Gjest Primula Skrevet 27. mai 2006 #1 Skrevet 27. mai 2006 (endret) Vi har nettopp flyttet til et hus med ganske stor hage. Nå oppdager vi at flere barn bruker hagen vår når de skal over til neste gate. De går gjennom grinda på framsida, og klatrer over gjerde på baksida. Huset vårt har stått tomt en stund så det er kanskje derfor de gjør det. Skjønner jo at de synes det er lettvint å gå gjennom hagen istedefor å gå rundt, men jeg har aldri sagt til barnet mitt at hun skal gå gjennom en privat hage! Og idag da jeg satt på verandaen kom til og med mor til barna og gikk gjennom hagen vår. Jeg sa ingenting jeg...men det irriterer meg. Hva synes dere? skal vi si ifra til dem? Vi har jo nettopp flyttet hit så vi vil ikke virke sure og grinete heller... Endret 27. mai 2006 av Primula
Gjest Primula Skrevet 27. mai 2006 #3 Skrevet 27. mai 2006 Sett lås på grinda? ← Hehe..ikke så dumt, men leieboeren vår bruker den grinda også. Og setter jeg på lås, går de sikkert den andre veien, altså gjennom innkjørselen vår og til hagen. Fra spøk til alvor, er det dårlig gjort å si fra til dem? Og hvv skal jeg eventuelt si?
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2006 #4 Skrevet 27. mai 2006 Skal du si i fra, så burde du gjøre det så fort som mulig. Vanskelig å anbefale hva du burde si. Hva med å spørre en av foreldrene om de vet om det er noemalt at folk har brukt hagen deres til gjennomfartsvei. Svar blir ja eller nei, og du kan kanskje da spørre om råd for å unngå det. Har egentlig ikke peiling, jeg vet bare at du må ta det opp. Det irriterer deg nå, bare vent til det har gått litt lenger tid, da irriterer det nok enda mer.
Gjest Gjest1 Skrevet 27. mai 2006 #5 Skrevet 27. mai 2006 Skal du si i fra, så burde du gjøre det så fort som mulig. Vanskelig å anbefale hva du burde si. Hva med å spørre en av foreldrene om de vet om det er noemalt at folk har brukt hagen deres til gjennomfartsvei. Svar blir ja eller nei, og du kan kanskje da spørre om råd for å unngå det. Har egentlig ikke peiling, jeg vet bare at du må ta det opp. Det irriterer deg nå, bare vent til det har gått litt lenger tid, da irriterer det nok enda mer. ← Jeg synes dette var et fornuftig svar. Sikkert lurt å gå forsiktig frem, man vil jo ikke gjøre seg til uvenner med naboer med det samme man har flyttet inn.
Hu i Svingen Skrevet 27. mai 2006 #6 Skrevet 27. mai 2006 Ja, det var lurt. Hvis du ikke er av den sjenerte typen så kan du også sette deg og sole deg toppløs midt i 'stien deres'. Kommer noen gjennom hagen da så kan du late som om du er veldig sjenert og helt i sjokk.
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2006 #7 Skrevet 27. mai 2006 Synes det er rart at mora som gikk sammen med dem ikke sa noe da hun så deg. Spurt om det er ok at de går der f.eks... Jeg er også enig med den gjesten som foreslår å snakke med foreldrene til barna. Da jeg var lita måtte jeg og ei venninne enten gå lang vei rundt, eller gå gjennom èn eneste liten hageflekk for å komme til hverandre. (Jeg og venninna mi møttes bare annenhver helg for det var bare pappa som bodde i huset der) Vi valgte hageflekken og fikk ei gammel røy på nakken. Hun var skikkelig sur og sint. Provoserte gjorde hun også. Konstant nedrenning i hagen er ille, men hvis det bare er en gang i blant, så skjønner jeg ikke helt problemet. Men hagen din er din private hage. Det bør ihvertfall foreldrene forstå. Greit nok når huset var tomt, men ikke nå!
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2006 #8 Skrevet 27. mai 2006 Om det er normalt at de har brukt hagen som gjennomgang før, spiller ingen rolle. Det er dere som nå bor i huset og deres "regler" som gjelder. Jeg hadde overhode ikke likt det. Si i fra på en pen og ok måte når du ser barn og voksne bruke snarveien, men du må gjøre det nå og ikke vente en måned til irritasjonen blir for stor.
Pilar Skrevet 27. mai 2006 #9 Skrevet 27. mai 2006 Neste gang, gå bort til de og hils og spør om det er noe du kan hjelpe dem med eller noe de lurer på, siden de går gjennom hagen din ?
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2006 #10 Skrevet 27. mai 2006 Når hagen er gjerdet inn burde jo hvert fall moren ha skjønt at hun burde gå rundt. Hun må jo ha sett at det har flyttet inn noen nye. Det er dårlig gjort av henne og gå der, ikke dårlig gjort av dere å si fra. Syns det hørtes ut som en god ide å sole seg toppløs ute i hagen jeg da. Da kommer sikkert den moren til å si til unga sine at de får gå rundt de også....... Vi bor også på en tomt som lett kunne blitt brukt som gjennomgang til lekeplass og nærbutikk, men vi har stor "farlig" hund og hekk som er nesten to meter høy og ikke særlig behagelig å gå igjennom....
Majka Skrevet 27. mai 2006 #11 Skrevet 27. mai 2006 Tips om du ikke vil ta det opp direkte: - Plante bed, eller sette noen blomsterkrukker der de pleier å hoppe over - Kanskje en diiiiger trampoline, eller et oppblåsbart basseng? - "Vokt dem for hunden"-skilt på grinda - Piggtråd eller smøre noe griseri på gjerdet slik at de ødelegger klær/blir skitne - Sette et skilt med "nymalt" på gjerdet eller grida - Ta deg en tur gjennom deres hage Ellers er det nok kanskje mest effektivt å slå av en prat med dem neste gang det skjer
Spirito Skrevet 27. mai 2006 #12 Skrevet 27. mai 2006 Hvis gjerdet trenger et strøk maling hadde jeg jammen gjort det nå. Siden dere som bruker hagen vet om malingen, trenger dere jo ikke henge opp nymalt-lapp.
Majka Skrevet 27. mai 2006 #13 Skrevet 27. mai 2006 (endret) Eller kanskje en lapp med "For alle dere som benytter hagen vår til gjennomfartsåre - gjerdet er nymalt!" Kanskje du kan så ny plen? Henge opp lappe med "Obs! Nysådd plen pga. slitasje!" Eller fiskesnøre på kryss og tvers? Det hadde vært arti Endret 27. mai 2006 av Majka
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2006 #14 Skrevet 27. mai 2006 Kanskje en diiiiger trampoline, eller et oppblåsbart basseng? Det gjør vel stien enda mer populært, kjenner jeg små barn rett...
Majka Skrevet 27. mai 2006 #15 Skrevet 27. mai 2006 Det gjør vel stien enda mer populært, kjenner jeg små barn rett... ← Sant nok... Trampoline med nett og hengelås, eller svømmebasseng uten vann?
Gjest Gjest1 Skrevet 27. mai 2006 #16 Skrevet 27. mai 2006 Hvorfor i alle dager gjøre så stor sak ut av det? Snakk med moren som gikk gjennom hagen og si at du helst ser at det ikke skjer igjen. På en fin måte. Badebasseng og trampoline? Kreativt i hvert fall...
Gjest Embla s Skrevet 27. mai 2006 #17 Skrevet 27. mai 2006 Neste gang, gå bort til de og hils og spør om det er noe du kan hjelpe dem med eller noe de lurer på, siden de går gjennom hagen din ? ← Den varianten hadde nok jeg brukt og. Henvendt meg til de som går der som om de kom på besøk i en litt avventende, spørrende tone. For det er bare ikke normalt at folk bruker andres hager som gjennomfartsvei! Og en ting er at barn gjør det, men at voksne gjør det? Helt sprøtt.
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2006 #18 Skrevet 28. mai 2006 Helt enig. Pass på å vær ute i hagen og møt/hils på folk som kommer innenfor gjerdet deres. Spør hva som er årsaken til deres hyggelige visitt. Vær høflig og imøtekommende. I tillegg til at folk da forstår de ikke skal gå inn på eiendommen deres utenom å besøke dere, så kan hende du blir kjent med noen av naboene også!
*Enigma* Skrevet 28. mai 2006 #19 Skrevet 28. mai 2006 De jeg var leieboer hos før hadde samme problem. Men der hjalp det ikke uansett hvor mye de forsøkte å snakke med folk, sette opp "feller" etc. Til slutt måtte de rett og slett plante en hekk som de satte opp piggtråd i. Det var det eneste som fikk folk til å slutte å bruke hagen deres som gjennomfartsåre.
Gjest Gjesta Skrevet 28. mai 2006 #20 Skrevet 28. mai 2006 Det går jo an å bare sette en krok på grinda, på innsiden, slik at det er enkelt å åpne når man VET hvor den er.. Ville kanskje ha satt opp et skilt "PRIVAT EIENDOM" og/ eller satt piggtråd over gjerdet. Jeg ville kanskje brukt den veien hvis jeg var et barn, men som voksen skjønner jeg bedre...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå