Gå til innhold

Vanlig med vin til middag i dåp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har vi en liten diskusjon på gang her. Vi holder på å arrangere dåp til Lille, og planlegger middag. Vi skal slå sammen dåpen med min fars 60årsdag, fordi vi får gjester fra hele landet som ikke har mulighet til å reise så langt to ganger like etter hverandre. Derfor er vi 3 som planlegger dette. Jeg, min mor og min far.

Min far sier det ikke er vanlig med vin til middagen i dåp. Dåp pleier jo som regel finne sted i kirka i 11-tiden på søndager, og så blir middagen i halv 2 - 2 tiden. Iom. at det er så tidlig på dagen, og at det er søndag (med ukedag dagen etter) ville det være unaturlig å servere vin.

Men greia er at her i kommunen jeg bor har vi bare èn prest. Søndagen vi egentlig skulle hatt dåp på skal de ha gudstjeneste på en av de andre tettstedene i kommunen, men folkene på prestekontoret var så behjelpelige at de arrangerer dåp på lørdag ettermiddag for oss, slik at vi kan samkjøre dåpen med 60 årsdagen.

Derfor mener altså min mor at de "grunnene" for å ikke servere vin utgår, og at vi bør servere vin. Dessuten er det ikke bare dåp, men 60årsdag også, som er enda en grunn for å servere vin.

Jeg er nøytral. Jeg husker ikke fra de dåpene jeg har vært i om de serverte vin eller ikke, og jeg tror ikke akkurat noen av gjestene kommer til å lage bråk dersom det står vin på bordet....

Hva tenker dere? Hva er vanlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror begge deler er like vanlig - noen vil argumentere med at man må ha vin til god mat og andre vil argumenere med at man ikke skal ha alkohol i et barneselskap. Jeg tror det koker ned til hvorvidt dere vanligvis serverer vin i søndagsmiddager. ;)

Skrevet

Er vel ikke vanlig med vin i dåp nei, nettopp pga det du sier om at det er tidlig på dagen på en søndag.

Men ut i fra det du sier her blir det jo en ganske uvanlig dåp, og hvis dere hadde servert vin til middagen i 60-årslaget hvis det ikke var dåp synes jeg absolutt dere kan servere vin til maten nå og. Det er jo snakk om noen glass vin til maten, ikke et fyllekalas!

Skrevet

Tror begge deler er like vanlig, jeg. Vi serverte øl i ene dåpen vår (hadde sodd) og vin (til middelhavsmat) i den andre.

Spørsmålet om alkohol eller ikke kommer jo an på om gjestene er slike som heller i seg eller som kan drikke med måte. Dåpsselskaper er jo ikke "fest" som f.eks. et bryllup er. I dåpen står jo barnet i sentrum - så noe party og hæla i taket blir det vel uansett ikke ;) ?

Når dere skal ha dåp og 60-årsfeiring samtidig OG på ettermiddagen er det jo et argument for vinservering, synes jeg.

Gjest Miloine
Skrevet (endret)

Jeg syns det er helt greit at du serverer vin! Dette er jo også en 60 års dag, ikke bare en dåp.

Jeg ville ikke hatt noen betenkligheter med å servere vin i denne sammenhengen, og ville heller ikke reagert negativt på vinservering i denne settingen dersom jeg var gjest.

Endret av Miloine
Gjest gjestinne
Skrevet

Klart du kan servere vin!! Det er jo en lørdag, samt en 60årsdag! Hvorfor er alle så bekymret for "hva som passer seg"...Jeg har hørt om flere som har hatt dåp, der det har vært øl og spekemat og munter stemning ut i litt sene nattetimer(dette har da ikke vært på søndager). Slekt kommer langveis ifra; man har mye å prate om osv. Gjør hva du vil; vi lever tross alt i 2006 og ikke på 1800-tallet :ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Var i kombinert dåp/bryllup. Der ble det servert vin til maten, men det var ikke mer enn ett glass eller to til hver. Det var også kjøpt inn en kasse øl. Det var så lite at ingen ble brisne av dette. Det er ikke vanlig å servere vin i barnedåp ellers, og jeg har være i mange -9 stk. Synes du skal gjøre det du synes er rett, og ikke tenke på alle andre.

Skrevet

Gjør det dere alle tre føler for dersom dere skal arrangere dette i fellesskap.

Selv serverte vi vin i dåpen til vårt barn.

Gjest gjest1
Skrevet
Nå har vi en liten diskusjon på gang her.  Vi holder på å arrangere dåp til Lille, og planlegger middag.  Vi skal slå sammen dåpen med min fars 60årsdag, fordi vi får gjester fra hele landet som ikke har mulighet til å reise så langt to ganger like etter hverandre.  Derfor er vi 3 som planlegger dette.  Jeg, min mor og min far.

Min far sier det ikke er vanlig med vin til middagen i dåp.  Dåp pleier jo som regel finne sted i kirka i 11-tiden på søndager, og så blir middagen i halv 2 - 2 tiden.  Iom. at det er så tidlig på dagen, og at det er søndag (med ukedag dagen etter) ville det være unaturlig å servere vin.

Men greia er at her i kommunen jeg bor har vi bare èn prest.  Søndagen vi egentlig skulle hatt dåp på skal de ha gudstjeneste på en av de andre tettstedene i kommunen, men folkene på prestekontoret var så behjelpelige at de arrangerer dåp på lørdag ettermiddag for oss, slik at vi kan samkjøre dåpen med 60 årsdagen.

Derfor mener altså min mor at de "grunnene" for å ikke servere vin utgår, og at vi bør servere vin.  Dessuten er det ikke bare dåp, men 60årsdag også, som er enda en grunn for å servere vin.

Jeg er nøytral.  Jeg husker ikke fra de dåpene jeg har vært i om de serverte vin eller ikke, og jeg tror ikke akkurat noen av gjestene kommer til å lage bråk dersom det står vin på bordet....

Hva tenker dere?  Hva er vanlig?

Enig i at man normalt sett ikke drikker vin i barnedåper, men jeg må si meg enig med moren din. Premissene er litt annerledes nå, så jeg hadde nok også servert vin ja

Skrevet

Normalt synes jeg ikke vin hører hjemme i en dåp. Men nå blir det jo kombinert med 60 årsdag, og på en lørdag, så da skulle det vel gå fint å servere vin, så lenge dere som arrangerer det ikke har noe i mot det/føler ubehag.

Gjest Gjest
Skrevet
Normalt synes jeg ikke vin hører hjemme i en dåp. Men nå blir det jo kombinert med 60 årsdag, og på en lørdag, så da skulle det vel gå fint å servere vin, så lenge dere som arrangerer det ikke har noe i mot det/føler ubehag.

hvorfor hører ikke ett glass vin til maten m i dåp? Ubehag? dette må gjelde folk som er kristne; dersom det er ubehag involvert i vin-drikking.

Skrevet

Er enig i at barnedåp normalt er alkoholfritt, men i denne sammenhengen her hadde jeg servert litt vin og øl. Som sagt tidligere, et par glass til maten og en konjakk til kaffen. Dersom det ikke er barn til stede (unntatt dåpsbarnet, men det legger seg jo og skjønner jo ikke så mye), ser jeg ikke noe stort problem i at 60-årskalaset fortsetter utpå kvelden med litt mer hæla i taket. Er det barn tilstede, begrenser man seg til førstnevnte (vin/øl/konjakk) i forbindelse med maten.

Håper dere får en fin dag!:)

Gjest gjest1
Skrevet (endret)

Ikke jeg heller synes vin hører hjemme i en dåp, ikke bare fordi de som oftes er på søndager, men fordi det ofte er barn tilstede.

Når det nå skal gjøres på en lørdag ettermiddag i et felles selskap, så skjønner jeg at dere tviler. Jeg personlig ville ikke hatt vin og barn i samme setting, men nå blir det kanskje ikke så mange barn i en 60 års dag?

Tror ikke noen vil reagere på om dere serverer vin, men dette må dere som foreldre avgjøre, vi er alle forskjellige.

Endret av Niko
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ser ikke problemet med å ha vin. Det er vel snakk om et glass eller to til maten, og ikke fyll? Så lenge dere ikke frykter at noen i familien ikke klarer å holde seg måteholdne, er vin ok. Hvis dere tror noen kommer til å oppføre seg upassende, ville jeg latt være, pga barna.

Gjest Piper
Skrevet

Siden dere skal feire både dåp og 60 års dag, syns jeg godt dere kan servere vin. Jeg ville ikke servert vin i en barnedåp, for da feirer man barnet. Men nå skla dere også feire 60 åringen, og da syns jeg det er litt annerledes.

Skrevet
Hva tenker dere?  Hva er vanlig?

Jeg tenker at å gjøre et skille her for hva som er dåp og hva som er 60års dag må da være mulig?

Jeg syns ikke alkohol og dåp hører sammen - derfor foreslår jeg at dere etter middagen for eksempel tar dåpsbarnets skål og på den måten markerer overgangen til 60års dagen med jubilantens skål og derfra kan dere godt ha fri flyt av alkohol for min del...

Men i utgangspunktet passer ikke dåp og alkohol sammen syns jeg..

Skrevet

Jeg hadde servert vin.

Men nå er jeg vant til at det blir servert øl/vin til praktisk talt alle anledninger da.

Skrevet

For min del hører det med vin til god mat, unasett om det er lørdag, søndag eller en hverdag.

Jeg har ingen problemer med vin i dåp heller. Mor trenger jo ikke drikke om hun ammer, og barnet forstår svært lite av begivenheten allikevel...

Skrevet
hvorfor hører ikke ett glass vin til maten m i dåp? Ubehag? dette må gjelde folk som er kristne; dersom det er ubehag involvert i vin-drikking.

Ja, alle kristne er selvsagt mot alkohol, du.

Mannen min er prest og har dåpt alle våre barn og tantebarn (selv om han jobber med noe annet nå), og i alle disse dåpsmiddagene ble det da servert god vin. Så vi er visst helt ut både mellom sånne kristne som du kjenner og normale folk som absolutt ikke serverer vin i dåp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...