Veslejenta Skrevet 27. mai 2006 #1 Skrevet 27. mai 2006 Jeg har veldig lyst til å skaffe meg to pusekatter. Men så er jeg redd for at jeg eller samboer kan bli allergisk. Jeg er allergisk mot både pollen og mat og samboer har også pollenallergi. Finnes det noen katteraser som det er mindre sannsynlig at man er allergisk mot enn andre? Min søster er allergisk mot katter, og i enkelte hjem med katter blir hun skikkelig dårlig, mens i andre hjem med katter så merker hun det nesten ikke. Og tillatter for eksempel dyrebeskyttelsen at man har kattene et par uker hjemme på "prøve" for å teste om man reagerer eller ikke før man tar de til seg? Hadde vært så trist å ta til seg to katter for så å måtte levere de fra seg uten å vite hva som venter dem. Vi kommer uansett ikke til å skaffe oss katter før sommeren er over.
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2006 #2 Skrevet 27. mai 2006 Det er forskjell på hvor allergifremkallende ulike katter er, ja. Sibirkatt er en av rasene som skal være ganske allergivennlig, vet det finnes flere. Når det gjelder huskatter er det mer gambling, selvsagt... men man kan vaske katten med et middel fra dyrebutikken (Petal Cleanse) som visstnok skal hjelpe. Vi har en huskatt av en "allergiframkallende stamme"; allergikere reagerer ofte fort i nærheten av han og onkelen hans som vi også vet hvem er. Om du kjøper allergivennlig rasekatt regner jeg med oppdretter har en avtale om retur av katten om du ikke kan beholde den. Dette kan du sikkert avtale med NOEN med huskattkattunger også, eller fra FOD eller Dyrebeskyttelsen (som er gode alternativer når man skal skaffe seg katt). Jeg vet ikke hvor lang tid det tar før man utvikler allergi.
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2006 #3 Skrevet 27. mai 2006 Både bengalkatten og sibirkatten sies å være allergivennlig. Når det gjelder å skaffe seg en katt med prøvetid hvis det er mistanke om allergi, synes jeg man skal tenke seg godt om på forhånd. Særlig hvis det er omplasseringskatter har de ikke godt av å måtte bli omplassert for mange ganger. Man bør derfor være villig til å prøve tiltak som feks petal cleanse som allerede er nevnt her, eller lære seg å leve med litt allergiplager (mange som lever greit med litt allergi). Jeg vil ellers råde dere til å oppsøke folk med katt og heller prøve ut allergien på den måten. Du kan også ta deg turen til dyrebeskyttelsens kattehus, da får man virkelig satt en ev allergi på prøve. Jeg synes det er flott at du tenker gjennom dette før du får deg katt, siden altfor mange katter omplasseres pga allergi.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2006 #4 Skrevet 6. juni 2006 Jeg vil anbefale deg å skaffe deg et annet dyr enn katt. Katter fremkaller veldig ofte allergi. Hvis du er i tvil, kan du kanskje tilby deg å passe en katt i sommer? Kanskje noen i familien eller venner skal på ferie og blir glad for kattepass? Eller prøv en annonse i lokalavisa eller hør med FOD. Bedre løsning enn å ta til seg en katt og senere måtte gi den bort igjen. Råder deg i så fall til å ha katten i tre uker. Så lenge hadde jeg noen dyr på besøk, som jeg ble allergisk mot. Men jeg var disponert for allergi før. Dessverre har du fremdeles ingen garanti for at du ikke blir allergisk senere, men da har du i alle fall gjort hva du kan for å finne ut av det.
Gjest Varg-Menja Skrevet 6. juni 2006 #5 Skrevet 6. juni 2006 Dyrebeskyttelsen har som regel 14 dagers "returrett" på katter man skaffer seg der, nettopp med tanke på at katten skal være sikret i forbindelse med allergi ol. Når det gjelder ulike raser går det stort sett for det samme, men de fleste reagerer sterkere på ukastrerte katter av begge kjønn. Så er det også mange som reagerer mere på kattunger enn på voksne, og isåfall er også en omplasseringskatt ett godt alternativ. Grunnen til at mange reagerer ulikt på ulike katter er også husstøvet katten bærer med seg, og ikke nødvendigvis katten selv. For å motvirke dette bør du bade katten, når du får den i huset.
