Gjest Dallandra Skrevet 27. mai 2006 #1 Skrevet 27. mai 2006 Jeg som er ny i gammel hage lurer på så mangt. Denne gangen lurer jeg på om noen kan fortelle meg hvordan jeg skal flytte bærbusker (rips, stikkelsbær), og når på året jeg helst bør gjøre det. Noen som vet? :icon_question: :klø: :lese:
Lillesøster Skrevet 27. mai 2006 #2 Skrevet 27. mai 2006 Det er vel helst tidlig på våren eller sent på høsten man skal gjøre det. Men vi har av praktiske grunner måtte flytte dem midt på sommeren og det har gått greit.
Grooo Skrevet 27. mai 2006 #3 Skrevet 27. mai 2006 Flytting vet jeg ikke noe om, men på hagesenteret (ikke slik kjede, men hos en "god gammel en") fikk jeg her om dagen høre at man ikke bør plante bærplanter etter 15. september, ellers spilte det ingen rolle når på våren/sommeren man gjorde det så sant det ikke var frost...
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2006 #4 Skrevet 27. mai 2006 Midt på sommeren når buskene er i full vekst og har masse blader, er det vanskeligere å holde dem friske og i live dersom man graver dem opp/ødelegger masse røtter/graver dem ned på nytt sted. Vår eller høst anbefales absolutt. Og når det gjelder 15.september, så har jeg omplantet bærbusker mye seinere enn det. Når løvet har falt av og busken står naken, er det mye lettere å lykkes med flytting. Og det pleier å være regn/fuktig jord, og det sikrer at busken ikke tørker ut etter flytting.
Gjest Dallandra Skrevet 28. mai 2006 #5 Skrevet 28. mai 2006 OK, tusen takk for svar . Da var det som jeg antok og håpet, så da får vi bare vente til høsten, plukke bær og gjøre det beste utav dem, og så flytte plantene når vi er ferdige med dem for i år. Kanskje vi rekker å finne ut hvor vi vil ha dem også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå