Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Nå har jeg vært gjennom alle (?) innleggene her, og finner faktisk ikke noe om svømming...?

(linker mottas med takk... :) )

Har vært "støttemedlem" på et treningssenter i noen år nå, og skjønner jo etterhvert at jeg ikke er motivert nok til å komme igang der...

:sjenert:

Er derimot veldig glad i å svømme, og vurderer å kjøpe meg et klippekort i den lokale svømmehallen... :) Men er det nok å bare svømme noen hundre (eller tusen..?) meter bryst et par ganger i uken...?!?

Noen her på KG som har noen gode råd??

Svømmer ikke så bra hverken crawl eller rygg, så da er jeg redd jeg må melde meg på et kurs... Er jo så bra med variert trening, så er usikker på om "bare" brystsvømming er godt nok for å oppnå resultater...?

Er glad for ALLE tilbakemeldinger!!!

:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Heffalompen_*
Skrevet

Svømming er fin trim. Bryst svømming går fint . Du får brukt alle muskelgrupper, og i motsetnig til ryggsvømming så slipper du kuler i bakhdet ved hver gang du skal vende.(på ryggen ser man jo ikke hvor lang det er igjen) Når man crawler er det fint å kunne grunnleggende teknikker.. hvis ikke er det lett for at man "graver" graver seg rett til bunns... og hvis ikke lungekapasiteten er ekstrem så kan svømmeturen fort ende med at man treffer bunn og mange timer med manikyr og neglefiling ender med knekte negler når man treffer flisene i bassengbunnen.... He.. he...

Skrevet

Svømming er fantastisk trening! Du får trent musklene ettersom vannet gir naturlig motstand og du får trent kondisjonen også. Jeg pleier å svømme (vanlig brystsvømming) i 30-40 minutter et par ganger i måneden i tillegg til vanlig trening, og jeg merker at jeg får like godt utbytte av å svømme som å være en time på treningsstudioet. I tillegg er det god trening hvis man har ledd- eller muskelsmerter fordi man blir vektløs i vannet og føler ingenting ;)

Skrevet

Svømming er kjempefin trening! :)

Du kan fint bare svømme bryst, men pass på at du ikke belaster nakken for mye (spesielt hvis du svømmer "tante"-svømming ;)). Jeg vil anbefale deg å øve på andre teknikker også, selv har jeg lært meg å crawle på egenhånd. Hadde sikkert hatt enda bedre utbytte av å ta et kurs, men hadde ikke den muligheten.. Uansett så begynte jeg bare å svømme litt crawl hver gang jeg var i svømmehallen, for hver gang gikk det bedre og det tok ikke så mange uker før jeg kunne crawle 1000 m uten å ta altfor mange puste-pauser underveis.

Lykke til!

Skrevet

Dersom du vil gjera noko meir enn å "bare" symja nokre hundre eller tusen meter byrst i løpet av ei økt, så kan du jo dela det opp litt, kjøra ulike intervall eller liknande. F.eks. 4x50 m, der du då tek i slik at du er ganske sliten etter kvar 50 m, så har du ein pause til du har fått pusten igjen, og så tek du neste 50 m. Eventuelt så kan du jo symja 50 m fort, 50 m roleg nokre gonger. Du kan sjølvsagt bruka lenger eller kortare intervall òg, 50 m var bare eit eksempel.

Eg trur ikkje det har så mykje å sei for kor god trening du får om du varierer mellom ulike symjeartar eller om du bare brukar bryst. Eg likar å variera, men det er mest fordi eg kan symja fleire artar, og synest at det kan bli litt kjedeleg å symja det same heile tida.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

:) Takk, takk! Da er det vel bare å komme igang da...

;)

Gjest Gjest
Skrevet

Er svømming fint å bruke om man skal ned i vekt også? :sjenert:

• 2 uker senere...
Skrevet

Er selv svømmer, og kan fortelle deg en ting, Svømming er veldig god trening for kroppen, og det gjør at du oppdager at du har muskler på steder du ikke viste om. Du får brukt alle musklene i hele kroppen i svømming.

Hvis jeg skal gi deg et godt råd om svømming som trening vil jeg si at du bør melde deg på et svømmekurs. Det finnes mange forskjellige typer kurs, men vil anbefale deg et som er arrangert i en vanlig svømmehall av f.eks. en svømmeklubb. Lær deg å svømme mer enn bare bryst. Du får ikke trent alle muskelgrupper like mye ved bare å svømme bryst.

Og tildere som mener at man ikke vet når man er inne med veggen på rygg bare fordi at dere ikke SER veggen, tenk litt. Når en svømmeklubb trener, har vi vendeflagg som er plassert 5 meter ut ifra veggen som vi bruker til å ta vendinger og innslag med. Stikk ned i den lokale svømmehallen der du bor når en svømmeklubb har trening og se på hvordan de gjør det.

Eller om dere heller vil det, ta kontakt med meg så skal jeg prøve å forklare hva vi gjør.

Gjest Gjest
Skrevet

Veldig enig med dem som sier at svømming er kjempefin trening. Det eneste jeg kommer på som er dumt med svømming er at det ikke er vektbærende trening, det vil si at du ikke belaster skjelettet når du er i vann. Svømming er dermed ikke en treningsform som kan være med å forebygge beinskjørhet. Så er man i risikosonen bør man kanskje vurdere å legge inn litt vektbærende trening i tillegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...