Gå til innhold

Om frp-hets og respekt.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå begynner jeg å bli litt smålei frp hetsing av typen "herregud er det mulig å være så dum at man stemmer på det partiet der!?"

Nå stemmer ikke jeg frp men jeg kjenner da flere mennesker som faktisk gjør det og selvom jeg er uenig i endel av det frp står for så klarer jeg fint å respektere de som stemmer partiet og meningene deres. Jeg vil faktisk gå så langt at jeg mener at de som stemmer frp ikke er dumme men faktisk helt normale mennesker de også.

Det blir liksom litt for dumt når man i det ene øyeblikk er mot fordømmende holdninger og i det neste sier at "fy faen så dumme frp'ere er".

skjerpings folkens!

Videoannonse
Annonse
Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet

Hehe, du er ikke mye på VGD, er du? "Teite sosialister, landsforædere, o.s.v".

Poenget er at slike ting går begge veier, både respekt og manglende respekt.

Gjest Gjest
Skrevet

Sant nok, og det er en grunn til at jeg ikke gidder å diskutere "politikk" på nettet, det blir bare himling med øynene, drittslenging og forenklinger fra alle kanter.

Jeg må innrømme at jeg noen ganger kan tenke "dumme Frp-ere", både om visse medlemmer og velgere, men selvsagt er det slik at mange velgere er "helt normale". I kommunen jeg bor i er det flere vellykka gründere som stemmer Frp eller er med i Frps lokale gruppe. Så "dumme" er de selvsagt ikke, selv om de prioriterer en del ting HELT annerledes enn meg selv. Men at noen ikke alltid ser hvordan politikken vil ramme dem selv når de stemmer Frp, DET har noen ganger fått meg til å lure en del...

På den annen side, jeg anser meg som venstrevridd, og banner mang en gang over vår rødgrønne regjering... F eks når de avgiftsbelegger framfor å LØSE problemer.

Gjest lurven
Skrevet

enig, jeg stemmer heller ikke frp, men jeg kjenner mange som gjør det, ikke noe problem for meg å respektere det, de som snakker høyest om frp og fordommer har jo ikke så rent lite fordommer selv.

Gjest Gjesta
Skrevet (endret)

Ethvert parti, enhver institusjon, enhver organisasjon, enhver bedrift og enhver person oppnår stort sett den respekten man fortjener.

Hvor mye respekt man fortjener avhenger av hva man faktisk står for, altså hva man gjør i praksis.

I tillegg er det selvsagt et element av bias; man blir i utgangspunktet farget av sitt eget ståsted når man vurderer

andre(s).

Noen ønsker dermed avkristning av Norge, noen ønsker å helbrede eller forby homofili, noen ønsker å forby svensktoppmusikk og noen ønsker at FrP skal fortsette videre i den retning dagens meningsmåling tilsier.

Utpreget respektfullt er det ikke, men én mangel på respekt er neppe mer høyverdig enn andre.

Kort sagt; alle med sitt.

Endret av Kvinneguden
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skriver under på dette.

Dessuten kan man ikke ha meninger som støter andre ut og forvente å bli akseptert selv - uten kritikk.

Men OK, kan jo ha det i bakhodet :ler:

Skrevet

Jeg prøver... Men det er vanskelig når de FrP'erne jeg har møtt stort sett er av typen "homofili er en sykdom" og "bedre at barna i Afrika dør enn at alkoholen i Norge er dyr"... :roll:

Men for all del, det er sikkert mer normale folk som stemmer FrP også. Usikker på om de kan ha satt seg spesielt godt inn i hva partiet står for, og hvordan i allverden de skal kunne gjennomføre alle disse planene sine da... :forvirret:

Skrevet (endret)

Tror nok en del bruker nettet for å få enkle forklaringer på hvorfor folk ikke stemmer det samme som en selv. I hvert fall er det inntrykket jeg sitter igjen med etter de verste kollektive drittkastings-seansene mot Frp-velgere.

Det er nå engang slik at en ikke kan forvente at folk flest skal ha like mye makroøkonomisk kunnskap som en sosialøkonomi(samfunnsøkonomi)-stipendiat. Og selv om en har kunnskap, har vi fremdeles interessekonflikter. Det er vel heller slik at enkelte stempler sine egeninteresser som edle, fordi de er venstreorienterte.

OK, det er kanskje mange som er noe naive, og ikke tenker så veldig mye over hvorfor partier fronter de enkeltsakene de gjør, og enkeltsakene FrP fronter, eller kanskje heller argumentasjonen har en form som appellerer sterkt til hatfølelser og lite til analytisk tankegang.

