Gjest Atilla, ikke innlogget Skrevet 9. desember 2002 #1 Del Skrevet 9. desember 2002 Smakte en gang noen småkaker som var bakt av en tysk dame. Disse småkakene var formet som tynne halvmåner, men det var ikke fylte halvmåner som vi pleier å lage. Disse kakene var veldig sprø, og lå i en eske med masse melis oppi. Noen som vet hva kakene heter, og enda bedre - noen som har oppskrift? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brunhilde Skrevet 9. desember 2002 #2 Del Skrevet 9. desember 2002 Tenk, jeg tror jeg har oppskriften du er på jakt etter! Må bare si at jeg ikke har prøvd å bake dem selv, men etter dinbeskrivelse tror jeg det må være: Vaniljekipferl (små horn) 1 vaniljestang 100 gr skoldede mandler 280 gr hvetemel 90 gr sukker 200 gr mykt smør 1 knivspiss hjortetakksalt 2 eggeplommer Pynt: Melis med vaniljesukker Splitt vaniljestangen og skrap ut kornene.Mal mandlene og bland med mel,sukker,vanilje og hjortetakksalt.Tilsett litt og litt av smøret.Arbeid deigen sammen og la den stå kaldt en liten stund. Trill en pølse av deigen og del den i 50 like deler.Trill hver av disse ut til et horn,butt i hver ende.Legg kakene på bakepapirkledd plate og stek dem ved 190 grader i ca 12 minutter. Dypp kakene i melis mens de enda er varme. Håper det var disse du var på jakt etter... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Atilla, ikke innlogget Skrevet 10. desember 2002 #3 Del Skrevet 10. desember 2002 Ja, dette ser riktig ut! Så fint, tuuuuusen takk! Det må være minst 15 år siden jeg smakte de sist, nå gleder jeg meg til å lage de selv til jul... Tusen takk skal du ha, nå ble jeg glad! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå