Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest *Just-Me*
Skrevet

Bør man ta tran under svangerskapet? På kontroll spurte jeg legen om dette, han sa bare raskt, ja ta tran under hele svangerskapet.

I hele mitt liv har jeg aldri tatt så mye som en teskjed tran eller noe trankapsler før. Min mor gav aldri oss barna tran. Jeg har aldri vært plaget med sykdom eller andre ting. Så har liksom ikke skjønnt hvorfor det er så bra å ta tran. Men så spiste vi mye fisk i vår familie også da.

Men jeg gikk å kjøpte tran (flytende med sitronsmak) Så optimistisk var jeg!! Jeg tok den første dosen, og det ble med det. Det var ikke det at det var så forferdelig stygt el noe, var nok bare uvant konsistens, og litt rart å svelge en varm fettklumo liksom, eller hva man nå skal kalle det..... Men nå er jeg veldig kvalm 24/7 og jeg ville jo ikke akkurat mindre spy etter tranen....

Så nå skal jeg ut å kjøpe trankapsler istedefor i morgen..... :ler: Da går det nok lettere. Selv om det nok bare er en vanesak med den flytende tranen....

Skrevet

Jeg tar tran som trankapsler. Spiser for lite fisk, og tar det litt for å bøte på den dårlige samvittigheten... spydde mye i starten av svangerskapet, og gikk ned mange kilo, og begynte da med multivitaminer og trankapsler for å være sikker på at jeg fikk i meg NOE iallefall. Spyr ikke nå lenger, men har fortsatt med å ta multivitaminer, har en halv boks igjen, og tenkte å ta ut boksen.

Trankapslene har jeg tenkt å fortsette med, gunstig med omega3fettsyrene for barnets utvikling.

Tar dem om kvelden før jeg legger meg, for å unngå trangulp i løpet av dagen.

Skrevet

Jeg klarer heller ikke den flytende tranen, og sverger til kapsler.

Det å ta tranen kan jeg egentlig om jeg må, men føler jeg går og gulper tran hele dagen etterpå.

Nå tar jeg kapsler, og rett før middag, så jeg unngår den ekle ettersmaken.

En av de viktige funksjonene til tran er at den "smører" leddene, og du vil ikke få mindre stive og vonde ledd når du blir gammel. :)

Gjest *Just-Me*
Skrevet

Hvilke kapsler/merke bruker dere under svangerskapet??

Skrevet

Jeg har heller aldri tatt tran før, ikke engang smakt det.

Kjøpte en flaske Møllers med sitronsmak da jeg ble gravid, og har tatt det hele tiden.

Flaska står i kjøleskapet, jeg tar en skje når rett før jeg spiser frokost og svelger ned med et glass melk. Har ikke merket noe til smaken i det hele tatt, kjenner knapt at det smaker sitron engang.

Gjest Jamila
Skrevet

Tar ikke tran, og har heller ikke tatt noen andre former for vitaminer underveis i svangerskapet, med unntak av folsyre de første 3 mnd.

Hadde en diskusjon med legen om dette senest i dag, og hun mente at så lenge jeg kompanserer med matvarer (f.eks spiser jeg kjøtt og drikker juice for å få i meg nok jern) så er det ikke nødvendig med vitamintilskudd.

Skrevet

Hmm..

Omega er visstnok viktig for bla. hjernen. En bekjent sa at "tranbarn" ble 3% smartere...

Jeg har forsøkt.. Jeg klarer ikke.. gulper transmak hele dagen.. Gikk over til omega for barn med tuttifruttismak, men den glemmer jeg av.

Har kun tatt vitaminer de tre første månedene. Spiser mye frukt og grønnsaker... Og har en hb på 13, det har jeg hatt gjennom hele svangerskapet.

Skrevet

Møllers tran med omega3 er bra for utviklingen av nervesystemet og hjernen til den lille så det er bra å ta. Jeg klarer heller ikke flytende tran men kapsler går greit!

Skrevet

Bare et tips til dere som gulper av tran:

Ta tran/kapslene rett før du legger deg! Da slipper du gulping/ettersmaken :)

Da skal du jo ligge i mange timer!

Skrevet

Tran er kjempefint!

Men hvis du kombinerer det med annet kosttilskudd, er det viktig å passe på at du ikke får i deg for mye A-vitaminer. Det er ikke bra.

Personlig tar jeg folat og tran, og satser på å få i meg det jeg ellers måtte trenge av vitaminer og mineraler gjennom kosten.

Siden jeg har MS er det viktig for meg med omega 3. Jeg har sett en mengde rapporter som dokumenterer at dette har en positiv effekt på sentralnervesystemet, så jeg tviler ikke på at det er heldig for fosteret når hjernen og sentralnervesystemet utvikles.

Skrevet
Tran er kjempefint!

Men hvis du kombinerer det med annet kosttilskudd, er det viktig å passe på at du ikke får i deg for mye A-vitaminer. Det er ikke bra.

Jepp. Store doser A-vitamin er fosterskadelig, dessverre.

Jeg tar multivitaminer uten A og D, men slutter med disse når glasset er tomt.

Gjest *Just-Me*
Skrevet

tranflaska blir nok stående urørt i kjøleskapet.... men har vært å kjøpt kapsler i dag, tok med en gang ogd et gikk greit!! Men skal følge smørblomsten sitt tips til å ta kapslene om kvelden før jeg legger meg, så slipper man den gulpingen med ettersmaken.....

Jeg bruker: gravid kosttilskudd, men er ferdige med de om ei lita uke. dessuten inneholder ikke den tranen jeg kjøpte A vitamin, så da går det greit. Etter kosttilskuddet pakken er tom, tar jeg resten av folsyren som er igjenn sammens med tran, så får jeg resten av mitaminene gjennom maten!!

Skrevet

Jeg tar omega-3 kapsler. (og det kun mens jeg er gravid)

Min jordmor sa at det fantes så mange teorier på dette med tran og at det som ble opplest som en sannhet sjelden var det i mer enn 20 år. Derfor sa hun til meg at det var fint om jeg tok tran, men heller ingen krise om jeg lot være.

Skrevet

Jeg har tatt tran hele livet og det ble veldig viktig for meg å fortsette i svangerskapet med det også. Babyen skal få det så fort det er mulig. Var på kurs i dag og da kom det frem at forskning fra usa kunne dokumentere at det var en sammenheng mellom inntak av tran og reduksjon av dysleksi og oppmerksomhetsvansker. Det forskes mye på tran og hvis det det kommer nok mange forskningsrapporter som kan dokumenter effekt så vil antageligvis tran blir betraktet som medisin og blir derfor en apotekvare. :blunke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...