Gå til innhold

Erfaringer med brødbakemaskin?

Anbefalte innlegg

Gjest Nigella ul
Skrevet

Vurderer å skaffe meg brødbakemaskin, men vet ikke hva jeg skal se etter.

Spiser mye Ingers Rugbrød, men det blir dyrt i innkjøp i lengden.

Tenkte derfor å kjøpe brødbakemaskin, men er litt usikker på om det går an å lage så grovt brød i den?

Noen som har erfaring med dette?

Hva bør jeg ellers se etter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var misfornøyd med den jeg hadde. Halve brødet ble deigete/vått inni, så måtte alltid kaste halvparten...Det skjedde hver gang, selv om jeg sjekka og hadde gjort 'alt riktig'...Men mulig de som selges idag er MYE bedre enn den jeg fikk for ca 5 år siden (og som gikk i stykker). Brukte den bare til pizzadeig :)

Skrevet

Både mamma og farmor har, og bruker dem mye. Man MÅ bruke oppskrifter beregnet på brødbakemaskin til man lærer seg "trikset", med andre deiger går det ikke bra...

Skrevet

tror det er ennå en ting en syns er greit en stund, men som en ikke bruker over tid....

....slik var det i allefall for mine svigerinner og svigermor, da de kjøpte.....OG jeg ikke ville ha..

Gjest gjesta
Skrevet

Vi bruker vår mye. Har bakt endel "dansk rugbrød", sånn 1-2-3 pakke, og det brødet blir i hvertfall bra, men det er vel ikke like grovt som Ingers rugbrød? Det vi gjør for å få gode brød er å bruke lunkent vann (gjorde ikke det i starten :rodme: ) + at vi har oppi litt mere vann enn det som står i oppskriften.

Når jeg kjøpte maskinen så jeg etter en maskin som hadde to eltekroker. Hadde hørt at det var lurt for at deigen skal blandes ordentlig.

Så, brødbakemaskin anbefales, deilig med nybakt brød om morgenen :) Den er i bruk hvertfall ukentlig og har vært det lenge nå!

Skrevet

Har nettopp kjøpt den største fra Wilfa, sort og stål. To eltekroker. Kjempefornøyd.

Hadde en annen tidligere som jeg ikke var like fornøyd med. Tror to eltekroker gjør susen.

Gjest Gjest_embla_*
Skrevet

har en brødbakemaskin som jeg er fornøyd med, men den tar bare 3-3 1/2 dl væske. brødene blir derfor ikke så store. må som regel bake to ganger for dag for å holde unna...hvor mye væske tar deres maskiner?

Gjest gjest1
Skrevet
Har nettopp kjøpt den største fra Wilfa, sort og stål. To eltekroker. Kjempefornøyd.

Jeg har den samme og den er visstnok den beste på markedet.

Jeg har måttet prøvet meg frem. Har hatt noen par mislykkede forsøk.

De oppskriftene som føler med maskinen er kjedelige. De smaker omtrent ingenting.

Når jeg kjøper ferdig pakker på butikken, blir brødene så kompakte at de nesten sitter fast i halsen :overrasket:

Ikke finner jeg oppskrifter på brødmaskin på nettet. Har kommet en kokebok for brødmaskiner på markedet nå, men den koster 400 kr så det gidder jeg ihvertfall ikke å kjøpe!

Jeg har funnet ut at jeg bare får prøve meg frem. Forrige ukes brød var ikke så verst.

Jeg har ihvertfall funnet ut at den er helt genial til pizzadeiger og lignende!

Skrevet

Min lager brød i 3 str., det minste med 3 dl væske, det største med 4,5 dl.

Jeg bruker en blanding av ferdig havrebrødmiks og hvetemel. Synes de blir gode!

Gjest Virvel
Skrevet
Jeg var misfornøyd med den jeg hadde. Halve brødet ble deigete/vått inni, så måtte alltid kaste halvparten...Det skjedde hver gang, selv om jeg sjekka og hadde gjort 'alt riktig'...Men mulig de som selges idag er MYE bedre enn den jeg fikk for ca 5 år siden (og som gikk i stykker). Brukte den bare til pizzadeig :)

Vi slet også med at de ikke ble ordentlig gjennomstekte i begynnelsen, men med utvidet steketid (går an å programmere dette selv) går det så bra, så. ;)

Gjest Gjest_knut_*
Skrevet

Jeg har en Wilfa av den typen med bare én elteklo. Har ALDRI hatt problemer med klissent brød e.l, og den har blitt brukt hver natt i et halvt år nå. Bruker mest ferdige blandinger (mange typer, både fra Mølleren og de tyske fra Lidl). Noen er gode, noen ikke så bra, men ingen har blitt ødelagt. Personlig syns jeg de beste typene er mye bedre enn de som kona tidligere bakte på gamlemåten.

Jeg har også laget Dansk rugbrød fra Mølleren, og det blir helt fint. Veldig kompakt da, men sånn skal det vel være. Jeg har slutta med det, for magen blir helt på styr av så grovt brød.

Det går fint å eksperimentere seg fram til egne blandinger av mel, men jeg har holdt meg til det angitte forholdet mellom væske og mel. Nå for tida lager jeg et par forskjellige grove brødsorter på ukedagene, og så et fint brød til søndag. Kjempegode brød, alle sammen!

Vet ikke om jeg helt skjønner problemet med "bare" 3,5dl væske. Det gir et 1kg brød, og det er vel stort nok. I vår familie på fire går det ett om dagen, så vi har ferskt brød hver morra.

-k-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...