i skolen. Jeg liker ikke nynorsk, men finner egentlig ikke noen gode grunner bortsett fra at jeg synes det er kjedelig! Så pleease, hjelp meg, argumenter ffor og imot sidemålundervisning. det er mye om det i politikken, så noen av dere er vel engasjerte :o
Tulla2 Skrevet 9. desember 2002 #2 Skrevet 9. desember 2002 Skal du skrive stil,eller? Mot: - lærer ikke så godt vårt eget skriftspråk når vi veksler mellom sidemål og hovedmål Hadde vi ikke hatt nynorsk så hadde vi kanskje vært bedre i norsk. - offentlile ansatte må "kunne" begge skriftspråkene fordi de må svare på samme målform som det brevet de mottar For: - beriker språket siden vi har nynorsk (de gamle formene som vi har hatt lege forsvinner ikke ut av språket) - de fleste får et skriftspråk som ligger ganske tett opp til talemålet Kommer ikke på flere argument i farta!
Kid-a Skrevet 9. desember 2002 #3 Skrevet 9. desember 2002 For: - Både nynorsk og bokmål er en viktig del av den norske kulturen og kulturarven, derfor er det viktig (mener jeg) at så mange som mulig har noe kjennskap i begge deler. - Dessuten gir kunnskap i nynorsk bedre innsikt i det norske skrift- og talespråket (hvorfor snakker vi ikke alltid som vi skriver osv). - Mye god litteratur er skrevet på nynorsk, vi mottar ofte informasjon og brev på nynorsk og det er ellers også viktig å forstå nynorsk forholdsvis godt, og det er viktig å kunne gjøre seg forstått på nynorsk fordi målene er sidestilte. - I nynorskundervisningen heter det seg også at man skal lære språkhistorie, det nynorske språket er en viktig del av den -da er det greit å kunne litt av språket også. - Nynorsk er et vakkert språk... oops, gjelder ikke sånne argumenter? Imot: - De fleste (jeg tillater meg å si det) elever i den norske skolen har mer enn nok med å lære å skrive sitt eget mål, og opplæring i nynorsk før bokmålet sitter, mener mange skaper bare forvirring. - Mange mener at fordi nynorskundervisningen i skolen ofte er dårlig og kjedelig, er det ikke godt for noe, elevene mister isteden interessen og respekten for det nynorske språket. - Ingen lærer det nynorske språket så godt i grunnskole og videregående at det er brukbart, man er ikke god nok til å kunne bruke språket på en fornuftig måte. Nynorsktimene i skolen er altså bortkastet, vil mange si. Det var de jeg kom på i farten. Bare et lite spørsmål til slutt: - offentlile ansatte må "kunne" begge skriftspråkene fordi de må svare på samme målform som det brevet de mottar Jeg klarer ikke å se at dette er et argument mot nynorskundervisning i skolen? Dersom det skal brukes som et argument, måtte det i så fall være for? Det er vel en fordel å kunne nynorsk dersom man er ansatt i det offentlige og må svare for seg på det målet? Jeg forsod ikke dette helt... nuvel. Ha en fin dag, og lykke til med stilen eller hva det nu er du skal skrive! Kid-a ... i det hjelpsomme hjørnet...
starie Skrevet 9. desember 2002 #4 Skrevet 9. desember 2002 Jeg har lært nynorsk siden jeg var liten, sidemål (altså bokmål for meg) lærte vi først på undgomsskolen. Grunnen til at jeg bruker bokmål er at det er mye enklere, det er lettere å lese og fordi jeg KAN velge Selvfølgelig er det synd om nynorsk skulle forsvinne, det er jo det som er "skikkelig" norsk, men jeg tror ikke noen vil lide under det.. Eller kanskje de som har en dialekt lik nynorsk.. merker jeg snakker mer og mer bokmål..
VesleBråka Skrevet 10. desember 2002 #5 Skrevet 10. desember 2002 Jeg synes ressursene som blir brukt på å lære nynorsk kunne blitt brukt på å lære tegnspråk eller samisk istedet, mer nyttig og inkluderende for minoriteter i Norge.
Crazee Skrevet 10. desember 2002 #6 Skrevet 10. desember 2002 For dei som er opptekne av karakterar i skulen, så kan eg nemna at det er gjort undersøkingar som viser at dei som vel nynorsk som hovudmål faktisk får betre karakterar - og ikkje berre i norsk, men "over heile linja". (Hugsar eg leste om det i Bergens Tidende for fleire år sidan, men eg har høyrt om fleire undersøkingar med same resultat. :-) ) Elles, nynorsk ligg ganske tett opp til mange dialektar; du har eit stort ordforråd å ta av der, som truleg ligg tett opp til ditt eige talemål. (Sjølv om det kan vera moro å snakka om "hugleik på staur" og å dra fram dei særaste formene for å underbyggja motvilje...) Men, for å ta eit argument eg ofte ser (også her): At me hadde lært norsk betre om me ikkje hadde lært sidemål. Vel - det er jo berre synsing - og det har vore mange argument andre vegen òg. Gjerne frå folk som arbeider med språk. (Tør ikkje seie det har vore gjort undersøkingar på dette feltet, men... Synsing begge vegar, altså. Inntil det motsette er vist ;-)) Blir forresten spennande å sjå utviklingane i norskkunnskapane no når engelsk blir lært frå 1. klasse. I mot. Hmmm - kjem i grunnen ikkje på gode argument i mot sidemål, eg. Det finst lærarar som gjer sidemålsundervisning kjedeleg, og kanskje mislikar sidemål sjølv (det skin lett igjennom) - men det er eit argument mot undervisningsforma (evt. læraren) og ikkje sidemålet.
Gjest Anonymous Skrevet 10. desember 2002 #7 Skrevet 10. desember 2002 Ja jeg skal faktisk skrive stil, og det hjelper veldig mye med folks meninger...! Takk skal dere ha :D
Hedda-78 Skrevet 10. desember 2002 #8 Skrevet 10. desember 2002 Eg ser ei lita misforståing ute og går, som desverrre er veldig vanlig. Du skal skrive stil om hovudmæl/sidemål. Da må du for all del ikkje sette likheitsteikn mellom sidemål og nynorsk. Det er ikkje det samme. Dersom sidemålsundervisninga blir fjerna, vil vi som har nynorsk som hovudmål også misse sidemålsundervisninga, og kanskje ikkje lære bokmål så godt som vi burde. Eg er eining med Crazee i at argumentet om at nynorsk er kjedelig fell på si eiga urimeligheit. Det har jo med læraren, undervisningsmåten og eigne interesser å gjere. Mange meiner at likningar er kjedelig, men det er da ingen som har vurdert å fjerne likningar frå matematikkundervisninga. Kva som er kjedelig/interessant for elevane kan ikkje vere styrande for kva som skal inngå i undervisninga. Ser at mange meiner at vi ville ha beherska norsk betre om vi ikkje hadde hatt sidemålsundervisning. Slik ser ikkje eg det. "Norsk" er eit samlebegrep for både nynorsk og bokmål, og alle dialektene. Eg meiner at ei vissforståing for begge målføra er ei forutsetning for å beherske norsk (heile pakka). Dessutan trur eg ikkje at nynorsk-brukarar hadde beherska nynorsk noko betre om vi ikkje hadde hatt bokmålsundervisning. Tvert imot. Alle ser/høyrer mykje bokmål heile tida i TV/media osv, og det er lett å bli forvirra. Mange har innslag av bokmål i nynorsk tekst. Derfor er det viktig å lære å skille nynorsk og bokmål, lære kva som e kva og kvifor det er ulikheiter. Dessutan er ikkje sidemålsundervisninga noka belastning for nynorskbrukarar. Har du nokon gong høyrt ein nynorskbrukar argumentere for å fjerne sidemålsundervisninga i skulen? Neppe, fordi det er så såre enkelt for oss. Vi er faktisk ein god del nynorskbrukarar i dette landet, kvifor skal bomålsbrukarane bestemme at vi ikkje skal ha sidemålsundervisning? Har ikkje vi noko vi skulle ha sagt? Eg har vald å halde på målføret mitt sjølv om det lenge sidan eg har flytta ifra "nynorskland". Det er ein del av identiten min, det er meg. Eg er stolt av å skrive nynorsk, av å ha eit slikt vakker språk. Stolt av at eg klarer å halde på det trass all motbør. Det er ingen rundt meg som skriv nynorsk, og av og til kjenner eg meg mobba og sett ned på fordi eg skriv nynorsk. Eg er da verken treig, bonde, ekstremt kristen eller fanatisk om språket mitt, sjølv om det verkar som om mange har slike fordommar om folk som skriv nynorsk. Berre eit par tankar om språk og slikt, håper det kan vere til inspirasjon.
