Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

OK. jeg er helt grønn når det kommer til bøker.

jeg begynte på da vinci koden, men la den i fra meg ut i kapitell 30. boka var rett og slett for seig for meg og litt tunglest (spesielt for en som ikke har lest siden skoletiden).

jeg tok fatt på åsne seierstads bok. bokhandleren i kabul. den fullførte jeg faktisk.

m.a.o jeg liker bøker som er basert på fakta og sannhet.

har noen flere lignende bøker å anbefale?

helst ikke uten min datter. har sett filmen. :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en bokserie som heter "virkelighetens verden" som har mange slike biografier og samfunnskritiske bøker. Jeg har nettopp lest "prisen på et barn" som handler om barneprostitusjon, og er i så måte ikke hyggelig lesning.

Ellers synes jeg "animal farm, catch-22, mysteriet olga tsjekhova, eva brauns forspilte liv, engelen på det sjuende trinn, gulag - fangeleirene i sovjetunionen", og "død og pine", er verdt å lese. De fleste av dem handler om krig og sånt. Bortsett fra "engelen på det sjuende trinn" som handler om forfatterens egen barndom i fattige irland.

En bok som fenget meg heter "brave new world" og er en fremtidsberetning. I den nye utgaven er det med et tillegg som viser hvordan fremtidsberetningen i mange tilfeller kan vises tilbake til verden vi lever i idag. Det er en skremmende bok, siden den ikke er basert på fakta men likevel treffer så godt.

Gjest Gjest
Skrevet
begynte på da vinci kodenm.a.o jeg liker bøker som er basert på fakta og sannhet.

har noen flere lignende bøker å anbefale?

Hmm, så du er blant dem som tror innholdet i Da Vinci koden er fakta? :overrasket:

Gjest Gjest
Skrevet
Hmm, så du er blant dem som tror innholdet i Da Vinci koden er fakta? :overrasket:

selvfølgelig ikke.

Skrevet

Serien "Virkelighetens verden" består vel ikke nødvendigvis bare av fakta den heller...

Skal tenke litt og se om jeg kommer med noen tips senere i dag/i morgen.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvordan kan jeg bli medlem i bokklubben virkelighetens verden? Jeg har lett og lett på nett..... de annonserer aldri lenger heller!

Skrevet

Skal vi gå inn på begrunnelse om fakta og historiske bøker, kommer vi fort til kort. Alle bøker er subjektive, og likeledes er sannheten. Den farges av hvordan vi opplever egen situasjon, hvordan vi fortolker andres og egen situasjon eller rolle, og hva vi må utelate i en bok, og grunnen til dette. Videre må vi tenke på bokens tendens og hva forfatteren ønsker å oppnå med boken eller publiseringen.

Bokserien "virkelighetens verden" består ikke av fakta, mye er basert på hvordan et menneske har opplevd en situasjon eller en historisk hendelse. Det samme gjelder mange av de andre bøkene der forfatterne forteller om egen situasjon eller prøver å belyse et problem.

Jeg vet ikke om bokklubben virkelighetens verden eksisterer lenger, tror den var under den norske bokklubben før. Jeg har lånt bøkene på biblioteket eller kjøpt disse i bokhandelen.

Skrevet

Liza Marklunds bøker På flukt og Aldri mer fri er basert på en sann historie og er spennende og rørende bøker.

Skrevet

Det spørs jo hvor triste ting du vil lese og. Fra virkelighetens verden-bøkene (de jeg har lest hvertfall) er ganske triste/jævlige. Om du vil grøsse av sanne historier, kan du lese "Barna i dødens hus", fortalt av et av barna til Fred West (den saken i England der de fant likene til unge kvinner/barn i en hage). Den er noe av det verste jeg har lest.

Du vil kanksje ha noe mer samfunnsaktuelt, ikke et enkeltmenneskets skjebne? Kommer ikke på noen i farta, men søk litt på bibliotekssider, de har masse slikt.

Gjest Gjesta
Skrevet

Vil du ha fakta med en litt personlig vri bør du finne noen gode biografier (som stort sett er bedre enn selvbiografier).

Roy Jacobsens biografi om Trygve Bratteli er for eksempel et lavmælt monster av en bok om en mann jeg alltid har satt høyt.

Skrevet

Når engler ikke fins, av Elizabeth Glasser

Gjest Gjest
Skrevet

Anne Franks Dagbok er fra virkeligheten. Sterk lesning. Ellers er bøkene til Eva Joly ganske bra, men litt tørt stoff da.

En bok som heter "Den Brennende Sengen" gjorde inntrykk på meg da jeg var ung. Handlet om en kvinne som ble mishandlet av mannen sin i årevis og som til slutt tente fyr på dusten...Dessverre fortsatt et aktuellt problem den dag i dag for tusenvis av kvinner rundt om i verden...

Skrevet

Historien om meteren' Kansje noe tørr?

Skrevet

Tror ikke Virekelighetens verden finnes lenger, men var det ikke Damm da? Uansett vil jeg IKKE anbefale de bøkene hvis du vil lese noe som er fra virkeligheten, for de består nok mest av oppdiktede historier ja...

Liza Marklunds bøker På flukt og Aldri mer fri er basert på en sann historie og er spennende og rørende bøker.

Disse derimot, de anbefaler jeg på det varmeste :)

Har du lest Anne Franks dagbok? Hva med "Kathe, alltid vært i Norge" - det norske motstykket, som handler om ei jødisk jente som vokser opp i Oslo under krigen. Ellers har vi jo bøkene til Karsten Alnæs da, "Historien om Norge" og "Historien om Europa". Enkelte ting i dem har vel blitt kritisert og vurdert som oppdikting også, men jeg vil allikevel si de er gode og baserer seg på virkeligheten.

Gjest Gjest
Skrevet

Papillon

Kong Leopolds arv

La oss ikke gå til hundene i kveld

Stalingrad

Gjest Gjest
Skrevet
Tror ikke Virekelighetens verden finnes lenger, men var det ikke Damm da? Uansett vil jeg IKKE anbefale de bøkene hvis du vil lese noe som er fra virkeligheten, for de består nok mest av oppdiktede historier ja...
På hvilket grunnlag påstår du det?
Gjest gjesta
Skrevet

Anbefaler "Der gud gråter" av Siba Shakib.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...