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2006 #6 Skrevet 7. juni 2006 Jeg vil anbefale deg å skaffe deg et annet dyr enn katt. Katter fremkaller veldig ofte allergi. Hvis du er i tvil, kan du kanskje tilby deg å passe en katt i sommer? Kanskje noen i familien eller venner skal på ferie og blir glad for kattepass? Eller prøv en annonse i lokalavisa eller hør med FOD. Bedre løsning enn å ta til seg en katt og senere måtte gi den bort igjen. Råder deg i så fall til å ha katten i tre uker. Så lenge hadde jeg noen dyr på besøk, som jeg ble allergisk mot. Men jeg var disponert for allergi før. Dessverre har du fremdeles ingen garanti for at du ikke blir allergisk senere, men da har du i alle fall gjort hva du kan for å finne ut av det. ← Synes dette var et godt forslag, i tillegg til at TS kan ta seg en del turer til omplasseringssenteret og få testa ut allergien på den måten. Dyrebeskyttelsen har som regel 14 dagers "returrett" på katter man skaffer seg der, nettopp med tanke på at katten skal være sikret i forbindelse med allergi ol. ← Midt oppe i alt dette må man huske på at man må tenke på dyrets beste. Kattene på omplasseringssenterne har allerede måtte skifte hjem en gang, det er ikke noe særlig at de skal måtte flytte rundt fordi folk vil ta u bruk "returrett" som du kaller det. Man må innse realitetene her, og katt er et av de mestallergifremmende kjæledyra. Jeg vill heller vurdert en "allergivennlig" katterase, samt testa ut allergien mer aktivt. Husk at katter kan bli over 20 år, derfor bør det være en nøye gjennomtenkt beslutning å anskaffe seg et slikt dyr. Man må ev være villig til å ta allergipiller, smøre kattern med petal cleanse ol hvis man anskaffer katt med viten om at man har allergi. Hvis ikke man er villig til det bør man heller ikke anskaffe katt.
Veslejenta Skrevet 7. juni 2006 Forfatter #7 Skrevet 7. juni 2006 Takk for alle råd! Vi er fortsatt i tenkefasen, og det er bare å komme med flere innspill! Noen som vet hvilke katteraser som er "allergivennlige"? Så kan jeg spore opp om noen jeg kjenner har slik katt og bruke litt tid sammen med den. Jeg tror ikke det er aktuelt med noen andre dyr enn katt, tror det i så fall blir til at vi ikke skaffer oss noen dyr i det hele tatt. Vil gjerne ha et sosialt dyr som kan gå fritt inne og ute. Alternativet hadde i så fall vært hund. Men siden vi ikke er verdens mest aktive mennesker så føler vi at katt er et bedre alternativ. Dessuten er min samboer oppvokst med katt og er veldig glad i katter. Jeg er oppvokst med hund og hadde ikke noen problemer med allergi i forhold til hund, men som noen her sier: Katt er den av kjæledyrene som flest har allergi mot. Jeg er enig i at det ikke er til det beste for en katt å være hos meg i 14 dager for så å bli sendt tilbake så det håper jeg i det lengste å unngå. Vi kommer uansett til å kastrere kattene før de får slippe ut i friluft. Selv om vi skulle kjøpe rasekatter så har vi ingen interesse av å avle videre.
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2006 #8 Skrevet 7. juni 2006 Takk for alle råd! Vi er fortsatt i tenkefasen, og det er bare å komme med flere innspill! Noen som vet hvilke katteraser som er "allergivennlige"? Så kan jeg spore opp om noen jeg kjenner har slik katt og bruke litt tid sammen med den.← Som nevnt tidligere er sies både bengalkatten og sibirkatten å være allergivennlig. Benglaen er korthåret og Sibirkatten semilanghåret. Men som du vet er det ikke pelslengde som utløser allergi. Begge rasene er forholdsmessig dyre. Men det er en liten investering når man ser hvor gamle. Dessuten vet man aldri hvor dyr en katt kan bli, med tanke på veterinærutgifter osv. Her er linker til to oppdrettere, du kan får søke litt på nettet etter flere: jungelpatruljen cikumpolare Jeg for min del synes sibirkattene er helt nydelige Jeg tror ikke det er aktuelt med noen andre dyr enn katt, tror det i så fall blir til at vi ikke skaffer oss noen dyr i det hele tatt. Vil gjerne ha et sosialt dyr som kan gå fritt inne og ute. Alternativet hadde i så fall vært hund. Men siden vi ikke er verdens mest aktive mennesker så føler vi at katt er et bedre alternativ. Dessuten er min samboer oppvokst med katt og er veldig glad i katter. Jeg er oppvokst med hund og hadde ikke noen problemer med allergi i forhold til hund, men som noen her sier: Katt er den av kjæledyrene som flest har allergi mot. Jeg er enig i at det ikke er til det beste for en katt å være hos meg i 14 dager for så å bli sendt tilbake så det håper jeg i det lengste å unngå. Vi kommer uansett til å kastrere kattene før de får slippe ut i friluft. Selv om vi skulle kjøpe rasekatter så har vi ingen interesse av å avle videre. ← Flott at du er gjennomtenkt med tanke på anskaffelse av katt. Det er riktig som du sier at katter ikke har noe godt av å bli sendt fram og tilbake til nye hjem, så dere bør vite hva allergien vil ha å si for dere i praksis. Lykke til
Veslejenta Skrevet 7. juni 2006 Forfatter #9 Skrevet 7. juni 2006 Å så nydelige! Tusen takk for link, smeltet helt nå jeg! Noen som vet hva man vanligvis betaler per kattunge for bengalere og sibirkatt? Hvis ikke så får jeg sende en mail til oppdretterne og høre hva de tar.
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2006 #10 Skrevet 7. juni 2006 Å så nydelige! Tusen takk for link, smeltet helt nå jeg! Noen som vet hva man vanligvis betaler per kattunge for bengalere og sibirkatt? Hvis ikke så får jeg sende en mail til oppdretterne og høre hva de tar. ← Tror de ligger på ca 8000, uten at jeg skal si dette for sikert. Begge rasene er relativt nye i Norge, i tillegg har de blitt relativt etterspurt nettopp pga at de er allergivennlige.
Veslejenta Skrevet 8. juni 2006 Forfatter #11 Skrevet 8. juni 2006 16000 for to katter kan bli i overkant mye for min økonomi.Det er jo en del annet som koster første leveråret som kastrering, vaksiner og utstyr. Har allerede en bufferkonto som skal brukes på uforutsette utgifter, men hvis jeg bruker den på å kjøpe kattene, så har jeg jo ingenting igjen hvis de skulle bli syke. Søsteren til samboer har to katter, og der har jeg ikke reagert i det hele tatt. Men når vi har passet katten til broren til samboer så har jeg merket at nesa kan renne litt. Jeg får høre med svigerinnen min hva slags katter de har.
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2006 #12 Skrevet 8. juni 2006 Jeg har nettopp testet meg og er allergisk mot katter, men noen ganger reagerer jeg ikke når jeg er på besøk. Har hørt at man kan reagere mot f.eks. en katt, men mindre mot en annen. Alle disse kattene har vært huskatter og persere. Ta en test først. Det kan være du får et veldig lite utslag, og da bør du ikke skaffe katt for allergien kan utvikle seg jo mer du er i kontakt med katter.
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2006 #13 Skrevet 16. juni 2006 Hei! Her er hjemmesiden til Den norske sibirkatt. www.sibirkatt.info Her finner du oversikt over alle steder i Norge hvor klubben har testhjem for folk m allergi. Dette er nok en mye bedre måte enn å ha katt på "PRØVE" både for katten og deg selv. Håper du finner et kjæledyr som passer for deg;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå