Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2006 #1 Skrevet 28. mai 2006 Jeg har en eks-bekjent som nå virkelig skremmer meg. Jeg avsluttet vårt vennskap i vinter etter noen måneder siden jeg følte at hun tappet meg for all energi når jeg var sammen med henne og lang tid etterpå. Hun var alltid negativ til alt og alle, og alt var alltid alle andre sin skyld. Munnbruken hun brukte overfor fremmede var skremmende å høre Jeg følte at jeg aldri fikk noe tilbake, og alt dreide seg om henne. Det var en spesiell episode som fikk det til å renne over for meg. Jeg har slitt med sykdom som setter meg ut til tider, ikke noe jeg snakker mest om til alt og alle, men alle mine nære og venner vet om det. I de periodene sover jeg når jeg kan pga sterke smertestillende. Under en slik periode ringte hun meg en dag. Jeg hørte telefonen men orket ikke stå opp. Men hun fortsatte å ringe. Hun ringte 6 ganger på mobilen og 4 ganger på hustelefonen i løpet av 10 minutter. Når jeg var oppe sendte jeg tekstmelding om at jeg var syk og ikke orket snakke med noen. To minutter etter så ringte hun på nytt Hun måtte bare snakke med meg. Ikke et spørsmål om hvordan jeg hadde det, bare: Å hva er et du er syk med da? Jo, det samme som vanlig sa jeg. Da sa hun: Å ja... og så begynte hun å messe om en mann hun hadde truffet og hvor idiot den nåværende kjæresten hennes var. Ikke akkurat det jeg orket å høre på da. Så jeg avsluttet samtalen med å si at jeg måtte legge meg igjen. Hun fortsatte å ringe flere ganger den kvelden. Vi er begge godt voksne med barn. Når jeg avsluttet vennskapet fra min side så var det etter flere slike episoder som den over, og andre ting. Jeg ringte henne og forklarte at jeg ikke taklet et så ensidig forhold til henne og at jeg følte at hun bare tok og tok. Det var aldri noe positivt som kom. Jeg hadde også før påpekt det jeg synes er baksnakking av andre. Sa at jeg trakk meg unna og ikke ville ha kontakt med henne mer. Så til det som skremmer meg. Etter dette så har hun fulgt med på hva jeg gjør på nettet. Hun er inne på min profil et par steder på nett 3-4 ganger pr. dag. Hun sender meg meldinger om at hun mener jeg er den og den på diverse fora. Nå sist så mente hun at jeg hadde gjort noe mot henne. Lang historie, men jeg har ikke gjort det. Jeg har andre ting å konsentrere meg om i hverdagen enn om jeg ikke skal bruke tid og penger på hevn. Og jeg har jo ingen grunn til å hevne meg, jeg var bare sliten og lei av henne. Så nå skremmer hun meg. Jeg føler hun forfølger meg på nett. Noen forslag eller erfaringer å dele med meg? Dette skremmer virkelig.
*melis* Skrevet 28. mai 2006 #2 Skrevet 28. mai 2006 Hun høres litt små-psykopat ut. Noen mennesker forstår rett og slett ikke at livet dreier seg om mer enn dem selv. Det at hun "forfølger" deg på nettet kan tyde på at hun ikke forstår hvorfor du du ikke gidder å høre på henne lenger og prøver å finne ut hva som ligger bak. Hun virker veldig mistenksom og sjalu og hadde jeg vært deg hadde jeg bare unngått henne mest mulig til hun forhåpentligvis en vakker dag forstår at hun alene ikke er sentrum i tilværelsen.
Gjest Løitenkaren Skrevet 28. mai 2006 #3 Skrevet 28. mai 2006 Høres ut som en person litt i ubalanse. Hva er det hun mener du skal ha gjort mot henne da?
Gjest Gjest1 Skrevet 28. mai 2006 #4 Skrevet 28. mai 2006 Om du føler deg trakassert og forfulgt synes jeg du skal anmelde henne.
Gjest HI Skrevet 28. mai 2006 #5 Skrevet 28. mai 2006 Høres ut som en person litt i ubalanse. Hva er det hun mener du skal ha gjort mot henne da? ← Lider litt av forfølgesvanvidd på nett om dagen, så jeg vil helst ikke skrive for mye som kan gjøre at folk kjenner igjen saken.
Gjest Gjest_pia_* Skrevet 28. mai 2006 #6 Skrevet 28. mai 2006 jeg hadde en sånn venninne engang... negativ og egenrådig og tappet meg fullstendig for energi... og jeg er sterk som f...selv. Hun fotfulgte eksen sin i 4 år før hun ga seg. Stakkars stakkars mann og jeg kunne nevnt forskjellige episoder som vanlige oppegående ikke ville funnet på å gjøre mot ekser eller andre venner heller. Hun tok enorm "plass" hvor hun enn var. Jeg kuttet ut. Svarte ikke på telefon eller sms eller mail. Dette måtte jeg gjøre 1 års tid før jeg fikk fred.. Håper du er heldigere. "lurer" du på folk på den måten så er nok det riktig det du tenker.