Det forhindrer ikke at jeg på kort sikt er best tjent med FrP, og at jeg er mer fan av liberalisme enn av autoritær statlig regelfiksert detaljstyring av byråkrater. FrP er det eneste partiet som er for avskaffelse av arveavgiften, og jeg tilhører den delen av gruppen hvor inntekten samsvarer dårligere med potensiell arvekapital. Fordi jeg ikke ser det rimelige i at staten skal ta fra meg noe som mine tidligere generasjoner har jobbet for, er jeg tilbøyelig til å stemme FrP.

Nå er jeg dummere enn de fleste FrP-velgerne, for ved forrige valg stemte jeg venstre.... Vel, arveavgiften forsvinner vel ikke uansett... Får vel selge hele dritten til en eller annen kakse.

Endret av NinjaTurtle
Skrevet
Det forhindrer ikke at jeg på kort sikt er best tjent med FrP, og at jeg er mer fan av liberalisme enn av autoritær statlig regelfiksert detaljstyring av byråkrater. FrP er det eneste partiet som er for avskaffelse av arveavgiften, og jeg tilhører den delen av gruppen hvor inntekten samsvarer dårligere med potensiell arvekapital. Fordi jeg ikke ser det rimelige i at staten skal ta fra meg noe som mine tidligere generasjoner har jobbet for, er jeg tilbøyelig til å stemme FrP.

Kort sikt er vel stikkordet her...

Om man bare setter seg litt inn i politikken til FrP tror jeg ikke man må være samfunnsøkonom for å se at det er noe som ikke går helt overens.

Jeg kan ikke nekte folk å stemme på enkeltsaker som gagner dem, men jeg synes nå det er litt korttenkt da...

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg prøver... Men det er vanskelig når de FrP'erne jeg har møtt stort sett er av typen "homofili er en sykdom" og "bedre at barna i Afrika dør enn at alkoholen i Norge er dyr"...

:overrasket: Hvor møter du alle disse fucka folka? :forvirret:

Jeg stemmer RV og bestevenninna mi stemmer Frp. Vi har veldig likt syn på mye. Hun er ikke rasist, hun er ikke homohetser og hun vil ikke senke bensinprisene osv.

Vi har veldig likt menneskesyn og like verdier, men akkurat når det gjelder å stemme ved valg så er vi vidt forskjellige.

Jeg er enig i at bompenger bør avskaffes. Formueskatten også, egentlig... Men i det store og hele, så er det RV som er mest "meg".

Gjest Gjest
Skrevet

He he...morsom lesning dette :grine2:

Jeg stemmer Frp og er slett ikke alene. Så mange som vi etterhevert er blitt, så kan vi da umulig være dumme hele gjengen. Vi snakkes etter neste stortingsvalg! ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg stemmer RV og bestevenninna mi stemmer Frp. Vi har veldig likt syn på mye. Hun er ikke rasist, hun er ikke homohetser og hun vil ikke senke bensinprisene osv.

Vi har veldig likt menneskesyn og like verdier, men akkurat når det gjelder å stemme ved valg så er vi vidt forskjellige.

Jeg er enig i at bompenger bør avskaffes. Formueskatten også, egentlig... Men i det store og hele, så er det RV som er mest "meg".

:ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg stemmte Frp men har betsemt meg får og stemme RV neste gang - lover!

Gjest Gjest
Skrevet

Det er jo ellers en forskjell på å snakke negativt om Frps politikk og populisme, og ikke ha så mye respekt for eller sans for denne, og det å ikke repsektere folk som av ulike grunner (og kanskje manglende forståelse?) stemmer på partiet. Vi har en huseier som er verdens hyggeligste eldre dame; vi har lav husleie, får bruke hytta hennes, har hatt mange interessante samtaler med henne, hun er oppegående på mange områder, glad i folk, ikke konservativ eller trangsynt osv. Men jeg mistenker henne for å stemme Frp, hovedsaklig pga det hun tror er en bedre eldrepolitikk, da dette opptar henne.

Så... altså. Jeg har personlig lite sans for politikken til Frp - for ikke å snakke om hvilke usle sider ved folk de stadig appelerer til, men jeg kan jo like noen av velgerne likevel.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har satt ned foten og tatt en avgjørelse om å ikke godta Frp. Det får de bare godta.

Ekstremister hele bunten!

