Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Coolaid
Skrevet

Mye kan være for mye, og ofte er det sånn at less is more... Skal nå inn i en jobb hvor det kreves at man ser fresh og velstelt ut, og ikke noe galt med det. Men dette får meg til å tenke, hvor mye parfyme og denslags bør man lukte på jobb? Og er dette avhengig hvilke jobb man har? Selv syns jeg at det kan være greit å lukte bittelitte granne, kanskje et snev av noe...

Hvor mye skal eller bør man lukte, er det jobber som man ikke bør lukte i, og hvor greit er det at kvinner lukter godt kontra menn..... Er det sånn at kvinner får lov å lukte godt men ikke menn?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

kan godt ha litt parfyme el, men ikke så dunsten slår deg ned i døra.

bør kanskje ikke ha mye parfyme på f.eks apotek hvor det kan være mange allergikere. synes heller ikke at frisører skal ose når de tross alt skal strekke seg halvveis over deg. slike ting.

Gjest Gjesta
Skrevet

Litt parfyme er bra, men ikke så det kjennes tre meter unna. I noen jobber bør man kanskje være ekstra diskret; jeg husker fortsatt med gru en flyvertinne som hadde badet i Angel, den mest gjennomtrengende parfymen jeg vet om. Jeg hadde dundrende hodepine etter turen.

Skrevet

Litt parfyme er fint, men kanskje bare én spray - i nakken eller i håret. Man blir ofte immun mot sin egen parfyme, og dermed sprayer man litt mer enn man trenger. Én spray er nok - og det er nok lurt å unngå tunge/sterke/spesielle parfymer som Angel, den røde D&G, Guerlain Samsara og Chloé Narcisse. (Tunge parfymer på inneklemte busser om morgenen er en svært dårlig start på dagen.)

Eventuelt bruk en parfymert bodylotion på armene; ofte er det nok, og gir en diskret og mer varig jevn, mild duft enn parfyme. Og husk at Eau de toilette er letter enn eau de parfum.

Gjest Coolaid
Skrevet

Jenter, bør det være forskjell på menn og kvinner når det gjelder parfymebruk?

Gjest Gjesta
Skrevet

Egentlig ikke. Men dessverre har menn ofte en lei tendens til å spraye på dobbelt så mye som de burde. Less is more, for begge kjønn.

Skrevet

Kjæresten min bruker ofte bare deodorant (han er allergiker og nyser lett av aftershave osv), og jeg synes det lukter akkurat passe mye av han. Når han går forbi kjenner jeg ingenting, men når jeg gir han en gooood klem dufter det *litt*... :)

Han bruker Roma, Acqua di Gio, Eternity og Guerlain Vetiver.

Gjest vimse
Skrevet

Tatt i betraktning av at mange i dag bruker både godt parfymert dusjsåpe/shampo/balsam, parfymerte hårsprayer o.l. deodorant med lukt, og vaskepulver/skyllemiddel med parfyme, kan det være nok med en liten dusj parfyme. Det er fort å lukte overparfymert :overrasket:

Gjest Gjest
Skrevet

Helsepersonale bør ikke "lukte" noe særlig siden de treffer mange som kan være allergikere.

Gjest Gjest
Skrevet
Helsepersonale bør ikke "lukte" noe særlig siden de treffer mange som kan være allergikere.

Det gjelder ikke bare helsepersonell. Alle som jobber med mennesker bør la være å bruke parfyme på jobb. Eller ihvertfall velge å bruke en mild. Mange får hodepine av sterke parfymelukter.

Gjest - Hanne -
Skrevet

Jeg synes godt folk kan lukte litt parfyme på jobb, og jeg liker "rene" lukter best på dagtid. Det vil si forholdsvis lette dufter, som kanskje kan minne litt om mild såpelukt. Det gjelder, så vidt jeg kan tenke meg, alle yrker. Uansett yrke skal man aldri ta mye på seg! Men jeg oppfatter det slik at det vil være forskjell på en som står bak en bar, sammenliknet med en som steller med dyr (sistnevnte kan med hell begrense seg, mens førstnevnte kan være mer raus - uten å overdrive).

Luktet på en i dag som var deilig, Tommy Hilfiger sin "True Star" (?) (den blå som Beyonce profilerer).

På kveldstid er det bedre med dufter med litt mer fylde, men ikke så mye som i "Poison" - den blir for tung for min nese. Chanels "Coco Mademoselle" er nydelig (kan være noe for damen i baren!)

Ellers er det veldig forskjell på hvilke dufter yngre jenter, unge kvinner og voksne damer kan bruke - slik at det matcher resten av henne. Mine preferanser reflekterer gjerne at jeg er tidlig i 30-årene :)

Gjest - Hanne -
Skrevet

Kom forresten på en vanvittig luktopplevelse...

..gikk på gymnaset der en av de kvinnelige lærerne slurvet med kroppsvasken og heller hev på seg litt ekstra parfyme... Herlighet, hun var luktmessig fæl! (hun var forøvrig en glimrende lærer, men det var til tider vanskelig å oppfatte)

Hanne

Gjest Gjest
Skrevet
Tatt i betraktning av at mange i dag bruker både godt parfymert dusjsåpe/shampo/balsam, parfymerte hårsprayer o.l. deodorant med lukt, og vaskepulver/skyllemiddel med parfyme, kan det være nok med en liten dusj parfyme.  Det er fort å lukte overparfymert :overrasket:

Ingenting lukter så ille som skyllemiddel kombinert med parfyme... Grøss. Fruktis hårprodukter er også ille..

Skrevet

Der jeg jobber har vi faktisk blitt oppfordret til å droppe parfyme på jobb, da vi har åpent kontorlandskap og noen allergikere har reagert.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg får helt noja i nærheten av folk som oser parfyme, ubehagelig rett å slett, blir kvalm og får pusteproblemer.

En liten dusj bør holde på de fleste.

Helsepersonell og andre som er i NÆRkontakt med folk bør bruke minimalt med parfyme, da mange faktisk reagerer på det!

Skrevet

Da jeg jobbet i åpent kontorlandskap fikk vi beskjed om ikke å bruke parfyme. Jeg må innrømme at jeg snek meg til en bittebittebitteliten sprut alikevel :rodme:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...