Gå til innhold

Begravelse, noen tips?

Fremhevede innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Min grandonkel døde i dag, 80 år gammel. Enken vil ha det enkelt og "vanlig", men få frem personligheten likevel.

Jeg er helt låst, mamma likeså (vi er de nærmeste), så lurer på om noen har noen tips? Hva som helst, bare det får i gang noen tanker

Videoannonse
Annonse
Gjest splæsj
Skrevet

Lese et dikt eller kanskje spille en sang live som han likte. Bruke mye av yndlingsblomst/farge til bukettene.

Fortelle om de gode minnene dere har om han.

Gjest Gjesta
Skrevet

Du snakker om selve seremonien? De har sikkert masse tips på begravelsesbyrået dere velger å bruke. da lillesøster døde valgte vi å spille Bjørn Eidsvåg fordi hun var så glad i han. Vet dere om han fex likte trompet og Bach kan du få en trompetist til å spille et stykke av Bach...... Seremonien kan bli så godt som akkurat det dere ønsker.

Og dere vil få beskjed om å velge ut to tre salmer.

Kondolerer, og klem til deg :klem:

Gjest gjest1
Skrevet
Lese et dikt eller kanskje spille en sang live som han likte. Bruke mye av yndlingsblomst/farge til bukettene.

Fortelle om de gode minnene dere har om han.

Han likte tulipaner og ringblomster, for det var de eneste blomstene han visste hva het ;) Ja, har tenkt på sang, jeg tenkte en han var spesielt glad i, eller sangen til han og konen.

Du snakker om selve seremonien? De har sikkert masse tips på begravelsesbyrået dere velger å bruke. da lillesøster døde valgte vi å spille Bjørn Eidsvåg fordi hun var så glad i han. Vet dere om han fex likte trompet og Bach kan du få en trompetist til å spille et stykke av Bach...... Seremonien kan bli så godt som akkurat det dere ønsker.

Og dere vil få beskjed om å velge ut to tre salmer.

Kondolerer, og klem til deg :klem:

Tusen takk :)

Gjest Gjest
Skrevet

Det jeg synes er fint i begravelser, er når presten forteller litt om livet til den døde - konkrete hendelser.

Skrevet (endret)
Det jeg synes er fint i begravelser, er når presten forteller litt om livet til den døde - konkrete hendelser.

Det kan fungere veldig fint. Forutsetningen for det er at den som forretter begravelsen enten kjente vedkommende godt eller at hun får tips og råd til dette fra pårørende i gravferdssamtalen som går forut for begravelsen. Da er det nok lurt at du og moren din blir med grandtante på denne asamtalen, hvis hun er gammel og ikke kommer på å si så mye der og da.

Hvis du vil, er det sikkert mulighet for at du kan legge på krans eller blomster og fortelle litt om de minnene du har om avdøde. Har forrettet endel begravelser, og har ennå ikke møtt noen pårørende som har angret på at de har gjort dette, men omvendt har jeg opplevd endel som angrer på at de ikke gjorde det.

Håper begravelsen bli slik dere ønsker.

Endret av hera
Gjest Gjest
Skrevet

Få presten til å fortelle noe om ham som får de som kjente ham til å trekke på smilebåndet - det gir en så god følelse oppi sorgen. Litt sånn - ok så er du død, men jammen har vi mange gode minner fra deg. Det er så viktig å minnes alt det gode.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi droppet salmer, og hadde isteden tre-fire sanger avspilt fra CD som avdøde var glad i. Bare sjekk at anlegget har OK lyd først!

Hvis noen i familien kan holde en liten minnetale, gjerne ikke bare trist men også litt om gode tider/morsomme historier, så gir ofte det et mer personlig preg enn om en ukjent prest skal fortelle om avdøde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...