ragnalina Skrevet 10. desember 2002 #9 Skrevet 10. desember 2002 ups..det kom to like, tok dette bort!
ragnalina Skrevet 10. desember 2002 #10 Skrevet 10. desember 2002 Kid-a skrev: Imot: - De fleste (jeg tillater meg å si det) elever i den norske skolen har mer enn nok med å lære å skrive sitt eget mål, og opplæring i nynorsk før bokmålet sitter, mener mange skaper bare forvirring. oppvokst i nordnorge med bokmål som hovedmål, må jeg sette spörsmålstegn ved å kalle bokmål som sitt eget mål - for veldig mange blir det nesten tre mål - bokmål, nynorsk og dialekten som mange bruker når de skriver for seg selv (får det ikke til selv, men sösteren min er et utmerket eksempel på det). Men så skal jeg kanskje ikke klage over det, som frivillig sitter på island og noterer på en blanding av engelsk, norsk og islandsk i forelesningene..
Gjest Turi Skrevet 10. desember 2002 #11 Skrevet 10. desember 2002 Jeg har ikke noe syn på for eller mot sidemål (for meg nynorsk)... Jeg har hatt nynorsk som sidemål på skolen i flere år, og syns det var helt ok. Allikevel: Når jeg nå leser det innlegg på nynorsk her i denne tråden, kjenner jeg meg ikke igjen, og må konsentrere meg skikkelig for å forstå hva dere vil frem til. Vi lærte ikke nynorsk på den måten dere skriver på. For oss var det om å gjøre å finne flest mulig ord som vi IKKE trengte "oversette", og her ga nynorskboka mange muligheter. Nå er det snart 15 år siden min siste nynorsktime på skolen. Jeg har ikke brukt nynorsk en eneste gang på denne tiden... Kanskje har jeg lettere for å forstå nynorsk fordi jeg en gang har lært det? For meg virker nynorsktimene (selv om jeg likte de - syns språk er spennende) som noen av de minst nyttige i etterkant...
Blue Mist Skrevet 10. desember 2002 #12 Skrevet 10. desember 2002 Sidemål kan vere forvirrande. Huskar då vi begynte med bokmål på ungdomsskulen. Plutseleg var dei vanlege feila våre rette og alt som vanlegvis var rett var blitt feil. :-? Men dersom ein skal jobbe i det offentlege, eller noko slikt, så er det viktig å kunne beherske både bokmål OG nynorsk. Eg har oppdaga at mange "bokmål-folk" burde vore flinkare i nynorsk. Hedda-78: Fint å sjå nokon austafor skrive nynorsk. :kgsmil:
Gjest Kjærasten til Hårek Skrevet 10. desember 2002 #13 Skrevet 10. desember 2002 Eg er fast brukar her inne, men når eg kjem med personlege opplysningar vil eg vere anonym. Eg hadde nynorsk som hovudmål på skulen, og ser det framleis som hovudmålet mitt. Likevel har eg ingen problem med å skrive bokmål. Eg støttar den personen lenger oppe som skreiv at dei som har nynorsk som hovudmål, blir minst like gode i sidemålet, bokmål. Eg trur det heile har med innstilling å gjere. Er du negativ til nynorsk som sidemål pga. argument som "stygt, grautmål, bondemål" osv. så er sjansen stor for at du heller ikkje klarer å få så god karakter. Men det gjeld alle faga! Nynorskbrukarar er generelt ikkje negative til å lære sidemål, så det er kanskje ein samanheng her? Med tanke på at dei som har bokmål som sidemål greier seg så bra, burde kanskje alle ha nynorsk som hovudmål? :-) Kjærasten til Hårek
Linemor Skrevet 10. desember 2002 #14 Skrevet 10. desember 2002 Jeg synes det er synd jeg at det blir brukt så mye tid på og skulle lære alle nynorsk. det var det kjedeligste jeg hadde på skolen. har ikke hatt brukt for det enda. det kunne jo vært et valgfag. det er masse grammatikk og lære om man ikke må lære det på nynorsk også. det er fint at søknadsskjemaer og sånn inneholder begge deler, da kan man jo velge det man bruker til daglig, men og ha nynorsk som obligatorisk synes jeg er noe tull. husker at norsk lærene min synes det også.
