Gå til innhold

Endelig dilla

Anbefalte innlegg

Gjest Jippi
Skrevet

Og da fikk jeg også dilla på perlehobby!

Jeg kjøpte mine første perler og tråd nylig da en venninne dro meg med på "Perlevenner" i Oslo. Det var som å komme inn i en smågodtbutikk, bare ennå bedre. Jeg sto imot kjøpelysten i fem minutter mens jeg tittet på alle de fine glassperlene, og så ga jeg opp :ler:

Nå er første perlekjede ferdig tredd, men jeg lurer på om man "må" ha knuter imellom hver perle? Og er det noen som har linker eller bok-anbefalinger; jeg har lyst å se hva andre har laget/designet?

(Ligger det bilder ute her på KG? Er litt ukjent utenfor diskusjonsforumet...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det fine med perlesmykker er at en ikke MÅ noen ting, du gjør akkuratt som du selv vil :) Jeg har dessverre ikke mulighet til å ta bilde av smykkene jeg har laget nå, men kanskje det er noen andre som har gjort det og lagt de inn i galleriet her på KG fra før?

Gjest Hufsa
Skrevet

:velkommen: i klubben

Det er kjempegøy, og som det blir sagt, du må ingenting.

Gjør som du selv vil :)

Gjest Jippi
Skrevet

:)

Og så sa venninnen min noe lurt; om man ikke blir fornøyd ved første forsøk, så kan man alltids ta opp kjedet igjen og designe det på nytt!

Herlig hobby for en perfeksjonist! :ler:

Mitt første smykke har små perler tett i tett rundt hele, men noen større og mer spesielle i front (og så er det mer et halsgropsmykke som matcher en sommerbluse jeg har i farger...)

Sitter og lurer på om det blir penere om jeg lager knuter imellom perlene. Det er vel bare å prøve og se...og erfaring og øye for det får jeg vel etter hvert?

Venninnen min lager lengre kjeder der tråden synes i mellom de store perlene.

Hva slags smykker lager dere andre da?

Skrevet

JEg lager mange forskjellige typer smykker. Akkuratt nå er det de på vokstråd jeg lager flest av. Dvs slike med knute og mellomrom. Før de strikket jeg en del smykker og før det igjen så limte jeg perler på vire eller sene med superlim slik at det ble slike flytesmykker.

Gjest Jippi
Skrevet

De hørtes spennende ut, Liv! JEg kjøpte silketråd, men vurderte vokstråd. Kjekt med den metall"nålen" i ene enden av silketråden, for det var lett å ta på perlene.

Jeg prøvde å kikke i galleriet etter smykker, men fant ingen.

Finnes det nettsider eller bøker dere kan anbefale?

Gjest allium
Skrevet

Hva slags smykker lager dere andre da?

Sjekk signaturen min...

Nå lager jeg forresten mest ting som ikke ligner på noe av det som ligger der.

Kobbersmykker, med blader og blomster i kobber, og ferskvannsperler.

Lange kjeder med perler og koraller, sånne som vikles rundt halsen uten lås.

Korte kjeder med tre rader som jeg tvinner tett. Kan tres med absolutt det meste, mitt siste er et "strandkjede", med skjell, resirkulert glass, litt perler, koraller og små treperler.

Det er så mye jeg har lyst til å lage nå! Må bare gjøre ferdig eksamen først...

Gjest Jippi
Skrevet

Takk til gjest for link!

Og du verden så nydelige smykker du lager, allium!

• 1 måned senere...
Gjest Labben
Skrevet

Jeg ble også bitt av basillen da jeg tilfeldigvis "datt" innom en lokal hobbybutikk. Den er nå nedlagt og jeg har funnet ut at det er langt billigere å handle på nettet.

Sjekk www.perleverden.no

Gjest synseren
Skrevet
Jeg ble også bitt av basillen da jeg tilfeldigvis "datt" innom en lokal hobbybutikk. Den er nå nedlagt og jeg har funnet ut at det er langt billigere å handle på nettet.

Sjekk www.perleverden.no

Takk for tipset. En grei nettbutikk det der. Har bestilt en hel del perler nå :sjarmor:!

Gjest Tanita
Skrevet

Allium, jeg tittet innom på smykkesiden din, nydelige smykker! Spesielt det med lilla og grønne glassperler. Hvordan lager man den? Kjempefine! :rosasmil:

Skrevet

henger meg på denne tråden!

Skrevet

Jeg har også laget endel smykker og armbånd, men jeg strever med å få fine ender. Både de som er lange kjeder uten lås og de som er kortere med lås.

Dere som er så flinke - hvordan "sveiser" dere endene sammen når dere lager lange kjeder uten lås?

Og hvordan fester dere låsen på armbånd og kortere kjeder ?

Håper på svar så jeg får tatt oppigjen hobbyen min ... Kanskje jeg kan finne noen flotte perler når jeg er på ferie i sommer :)

Gjest allium
Skrevet
Allium, jeg tittet innom på smykkesiden din, nydelige smykker! Spesielt det med lilla og grønne glassperler. Hvordan lager man den? Kjempefine! :rosasmil:

Det er laget på tynt fiskesnøre, jeg begynner på midten, trer på en perle, tar begge endene av fiskesnøret og knytter en dobbel knute. Så arbeider jeg meg ut til begge sider. Jeg lagde fem slike rader og samlet dem med en knuteskjuler, man trer på knuteskjuleren på alle fiskesnørene og knytter en knute med alle fem som knuteskjuleren lukkes over. Låsen festes i knuteskjuleren.

Gjest Tanita
Skrevet
Det er laget på tynt fiskesnøre, jeg begynner på midten, trer på en perle, tar begge endene av fiskesnøret og knytter en dobbel knute.  Så arbeider jeg meg ut til begge sider.  Jeg lagde fem slike rader og samlet dem med en knuteskjuler, man trer på knuteskjuleren på alle fiskesnørene og knytter en knute med alle fem som knuteskjuleren lukkes over.  Låsen festes i knuteskjuleren.

Er det ikke vanskelig? De er kjempefine!

Gjest allium
Skrevet
Er det ikke vanskelig? De er kjempefine!

Ikke vanskelig i det hele tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...