Gå til innhold

Vår datter fikk dyrt halsekjede!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_lurer_*
Skrevet

Vår datter fyllte 13 år i mai. Hun fikk et halsekjede av sin far som jeg er sepparert med.

Nå lurer jeg på om mannen har blitt gal! Kjedet glitret da hun pakket det opp og så veldig dyrt ut. Hollywood.

Når hun var på skolen tok jeg det med til en smykkeforhandler som taksterte kjedet til 18000!!!!!! +

Er det mulig? Han som har vanlig jobb!

Det finnes grenser! Da jeg konfronterte han med det, sa han bare at hun er en spesiell jente og at man blir bare tenåring en gang.

Meninger?????

:ironi:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bankboks.

Gjest gjesta
Skrevet
Han er sprø.

Du bør blåse i det ;)

Seriøst, han gjør jo som han vil. La ham gjøre det, uten å reagere. Kanskje ønsket hans nettopp er å få deg til å reagere... og det synes jeg du skal heve deg over!

Heve seg over? Hæ?

Hun burde glede seg på datteren sin vegne i stedet for å tro at alt faren gjør er på grunn av moren. Enkelte kvinner tror at mannen aldri kommer over dem. Kanskje han har fått ekstra penger og viste dette ville glede datteren. Ta godt vare på smykket så vil det bli et kjært minne for datteren din. Dersom du begynner og lage bråk (typisk kvinner) vil smykket få et bismak for din datter, og det vil du vel ikke som en god mor?

Gjest Gjest
Skrevet
Heve seg over? Hæ?

Hun burde glede seg på datteren sin vegne i stedet for å tro at alt faren gjør er på grunn av moren. Enkelte kvinner tror at mannen aldri kommer over dem. Kanskje han har fått ekstra penger og viste dette ville glede datteren. Ta godt vare på smykket så vil det bli et kjært minne for datteren din. Dersom du begynner og lage bråk (typisk kvinner) vil smykket få et bismak for din datter, og det vil du vel ikke som en god mor?

Veldig godt skrevet. :)
Skrevet (endret)

Far hadde kanskje lyst til å gi datteren noe ekstra fint å spesiellt til bursdagen hennes.

Syns du skal være glad på datterens vegne.

Endret av 9kita
Skrevet

Så utrolig fint gjort av faren. Han har sikkert spart lenge :)

Du skal være glad at han setter sånn pris på henne, at hun får noe så stort av han. Det smykket er noe hun vil ha resten av livet sitt. En veldig spesiell ting som hun fikk fra pappaen sin.

Du bør kanskje vurdere å forsikre det :)

Gjest Piper
Skrevet

Siden du har ironismilien med, regner jeg med at hele innlegget ditt bare er ironisk ment. At du rett og slett er glad på din datters vegne, og at du også ønsker henne alt godt.

Om det nå ikke var ironiske ment, så vil jeg bare si at han har like mye rett til å bestemme hva datteren skal få, som det du har. Og at du bør bare være glad på hennes vegne, og la henne beholde det. Det er jo hennes

Gjest Også separert mamma
Skrevet

Faren hennes bestemmer selv over pengene sine tipper jeg, så han velger selv hvor mye han vil bruke på datteren sin. Han gjorde det sikkert fordi han er glad i henne, du bør være glad for at hun har en far som bryr seg ;)

Gjest Piper
Skrevet
Det kan jo hende faren er en litt klønete mann, følelsesmessig sett, og derfor synes det er et uttrykk for kjærlighet å kjøpe et flott smykke til datteren sin.

Men for å være ærlig-jeg synes det er merkelig å gi et så kostbart smykke til en som blir 13. Og jeg kan ikke skjønne koblingen mellom "dyrt smykke" og "bry seg om"... det er da andre måter å vise akkurat det på, som kanskje betyr mer for en 13-åring!

Men som sagt, jeg synes TS bør la det ligge.

Hjelpe meg så folk klarer å tolke en person, som de ikke har peiling på hvem er. Hvordan kan du si at han kanskje er klønete, når du ikke har peiling på hvem du egentlig snakker om?

Hadde kjærligheten hans vært større, om han ga henne et sølvsmykke i stedet? Det er ingen av oss som vet hvordan han er som far ellers, og da blir det for dumt å spekulere i om han viser sin kjærlighet på denne måten. Han fortalte mor at jenten er spesiell, og at det var en spesiell dag. Må vi da legge så mye mer i det? Føler vi oss bedre, ved å analysere mannen opp og ned i mente, uten å faktisk vite noe mer enn at han har kjøpt et dyrt smykke til henne?

Selv om enkelte mener at dette var litt i drøyeste laget til en 13 åring, ser jeg ikke den store forskjellen mellom dette og det å spandere sertifikat ol på sine 18 år gamle barn. Eller er det neo som sier at barna må være så og så gamle, før vi får lov til å bruke litt mer i gave til de?

Og har vi egentlig noe med, hva andre mennesker velger å bruke på gave til sine egne barn?

Gjest Gjest_Lurer_*
Skrevet

Ja her blir jeg pepret fordi jeg setter spørsmålsteg ved dyre gaver!

(Ironi? Det er noen som vifter med et flagg!)

Du får kjempeflotte halsekjeder til 2500,-. Men 18000???????????? Sikkert ikke mye for enkelte her inne med bankboka full av penger og bortkjempte unger. For meg blir det galskap. For all del, skal ikke ødelegge gleden hennes jeg. Jeg bare setter spørsmålteg nved det!

GOD KVELD!!!!

Gjest også separert mamma
Skrevet
Det kan jo hende faren er en litt klønete mann, følelsesmessig sett, og derfor synes det er et uttrykk for kjærlighet å kjøpe et flott smykke til datteren sin.

Men for å være ærlig-jeg synes det er merkelig å gi et så kostbart smykke til en som blir 13. Og jeg kan ikke skjønne koblingen mellom "dyrt smykke" og "bry seg om"... det er da andre måter å vise akkurat det på, som kanskje betyr mer for en 13-åring!

Men som sagt, jeg synes TS bør la det ligge.

Jo, du har et godt poeng i det at det sikkert er bedre måter å vise kjærligheten på enn å bruke penger, og jeg håper han viser det på andre måter også.

Men jeg tolker det likevel som et tegn på at han er glad i henne - har man vanlig inntekt prioriterer man ikke dyre gaver til mennesker man ikke engasjerer seg i. Og jeg er enig i at TS bør la saken ligge, etter min mening har hun ikke noe med å blande seg i hva faren gir datteren sin, med mindre han er uansvarlig og gir ting hun kan skade seg på.

Skrevet

Kan hende at det passet for far økonomisk nå å gi datteren en såpass dyr gave. Kan hende at han ikke alltid har den muligheten til å kjøpe dyre gaver. Synes ikke datterens glede over smykket ellers fars glede over å ha gitt bort smykket skal ødelegges.

Gjest Piper
Skrevet (endret)
Selvsagt vet jeg ingenting om mannen det er snakk om.

Like lite som jeg vet særlig mye om andre det snakkes om på KG

:klaske:  Det er på en måte en del av gamet at man snakker om noe man ikke har hele sannhets-fasiten på...

I andre diskusjoner på kg, så får du kanskje litt flere opplysninger. Men i TS sitt innlegg, står det ikke noe som kan tolkes i den retningen sam du valgte, og da syns jeg du drar den for langt.

Det har ikke noe med sannhets-fasit å gjøre i det hele tatt, for du har faktisk INGEN som helst anelse om hvordan han er som far. Om han er kjærlig, viser datteren at han bryr seg på alle andre måter også, uten å bare kjøpe henne. Er med henne på ting og tang, og viser den veien at han bryr seg. Du har ikke noe som helst inforasjon om noe av dette, men du velger å tolke det slik at han kanskje kjøper kjærligheten hennes. Syns det er utrolig bra jeg, når man egentlig kan tolke det i mange andre retninger. Men hvorfor velge en positiv retning, når man kan velge den emst negative.

Burde det ikke være lettere å spørre TS om hvordan faren ellers er som far, før du faktisk begynner å tolke han som det du gjør?

Kanskje det bare en så enkel forklaring som dette:

Det finnes grenser! Da jeg konfronterte han med det, sa han bare at hun er en spesiell jente og at man blir bare tenåring en gang.

Endret av Piper
Skrevet

Han gjorde det helt sikkert bare for å glede datteren sin. Utrolig hvor stor trangen til å analysere og finne skjulte motiver er. Kjære vene, menn er da ikke kompliserte...

Gjest Piper
Skrevet
Nei, fordi jeg gav mitt humble råd som passer i enhver situasjon-la det ligge (for fjerde gang...!), og som ikke spiller tilbake på hvordan denne personen er som far i det hele tatt.

Han kan godt være fantastisk! Men TS spurte om et smykke til 18000, og sa at de var separert, og postet et spørsmål på et internettforum, og da tar jeg det nesten for gitt at hun ber om worst case scenarios (som igjen ender med "la det ligge "- for femte gang...)

La oss si det sånn, jeg har god råd, og jeg ville ikke drømme om å gi en 13-åring et så dyrt smykke. Det blir bare rart! Det er MIN mening, og jeg regner med at alle andres mening vil komme klart fram her... men hvorfor slakte min :klø: ?

Ja du skrev "la det ligge", etter at du hadde tolket han som du gjorde. Jeg slakter ikke ditt innlegg, men sier min mening om det siden vi er på et diskusjonforum. Legger man ut et innlegg her inne, må man regne med at noen kan reagere på det, og ja, jeg regarte på ditt innlegg.

Det hadde ikke noe med at det var ditt,Nigo-san sitt, men jeg regarte på at du valgte å tolke han som du gjorde.

Men ja, jeg fikk med meg at du skrev "la det ligge".

Gjest Miloine
Skrevet (endret)

Gled deg heller over at far gav en fin gave! Det er ikke noe å sulle om det vel!

Han er da voksen nok til å vite hva han gjør.

Endret av Miloine
Skrevet

Menn er vel ofte slik at de kjøper det de liker uansett prisklasse, selv om jeg syntes at en slik sum er svært høy uansett hvem som får det. Det blir en for verdifull gave til at man tør bruke det.

Skal man sette "aldersgrense" så kunne det gjerne vært bedre til en 18- åring e.l.

En på 13 har vel gjerne lettere for å miste eller ikke helt tenke over verdien på samme måte?

Jeg må likevel si at jeg reagerte svært på det faktum at du fikk det taksert..

Jeg hadde ikke tenkt tanken selv engang.

Hvordan reagerte far når du plutselig visste verdien på gaven?

13- åringen bør få kjennskap til at det er et verdifullt smykke som ikke bare kan erstattes med et nytt hvis det mistes.

Gjest overrasket
Skrevet
Ja her blir jeg pepret fordi jeg setter spørsmålsteg ved dyre gaver!

(Ironi? Det er noen som vifter med et flagg!)

Du får kjempeflotte halsekjeder til 2500,-. Men 18000???????????? Sikkert ikke mye for enkelte her inne med bankboka full av penger og bortkjempte unger. For meg blir det galskap. For all del, skal ikke ødelegge gleden hennes jeg. Jeg bare setter spørsmålteg nved det!

GOD KVELD!!!!

over at det går an å være så slem på datterens vegne. Du må da forstå at du ikke har noe med å gå tilbake til eksen og KONFRONTERE han med at han ga datteren deres et kostbart smykke. Hvor smålig går det an å bli? Hold munn om dette smykket nå og gled deg på din datters vegne. Det er jo hun som står i sentrum - ELLER? ;)

Gjest Gjest1
Skrevet

Far bør også ta høyde for forsikring.

Flott gave, selv om selv jeg hadde tenkt det var godt og vel i overkant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...