VesleBråka Skrevet 11. desember 2002 #15 Skrevet 11. desember 2002 At de som har nynorsk som hovedmål blir minst like gode i sidemål, er da ikke noe gangbart argument. De får jo bokmål sprøytet inn gjennom tv, blader, tegneserier, bøker osv. fra de er små. De eneste gangene jeg ble "utsatt" for nynorsk var når NRK måtte oppfylle nynorsk-20%, vanligvis i tv-tider da jeg aldri så tv, eller leste nynorsk litteratur selv før tentamener og eksamener for å få språket litt flytende gratis. OG dette er det min venninne som har påpekt, og hun kommer fra tjukkeste nynorsk-land og har utdannet seg til å bli lærer i bl.a nynorsk. Dessuten tror jeg ikke noe særlig på argumenter om at "de som har nynorsk som hovedmål har bedre karakterer over hele linja". Da de lette etter mulige feilkilder kan de ikke ha sett skogen for bare trær. Ikke tro blindt på alle forskningsresultater, noen konklusjoner dras veldig lettvint.
Crazee Skrevet 11. desember 2002 #16 Skrevet 11. desember 2002 Dessuten tror jeg ikke noe særlig på argumenter om at "de som har nynorsk som hovedmål har bedre karakterer over hele linja". Da de lette etter mulige feilkilder kan de ikke ha sett skogen for bare trær. Ikke tro blindt på alle forskningsresultater, noen konklusjoner dras veldig lettvint. Den undersøkinga eg leste om vart gjort i Bergen: Fleire elevar - flesteparten av dei hadde hatt bokmål som hovudmål tidlegare - vart med i forsøket, og velde nynorsk som hovudmål. Dei fekk betre karakterar i begge målføra. I tillegg viste det seg at gjennomsnittet deira i andre fag òg var høgare enn hjå dei som velde bokmål som hovudmål. Forholda for elevane var elles like; same skule og same lærarar. Kva skulle grunnen til forskjellen vera då? (Alternativ 1: Intelligente elevar vel nynorsk som hovudmål? ;-) Alternativ 2: ??? :o - OK, litt spøk der; eg veit ikkje kva grunnar det kan vera. Kanskje det er innstillinga til elevane som spelar inn, kanskje er det andre ting.) Me vert dynga ned av bokmål over alt; aviser, TV, bøker, blad osv. Det er vel ikkje noko tvil om at dette spelar inn på kor lett det er å læra bokmål. Vel ein nynorsk som hovudmål og brukar lærebøker på nynorsk, så får ein inn litt ekstra nynorsk den vegen. At det dermed er lettare å få gode karakterar i nynorsk skulle kunna forklarast med det. At dei som vel nynorsk som hovudmål (i gjennomsnitt) skulle få betre karakterar i bokmål enn dei som vel bokmål som hovudmål, det blir verre å forklara... ...men og ha nynorsk som obligatorisk synes jeg er noe tull. husker at norsk lærene min synes det også. Så var det det med at læraren si haldning påverkar elevane då... Elles er det jo utlendingar som uttrykker forundring over nordmenn som skryt av at dei ikkje lærer morsmålet sitt - for sidemålet er jo ein del av morsmålet. Og det er ein del som faktisk skryt(!) av at dei ikkje forstår nynorsk, eller dialektar som ligg opp til nynorsk. Litt synd når dei kjem opp i situasjonar der dette er ei ulempe, for det hender. Kanskje oftare enn ein skulle tru. (Har opplevd at det har skjedd sjølv i kassa på Rema. Då går det an å synast litt synd på ho/han som sit der med eit litt hjelpelaust uttrykk i augene...) Men så klart, om ein ikkje kjem til å flytta rundt i landet (for å få draumejobben, draumedama/mannen, eller DEN fordelen...) så treng ein kanskje ikkje dei kunnskapane. Kanskje.
Gjest Kjæresten til Hårek Skrevet 11. desember 2002 #17 Skrevet 11. desember 2002 Selvsagt er det riktig at vi nynorskbrukere blir dynget ned av bokmål på alle kanter, og det er derfor ikke så rart at vi lærer feilfritt bokmål..... Men det må jo også gjelde bokmålsbrukere. De blir like mye dynget ned av bokmål, og burde derfor ikke ha problemer med å lære det i det hele tatt, men hva hører vi ofte? Jo, pga. nynorsk blir de så dårlig i hovedmålet! Derfor må opplæringen i nynorsk oppheves. Forstå det den som kan.... Kjæresten til Hårek
Gjest Zalomine Skrevet 12. desember 2002 #18 Skrevet 12. desember 2002 Jeg har alltid hatt bokmål som hovedmål. Da jeg skulle begynne på skolen var det "kamp" for å få til ei nynorskklasse, men det var for få elever. Jeg (eller mine foreldre da) var ikke blandt dem som ønsket en nynorsk klasse altså. Sidemål begynte vi vel med på ungdomsskolen. Nynorsk ligger mye nærmere min dialekt enn bokmål gjør, og nynorsklæreren min sa "skrev så likt dialekta deres som språket tillater" Noe jeg gjorde. Det viste seg jo at han mente "så nært det den opprinnelige dialekta fra området her er" da, for hn ga FEIL på tillatte sideformer som jeg valgte fordi jeg sier det. Jeg skrev f.eks "bro", men han mente at min diakelt tilsa at jeg burde skrevet "bru", for det burde jeg sagt.... Slikt synes jeg er absurd av en lærer. Men jeg trekker ikke dette inn som negativt mot nynorsk, for denne læreren bare VAR rar (han ga meg G på en stil han ville gitt andre M på, fordi han "forventet mer av meg", så han hadde nok ikke helt skjønt poenget.... Men, jeg likte egentlig nynorsk jeg. (dette innrømmet man da aldri, nynorsk var kjent som hatfaget, og så lite populær som jeg allerede var, det lille mobbeofferet, så innrømmet jeg slett ikke å like nynorsk, men det er en annen sak) Synes ikke nynorsk var sååå vanskelig. På vgs var nynorsk i alle fall ikke vanskelig. Da gikk jeg i klasse med enkelte som hadde nynorsk som hovedmål, så de hadde bokmål i disse timene vi hadde nynorsk, og DET var jo en vits... For oss å oversette en tekst til nynorsk, det var kanskje ei oppgave... men å be dem oversette noe til bokmål? Seriøst, de lo av det alle sammen, bokmål kan jo de aller fleste 16-17 åringer meget godt, uavhengig av sitt hovedmål i grunnskolen.... så egentlig er det en stor fordel å velge nynorsk som hovedmål om man kan, for da får man det mye lettere med sidemålsundervisningen når man blir eldre.... Men det er kanskje en helt annen sak. Om elever som skriver nynorsk får bedre karakterer over hele linja, det vil jeg ikke si noe om. At de får bedre i norsk, det trur jeg på, for sidemålet deres kan de jo like godt som hovedmål, mens bokmålelevene klager og syter over at de må lære nynorsk. (vel, jo, jeg vet at jeg har hatt en lærer som likte meget godt at noen skrev nynorsk. Hun er nok istand til å gi bedre karakterer for en besvarelse på nynorsk enn en på bokmål, bare fordi den er på nynorsk, men igjen, det er en SÆR LÆRER, og har ikke noe med nynorsk å gjøre) sidemålsundervisning synes jeg er en fin ting jeg. Dessverre er det mang dårlige lærere ute i den norske skolen, men det er en annen sak.... Helt annen sak!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå