Gå til innhold

Fedon til fest? (tre-retters)

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skal invitere en venninne som er på slankern på en skikkelig tre-retters middag. Hun er veldig standhaftig og vil helst spise "Fedon mat", men jeg aner simpelten ikke hva jeg skal servere.

Noen gode tips der ute? Vil gjerne servere noe med litt sus over, det er en spesiell anledning.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg er ingen Fedon-kjenner, og har ikke kokebøkene hans, men de viktigste prinsippene dreier seg vel om å unngå raske karbohydrater (sukker, poteter, fine kornprodukter) og fete meieriprodukter.

Alt av kjøtt og fisk er dermed uproblematisk, smør, fløte og ost bør unngås, og man må finne alternativer til poteter og pasta. Og desserten må være av det lette og ikke altfor søte slaget.

Så her er noen idéer:

Forrett: Asparges med parmaskinke, extra virgin olivenolje og litt balsamico + parmesanflak for de som vil leve farlig ;) . Evt ristede pinjekjerner drysset over det hele (fin Fedon-mat).

Hovedrett: Enten: Ovnsbakt laksefilet (gjerne med sitron og dijonsennep) og salat av Puy-linser, tomater, rødløk, bladpersille og sennepsvinaigrette (jeg kan legge ut oppskrift på salaten om du er interessert). Med litt matyoghurt til.

Eller : Om du vil slå litt mer på stortrommen burde andebryst også la seg kombinere med Puy-linser, feks med appelsinsaus og potet/selleripuré i tillegg for de som ikke slanker seg?

Dessert: En form for fruktsalat (eller jordbær med balsamico?) og vaniljekesam?

Endret av piaf
Skrevet (endret)
Her er et eksempel på oppskrift med andebryst og Puy-linser. Innbefatter blantannet 55 g smør, men det kan du jo alltids kutte litt ned på. :) Endret av Eurydike
Gjest Gjest
Skrevet

Tusen takk og den linsesalaten vil jeg GJERNE ha oppskrift på!

Skrevet

Linsesalat

2 dl Puy-linser (dvs. små grønne)

1/4 presset sitron (eller mer, smak til)

1 stor ts fransk sennep

3 ss extra virgin olivenolje

1 fedd hvitløk (most med litt salt, bruk knivbladet)

salt og pepper

1 finhakket rødløk

4 hakkede tomater

1 stor bunt hakket bladpersille

Kok linsene møre (ca. 20 min) i usaltet vann. Lag sennepsvinaigrette og ha i en bolle sammen med hakket rødløk, hvitløk og tomater. Ha i de varme linsene så snart de er ferdigkokte. Salaten kan gjerne få stå ca. 10 min så smakene blander seg bedre. Rør tilslutt inn persillen.

Gjest Gjest
Skrevet

vanlig gulost går jo fint ann på fedon. er ikke karbohydrater i jo.. hmmm..

Skrevet

Har en oppskrift på en nydelig Jamie Oliver-sjokoladekake som stort sett består av mørk sjokolade og nøtter. Veldig Fedon og veldig god (særlig sammen med rørte bær). Kan finne oppskriften dersom du er interessert.

Skrevet
vanlig gulost går jo fint ann på fedon. er ikke karbohydrater i jo.. hmmm..

Fedon er jo ikke bare opptatt av karbohydrater, såvidt jeg har forstått, men også av feks antioksidanter, fiber og sammensetningen av ulike typer fett i kostholdet. Sånn sett vil jeg tro at forretten jeg foreslår + laksen med linser (=fett fra olivenolje, nøtter og fet fisk), er bedre Fedon-alternativer enn andebrystretten.

Smør, ost og fløte inngår vel i begrenset grad i oppskriftene hans, men han ivrer da mest for meieriprodukter som cottage cheese, kesam og naturell yoghurt.

Eller... ?

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for oppskrift, Plym, jeg tar gjerne i mot oppskrift på kaken!!

Skrevet
Takk for oppskrift, Plym, jeg tar gjerne i mot oppskrift på kaken!!

Her er den:

150 g mandler, skåldede

150 g valnøtter

300 g kokesjokolade av beste kvalitet (70 % kakao)

1 toppet ss bakekakao

250 g smør

100 g sukker

6 store egg

Dekk bunnen i en kakeform (22-24 cm) med bakepapir, og smør formen. Strø deretter med mel. Finmal nøttene i en foodprosessor. Tilsett sjokolade og kakao og kjør i 30 sek til, så sjokoladen blir delt i småbiter. Sett dette til side. Pisk sør og sukker hvitt, og tilsett så eggepommene en og en mens du rører. så blander du inn nøtter og sjokolade.

I en anen bolle pisker du eggehvittene stive med en liten klype salt. Vend dem forsiktig inn i deigen. Hell alt i formen og stek ved 190 grader ca 1 time. Stikk i den for å se om den er ferdig.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...