Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har fått påvist PCOS og sliter skikkelig med å gå ned i vekt :sur: Jeg må ned 12 kilo for å nå BMI på 28

Spiser 2 brødskiver til frokost, 2 til lunsj, frukt/youhurt til mellommåltid og middag. Litt godteri i helgene. :sjenert:

Er det noen andre her som har gått ned, og kan fortelle litt om hva de gjorde for å gå ned?

Ble dere gravide og klarte dere å bære frem barnet? Jeg har hatt 2 MA`er :tristbla:

Leste stykket som var lagt ut her på kvinneguiden, og mistet litt troen på at jeg faktisk kan få barn :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har PCOS og fikk diagnosen for kort tid siden. Jobber også for å gå ned i vekt.

Jeg har lest veldig mye om kostholdets betydning og at det er vanskelig for PCOS-kvinner å slanke seg. Et kosthold med lite karbyhydrat anbefales fra mange hold og jeg har lagt om kostholdet totatl, med håp om at det skal hjelpe.

Legen sa til meg at vi neppe får barn uten hjelp, men vi har ikke prøvd lenge, så vi venter litt lenger før vi søker hjelp. En bekjent med PCOS hadde søkt om prøverør og gitt opp naturmetoden da hun plutselig testet posititvt.

Ikke gi opp håpet! Det er masse info på nettet om PCOS, les og lær og spør legen den. Det er en masse som kan gjøres både med kosthold, livsstil og medikamenter! :)

Skrevet

Jeg har ikke fått påvist PCOS, selv om jeg har mine mistanker...

Skal ned i vekt uansett og har nå blitt treningsnarkoman :ler: og lagt om kostholdet litt. Men det går sååååå saaaaakkkteeeeee.......

Skrevet

Heisann.. For det første, går du på Metformin? Hvis ikke, bør du ta deg en tur til legen og spørre om du kan få begynne på det. Metformin er jo egentlig en diabetes2-medisin, men blir mye brukt til oss med PCOS. Bare den kan gjøre at man går ned noen kilo. Ellers så er det et kosthold med lite raske karbohydrater som er tingen, samt selvfølgelig trening... Det går ofte litt saktere å gå ned i vekt for oss pcos'ere, men det lønner seg å være tålmodig. (som du ser, har jeg alt det grunnleggende inne, men å LEVE sånn som jeg beskriver her,nei det skal jeg ikke påstå at jeg er 100% flink til)

Jeg har vært prøver i 7 år, og aldri vært gravid. Har vært gjennom ivf-forsøk også, uten at det ga noen resultater.. Men; det er MANGE med pcos som har blitt gravide, og klart å gått svangerskapet ut, så ikke gi opp håpet! Det ordner seg for snille jenter.. (håper jeg..) Lykke til!! :klem:

Gjest Gjest
Skrevet

Fedon sine kostråd er gode for dem med PCOS. Han legger vekt på å spise sene karbohydrater. Brød og poteter er noe av det han anbefaler å være forsiktig med.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Går på metformin ja, men har ikke hjulpet meg noe ned i vekt desverre :tristbla:

Vet at jeg skal være forsiktig med brød/pasta, men det er ikke lett for det er noe av det jeg er mest glad i.

Hva spiser dere i steden for brød/pasta/poteter da? Eller tar dere bare mindre av det og mer kjøtt/grønnsaker?

Skrevet
Går på metformin ja, men har ikke hjulpet meg noe ned i vekt desverre  :tristbla:

Vet at jeg skal være forsiktig med brød/pasta, men det er ikke lett for det er noe av det jeg er mest glad i.

Hva spiser dere i steden for brød/pasta/poteter da? Eller tar dere bare mindre av det og mer kjøtt/grønnsaker?

Hei hei. Hvis det er noen trøst, har ikke metformin hjulpet meg heller sånn veldig.

Brød, da spiser jeg ingers rugbrød. Fedon har jo sånne poser du kan kjøpe, og bare ha vann og gjær (?) i.. Pasta spiser jeg fullkornspasta, (fedon har det også..) Poteter spiser jeg ikke så ofte, kanskje en gang hver 14 dag. Spiser grønnsaker i stedet for..

Gjest Gjest
Skrevet

tunnfisk salat er veldig godt, omelett eller speilegg med bønner til, havregrøt er litt bedre enn brød, linsestuing kan du spise i stedenfor poteter, kikerter er ok karbohydratkilde, dersom du ikke klarer å holde deg unna f.eks. ris så er det best å bruke brun ris eller villris som du får kjøpt på innvandrerbutikkene, grov pasta istedenfor lys(men helst ikke pasta i det hele tatt)

Jeg anbefaler deg å kjøpe eller låne på biblioteket fedons bøker for å få tips til hva som er lurt å spise. Det er ikke bare å kutte ut, man må også finne ut hva som er alternativene. Dersom man legger ned litt tid og energi i det hele så tror jeg at man får et mye bedre kosthold (smaksmessig også) og variert.

Du kan sikkert få flere tips på matforumet her.

Her er fedons side:

http://www.drlindbergs.no/page/index.php?s...id=-1&joinid=-1

Det er tøft å legge om kostholdet, spesielt når man spiser det man har lært var sundt for så å få beskjed om at dette ikke er bra å spise. Belønningen ved å klare å gjøre det er stor. Poenget med fedons diett er at du blir mindre sulten på grunn av mer stabilt blodsukker, slik at man ender opp med å spise mindre og dermed går ned i vekt. Det er ingen slankekur, men de som sliter med blodsukker reguleringen vil oftest gå ned i vekt. De som ikke har problemer med dette vil sansynligvis ikke ha nytte av denne dietten for å gå ned i vekt.

Jeg strever selv men får det ikke helt til. :sur:

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Tusen takk for svar, skal prøve å sette meg ned å lese litt og virkelig prøve, for jeg skal bli gravid!!! :Nikke:

• 2 uker senere...
Gjest lurer nå
Skrevet

Er det mange som har fått Metformin som har PCOS og ikke har diabetes? Min lege ville ikke skrive ut til meg, siden jeg ikke hadde unormale insulinnivå.

Slankingen går tregt, sikker litt lite flink på slanker'n (spiser rett men trener altfor lite) men synes det er mest travelt å få slanke seg med hensyn til uregelmessige sykluser. For jeg blør og blør og blør.

Synes uansett det var litt rart jeg ikke skulle få medisin for å stabilisere syklusen, for det er jo så viktig når man prøver. Men min lege ville ikke prøve noe før jeg var "ferdigslanka" (skal gå ned 10 kg). Er dette vanlig praksis for dere prøvere med PCOS?

Gjest Gjest
Skrevet

Når du går ned i vekt vil trolig syklusen din stabilisere seg også. Er nok derfor legen din vil at du skal prøve det først, sånn at du kanskje slipper å ta medisiner.

Jeg får metformin fordi jeg har insulinresistens i tillegg til PCOS, vet ikke om jeg hadde fått det om jeg bare hadde hatt PCOS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...