Skrevet

Det er dessverre ikke noe jeg har funnet på... Møtt dem både her og der, men ingen nære venner eller bekjente altså- heldigvis!

Men hvis venninnen din ikke er homohetser, ikke rasist og ikke vil senke bensinprisene, hvorfor stemmer hun FrP da? :ironi:

Gjest Gjest
Skrevet

:icon_neutral:Bare vent, om endel år skjønner alle at de burde hørt på frp! Da er det for sent! Da har Norge garantert skiftet navn til Irakistan eller noe, nynorsken er utdødd og det er bare såvidt folk forstår norske dialekter.:sinna:

2% av befolkningen er opprinnelig norske og gode greier. Kjør på liksom!

:sjokkbla: Nei, jeg er ikke rasist... Men jeg mener til en viss grad Norge for nordmenn, Spania for spanjoler, Irak for irakere og Israel for palestinere!

Greit at det kommer folk fra andre kulturer hit, så lenge de ikke skaper altfor mye dritt for de som er her fra før, og så lenge Norge beholder det norske og tradisjonelle. Norge er et bittelite land og tar inn masse folk fra heleverden, mens større land tar inn mye ferre.

Plutselig en dag blir ting snudd helt på hodet.....

:ironi:

Folk er rare....

Gjest Gjest
Skrevet
He he...morsom lesning dette :grine2:

Jeg stemmer Frp og er slett ikke alene. Så mange som vi etterhevert er blitt, så kan vi da umulig være dumme hele gjengen. Vi snakkes etter neste stortingsvalg! ;)

:overrasket::overrasket::overrasket:

Jeg har mange ganger hørt uttrykket "Safety in numbers", men "intelligence in numbers" er ny for meg.

Jeg er enig med trådstarter at det er endel drittslenging mot FrP og deres velgere, noe de ikke nødvendigvis fortjener. Problemet er vel bare at populistiske partier og grupper sikter seg inn mot enkeltsaker det er lett å være enten veldig enig eller veldig uenig med. Det at det ofte ikke er en totalitet i politikken, er vanskeligere å oppdage siden man aldri får lederne for disse partiene til å slutte å snakke om enkeltsaker.

Ikke alle skal ha den samme økonomiske innsikt som en samfunnsøkonom, og enda færre skal faktisk prøve å forstå de makroøkonomiske forholdene i et lands finanspolitikk, men det hadde hjulpet om FrP hadde hatt én ledende politiker som forstod disse prinsippene og var villig til å utforme politikk i forhold til disse. FrP har foreløpig ikke vist frem noen som innehar begge disse kvalitetene. Da kunne man diskutert verdien av forskjellige løsninger, som f.eks. skjer mellom Høyre og AP til en viss grad istedet for å slenge med leppa som Siv og Carl-Ivar.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis man ikke forteller velgerne til Frp hvordan Fremskrittspartiet egentlig er, hvordan skal de da skjønne det?

Det er for drøyt at Frp skal kunne henge ut folk fritt, og så skulle ikke Frp-folka få kritikk? Det er velgerne til Frp som velger Frp, på grunn av eller på tross av deres fortid og ufattelig skitne historikk hva angår holdninger til menneskerettigheter o.l.

Frp er på tredve prosent og begynner å true folk som snakker mot dem.

Det burde være nok til å få det til å plinge i noen bjeller ..

Gjest Katja
Skrevet
Men hvis venninnen din ikke er homohetser, ikke rasist og ikke vil senke bensinprisene, hvorfor stemmer hun FrP da?

Var du ironisk?

Håper det...

Jeg blir litt lei av at folk hele tiden skal stemple (oss) FrP-velgere som homohetsere/rasister. Jeg er da ikke homohetser! Bestekompisen min gjennom MANGE år er homo. Vokst opp med at mamma hadde en bestekompis som kalte seg min mors "bestevenninne". Mange gode venner som ikke er opprinnelig norske. Like fullt er hele min familie FrP'ere - min mor ikke bare som velger.

Men jeg mener også at jeg på en eller annen positiv måte skal merke at jeg jobber for landet. Jeg mener ikke at man skal senke bensinprisene, det er vel ikke nødvendig - så lenge det blir billigere å kjøpe miljøvennlig bil.

Avgiftssystemet i Norge er bakvendt.

Utfra det jeg vet om FrP, synes det for meg som om FrP er det beste valget.

Og en annen ting; hvordan kan folk si at FrP ikke funker i virkeligheten? De har jo aldri fått prøvd seg... Men vi har sett hvordan det har gått med sosialistiske/kommunistiske land!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...