Gjest Hamardama Skrevet 29. mai 2006 #7 Skrevet 29. mai 2006 Høres ikke ut som noe særlig fruktbart dette venneskapet deres eller hva man skal kalle det. Men alle saker har jo 2 sider. Men ikke så lett å gi noen råd eller hva uten at du konkritisrer litt mer hva det går i. Har hun kanskje en grunn til å føle at du har gjort noe mot henne?
Gjest HI Skrevet 29. mai 2006 #8 Skrevet 29. mai 2006 jeg hadde en sånn venninne engang... negativ og egenrådig og tappet meg fullstendig for energi... og jeg er sterk som f...selv. Hun fotfulgte eksen sin i 4 år før hun ga seg. Stakkars stakkars mann og jeg kunne nevnt forskjellige episoder som vanlige oppegående ikke ville funnet på å gjøre mot ekser eller andre venner heller. Hun tok enorm "plass" hvor hun enn var. Jeg kuttet ut. Svarte ikke på telefon eller sms eller mail. Dette måtte jeg gjøre 1 års tid før jeg fikk fred.. Håper du er heldigere. "lurer" du på folk på den måten så er nok det riktig det du tenker. ← Høres ut som samme dama jo Hun her har også med å søke opp ekser og forfølge dem. Jeg er også relativt sterk selv. Hun tappet meg for all energi en periode, jeg hadde knapt overskudd til hus og barn. Hadde jeg planer en dag så kan du b**** på at hun ringte, kunne skravle i vei i 5 timer. Jeg skjønner ikke at hun orket. Og det var alltid det samme negative som kom hele tiden. Typen gjorde ditt eller gjorde datt. En gjenganger var at han hadde vært pålogget msn i 2 minutter uten å ta kontakt med henne, eller at han ikke svarte på sms i løpet av 5 minutter Har det mye bedre uten dette "vennskapet" ja. Dessverre så følger hun fortsatt med på hva jeg gjør på nett og prøver å spørre felles bekjente hva jeg driver med.
Gjest HI Skrevet 29. mai 2006 #9 Skrevet 29. mai 2006 Høres ikke ut som noe særlig fruktbart dette venneskapet deres eller hva man skal kalle det. Men alle saker har jo 2 sider. Men ikke så lett å gi noen råd eller hva uten at du konkritisrer litt mer hva det går i. ← Nei vennskapet var absolutt ikke fruktbart, og det er derfor jeg kuttet henne ut. Som jeg skriver i et annet innlegg, hun tappet meg for all energi og forsto ikke når hun burde ta det litt roligere. Du har rett i at alle saker har to sider, men her er det jeg som har/hadde en følelse av at hun tok all energien min samt at hun nå følger litt for mye med på hva jeg gjør og ikke gjør. For å konkretisere litt mer: Jeg har ikke snakket med henne på litt over 2 måneder. Men fortsatt er hun inne på profilen min på to forskjellige nettsider flere ganger daglig, kun for å se om jeg har vært online. Jeg vet hun gjorde dette med andre tidligere også. (burde kanskje tatt tegninga da). Ang. alt det negative hele tiden. Når hun f.eks. fikk purring på en regning så var det alltid: Jeg har betalt, det er bare de andre som ikke har orden i systemet sitt. Og det skjedde stort sett ukentlig Eller når legen hennes nektet henne sykemeldin, ja da var han en dust. At hun ikke var syk spilte ingen rolle, hun måtte bare ha litt fri. At legen fulgte reglene og ikke ville miste sin bevilgning pga henne tenkte hun ikke på. Det er mye mer slitsomt for henne å ha et barn enn det er for meg å ha mine to. Ikke at jeg synes mine barn er slitsomme, men det krever mer oppfølging med to enn en Hun kalte konstant andre mennesker for F*t**kjerringer om de ikke gjorde det hun mente var det riktige. At de fulgte lovtekstene spilte ingen rolle. De gjorde det bare for å ødelegge livet hennes. Har hun kanskje en grunn til å føle at du har gjort noe mot henne? Nei hun har ingen grunn til å tro noe som helst. Jeg har ikke snakket med henne som sagt på lang tid. Hun bør vite at jeg ikke er personen til å gjøe sånt. Kunne ikke falt meg inn å gjøre meg til kriminell når jeg er passert 30 og har to barn her hjemme Men saken er heldigvis ute av verden for min del. Hun hadde nemlig anmeldt saken og lagt ved mitt navn Politiet har nå sjekkt meg helt ut av saken, og godt er det. Men fortsatt mener hun visst at det er jeg som har gjort det Men jeg har som sagt mitt på det tørre. Jeg vet jeg ikke har gjort det, og det samme vet mine venner og bekjente.
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2006 #10 Skrevet 29. mai 2006 Sånne mennesker som trådstarter beskriver, er fryktelige å være i nærheten av. Jeg har vært borte i noe lignende, og må bare si at vi "med normal anstendighet og normalt vett i hodet" må være flinkere å sette grenser eller kutte forbindelsen til slike som gløder negativt. Vi må slutte å synes synd på dem, og være mer ærlige for oss selv om bekjentskaper er destruktive for oss selv. Mitt råd er å fortsette å tie henne ihjel (dvs aldri ta telefonen om hun ringer), samt å legge ned profilene dine på nett. Da mister hun kontakten med deg. Opprett gjerne en ny profil, men selvsagt uten bilde, og anonymiser opplysninger om deg selv slik at hun ikke vil "Kjenne deg igjen". Dine gode kontakter får heller vite nytt nick, men tenk igjennom dette, da hun godt kan følge sporet til deg via faste venner som skriver gjesteinnlegg i profilen din (dersom du har det slik).
Gjest gjest1 Skrevet 29. mai 2006 #11 Skrevet 29. mai 2006 Siden du har vært i kontakt med politiet ang. denne saken hennes så kunne du kanskje nevn hvordan hun er? Det kan jo være de, om ikke annet, hadde noen råd å komme med. Man er kanskje litt for redd til å snakke med politiet, men så lenge du føler at din(eller familien for den saks skyld) er "truet", så er det grunn nok til å i alle fall snakke med politiet. Mener ikke at du skal anmelde henne, men det kan jo være de har noen råd. For det virker jo som det ikke er mulig å snakke med HENNE om det. Hun høres ut som hun er i ubalanse, og da bør du først å fremst tenke på deg selv. Lykke til!
hjertesukka Skrevet 29. mai 2006 #12 Skrevet 29. mai 2006 Sånne mennesker som trådstarter beskriver, er fryktelige å være i nærheten av. Jeg har vært borte i noe lignende, og må bare si at vi "med normal anstendighet og normalt vett i hodet" må være flinkere å sette grenser eller kutte forbindelsen til slike som gløder negativt. Vi må slutte å synes synd på dem, og være mer ærlige for oss selv om bekjentskaper er destruktive for oss selv. Mitt råd er å fortsette å tie henne ihjel (dvs aldri ta telefonen om hun ringer), samt å legge ned profilene dine på nett. Da mister hun kontakten med deg. Opprett gjerne en ny profil, men selvsagt uten bilde, og anonymiser opplysninger om deg selv slik at hun ikke vil "Kjenne deg igjen". Dine gode kontakter får heller vite nytt nick, men tenk igjennom dette, da hun godt kan følge sporet til deg via faste venner som skriver gjesteinnlegg i profilen din (dersom du har det slik). ← Må bare si meg helt enig i denne kommentaren. Selv har jeg kuttet ut flere energi-tappende venner og har aldri angret på det etterpå. Har tvertimot lært meg å velge nye,mer lojale og positive venner.
smidja Skrevet 29. mai 2006 #13 Skrevet 29. mai 2006 Hun høres veldig slitsom ut, og hun må jo være syk. Jeg hadde byttet telefon nummer, fjernet meg fra telefonkatalogen og laget nye profiler på nettet, gjerne på en helt annen side. ALDRI svar på henvendelser fra henne, om de kommer via post, mail, meldinger eller tlf. Om hun kommer på døren, så ikke åpne den. Det kommer antagelig til å ta lang tid før hun gir seg, men om du ikke responderer på noen av hennes forsøk på kontakt, så går det over etter hvert.
Gjest HI Skrevet 29. mai 2006 #14 Skrevet 29. mai 2006 Takk for alle svar Jeg har gjort som noen av dere har foreslått og slettet profilene mine i dag, og så har jeg endret brukernavn på de forumene jeg er på. Telefonnummer og epostadresse nekter jeg å bytte pga henne, har begge deler i nesten 10 år og de er en del av meg Men alle hennes kjente adresser er nå lagt til som spam Og telefonen har jeg ikke tatt på evigheter, og heller ikke svart på sms. Nå håper jeg bare hun finner seg noe innhold i livet sitt snart
Gjest Gjest_pia_* Skrevet 30. mai 2006 #15 Skrevet 30. mai 2006 Takk for alle svar Jeg har gjort som noen av dere har foreslått og slettet profilene mine i dag, og så har jeg endret brukernavn på de forumene jeg er på. Telefonnummer og epostadresse nekter jeg å bytte pga henne, har begge deler i nesten 10 år og de er en del av meg Men alle hennes kjente adresser er nå lagt til som spam Og telefonen har jeg ikke tatt på evigheter, og heller ikke svart på sms. Nå håper jeg bare hun finner seg noe innhold i livet sitt snart ← vanskelig det der.. med å måtte "gi opp" og bytte telefonnummer/mail og ikke stå i telefonkatalogen fordi andre rett og slett plager privatlivet. Jeg gjorde det til slutt fordi jeg orket ikke mer men angret fordi det er akkurat som jeg føler at plageånden vant! Det du må gjøre er å arbeide det ut av systemet ditt slik at du ser og føler det likegyldig hvis du ser tlf.nr. til den venninnen din ringer eller mail fra denne eller klarer bare å feie det bort og le av det. Da har du overtaket helt og holdent.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå