ashera Skrevet 28. mai 2006 #1 Skrevet 28. mai 2006 Trass mangel på sol og sommer er det sesong for hjemmelagede ispinner her i heimen nå. Med blender i hus er det mye enkelt, sunt og godt som kan lages - i går frøs jeg ned en porsjon med tropisk is laget av vaniljekesam og frossen usukret tropisk frukt kjørt i blender (som fås kjøpt i svære poser på Ica Maxi, tror Smart Club har slikt også). Stor suksess - gikk rett hjem hos ungene i dag. En variant uten melkeprodukter får du ved å kjøre tropisk juice og tropisk frukt sammen Røde bær og matyoghurt er også veldig godt sammen, banan og vaniljekesam likeså. Nå er det jo litt sukker i vaniljekesam, men bruker du naturell kesam eller naturell youghurt får du et enda sunnere produkt. Ispinneformene jeg har er fra IKEA. Noen andre tips på området?
afr0dite Skrevet 28. mai 2006 #2 Skrevet 28. mai 2006 Det hørtes veldig godt ut! Jeg pleier stort sett bare å fylle isformene med juice jeg! Mangojuice, pasjonsfruktjuice, litchijuice, eplejuice eller hva annet jeg måtte ha for hånden! Veldig godt! Men den kesamenmixen skal jeg jamen meg prøve!!
Grooo Skrevet 28. mai 2006 #3 Skrevet 28. mai 2006 Ojoj, så lurt! Har ikke tenkt på bruke blenderen til noe som kan fryses etterpå, dette må prøves ut!
Gjest Gjesta Skrevet 29. mai 2006 #4 Skrevet 29. mai 2006 Hvordan blir konsistensen på kesam-isen? Og er det noen som har tips til hvordan jeg får hjemme-pinneisen mindre "kornete"? Isbiter fryser til som blanke biter, men ispinner blir alltid kornete/flakey og opak.
ashera Skrevet 29. mai 2006 Forfatter #5 Skrevet 29. mai 2006 (endret) Hvordan blir konsistensen på kesam-isen? Og er det noen som har tips til hvordan jeg får hjemme-pinneisen mindre "kornete"? Isbiter fryser til som blanke biter, men ispinner blir alltid kornete/flakey og opak. ← Kesam-isen ble ikke kornete, men mer vannaktig enn en fløteis, pga. det høye fruktinnholdet. For å unngå nåler i is, må man vel strengt tatt fryse den i ismaskin eller røre jevnlig under innfrysingen og så fylle den i former når den fått softiskonsistens. Eller kan hende fins det en eller annen superingrediens man kan tilsette. Noen som vet? Endret 29. mai 2006 av hera
Grooo Skrevet 29. mai 2006 #6 Skrevet 29. mai 2006 Hva slags blandingsforhold bruker du i kesam-isen? Ca. hvor mye frukt til ca. hvor mye kesam?
annemsk Skrevet 29. mai 2006 #7 Skrevet 29. mai 2006 Man får tak i former på Åhléns også, tror det er fire stk i en pakke til 30 kr. Vet ikke hvor mye billigere det er på IKEA.
Grooo Skrevet 30. mai 2006 #8 Skrevet 30. mai 2006 Tror jeg har noen gamle former liggende ett sted... Antagelig hjemme hos mamma, men de er da virkelig MINE så jeg skal nok stå på krava og få tak i dem *ler*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå