Gjest Anonymous Skrevet 10. desember 2002 #21 Skrevet 10. desember 2002 Tusenfryd: Det er vel ikke slik at hele verden har rettet seg etter gamle, norske skikker? Det kan etter mitt hode ikke være grunnen alene til at feiringen ble lagt da... Veldig mange sivilisasjoner har hatt en høytid knyttet til at solen snur, jamfør romernes saturnalia. Og siden det i romerriket alt befant seg en lysfest i desember var det neppe tilfeldig at en keiser valgte denne tiden til å feire hva ble kallet "den ubeseirede sol" (Kristus).. Samme fest, ny årsak. Vi som feirer at solen snur kunne selvsagt vært stapeiser og feiret på den 21. men slik samfunnet nå er i dag er jo det kanskje litt.. upraktisk. Så da gjør vi det som er gjørt før: benytter oss av den festen som er der... Samme gjelder forresten det at den norrøne midtvinterfesten opprinnelig var 12 januar. Om alle vi ikke-kristne skulle tviholdt på denne datoen, så ville det medført en del praktiske problemer tror jeg.. Og kanskje er det slik at vi, som mange kristne, synes den eksakte datoen ikke er det viktigste i det store bildet. (Ikke bommer vi så innmari kraftig heller...)
JohnnyCash Skrevet 10. desember 2002 #22 Skrevet 10. desember 2002 Jul er bare en unnskylding til for å kjøpe enda mer dritt til hverandre som vi egentlig ikke har bruk for.... money exchange.. samt å legge på seg et par ekstra kilo... som om vi ikke kunne ha gjort det på langfredag..
Gjest Starya her! Skrevet 10. desember 2002 #23 Skrevet 10. desember 2002 ...Og det var det Starya som sa.. :blunke:
Labella Skrevet 10. desember 2002 #24 Skrevet 10. desember 2002 Det er vel ikke slik at hele verden har rettet seg etter gamle, norske skikker? Begrepet JUL. Jeg feirer jul i ordets opprinnelige betydning. Og jeg feirer den 24. desember fordi det er mest praktisk (fri fra jobb/skole, butikkers åpningstider, samkjøring med familie etc.), fordi alle andre gjør det da :blunke:
Tusenfryd Skrevet 10. desember 2002 #25 Skrevet 10. desember 2002 - Tusenfryd: Det er vel ikke slik at hele verden har rettet seg etter gamle, norske skikker? Det kan etter mitt hode ikke være grunnen alene til at feiringen ble lagt da... Dessuten, det var Martin Luther som innførte juletreet. Derfor er det korrekt at det kommer fra Tyskland, men det har helt fra børjan av vært et kristent symbol, selv om det for mange ikke er det som er funksjonen lengre. Nei, men istedenfor å innføre egne skikker, brukte kristendommen de eksisterende, og vi var ikke de eneste i tidligere tider som feiret sol-snu. Det har vært en viktig dato som mange folkeslag har feiret. Tusenfryd er på fryktelig tynn is her, og kunne sikkert har hentet mer nøyaktig informasjon men graver kun frem den vatterte gamle lærdommen. Hvorfor er det da så mye lettere å akseptere at vi feirer at solen snur 24. og 25. desember, når den vitterlig gjør det den 21.? Hadde ikke det noe med overgangen til den julianske kalender å gjøre? Forresten skal vi ikke lenger en over Nordsjøen før Jesus ble født 1. juledag... litt slingringsmonn får vi vel unne oss...?
coda Skrevet 10. desember 2002 #26 Skrevet 10. desember 2002 Nå var det ikke min mening å konkludere med at de som ikke tror på Jesus ikke skal få feire jul (det ble mange ikke...) Jeg etterlyser to ting. Det første er litt omtanke i valg av ord. Det er grunnen til at jeg tok frem Tusenfryd i mitt forrige innlegg, for jeg tror ikke at hun mente det hun egentlig sa. Eksempelvis: Nei, men istedenfor å innføre egne skikker, brukte kristendommen de eksisterende Kristendommen har innført egne skikker, men sannsynligvis brukt det samme tidsrommet. Forresten skal vi ikke lenger en over Nordsjøen før Jesus ble født 1. juledag... litt slingringsmonn får vi vel unne oss...? Det var jo poenget mitt. Det er et svakt argument for at julen ikke er for å feire Jesu fødsel, fordi det kanskje ikke var da han ble født. Jeg har delvis fått min første etterlysning besvart. Den andre er å skille mellom begrepene. Jul kan, som ordboken sier, bety to ting. Noen velger det ene begrepet, andre det andre, mens noen tar alt i samme sekk og blander sammen.
Tusenfryd Skrevet 10. desember 2002 #27 Skrevet 10. desember 2002 Jeg vet at jeg ikke er noe leksikon på dette - og kanskje jeg ikke budre skrevet noe som helst siden jeg ikke kan være presis. Jeg mener i alle fall det jeg mener - at kristendommen - også det som ikke har med jul å gjøre - har innført sine ting i eksisterende. Og jul, som vi kaller det - var her lenge før noen snakket om at det kom til å bli født en frelser. Bildet av Jesus med glorie - er fx hentet var egyptisk mytologi. Dette er likevel ikke til forkleinelse for de som er kristne, dette skjedde for tusenvis av år siden, så de skal da ikke henges for det i dag. Uansett - julen skal feires, kalles hva den vil, men jeg skal kose meg. Og så beklager jeg pompøse uttalelser uten evne til å være nøyaktig...
Gjest Starya Skrevet 10. desember 2002 #28 Skrevet 10. desember 2002 Adventstiden er jo høytid for klipping og liming, så da gjør jeg litt av det, jeg... (for de som er interessert) Når vi feirer jul, følger vi en hedensk tradisjon som er mye eldre enn kristendommen. Fra gammelt av skulle festen holdes for å feire et godt år og solens gjenkomst ved vintersolverv. Man feiret også en god avling og de gamle gudene. Om vinteren var det i tillegg om å gjøre å holde de mørke maktene på avstand, ikke minst den beryktede Åsgardsreia. Denne skurvete gjengen besto av døde sjeler som kom tilbake til sitt hjem på jorda, og nåde den som ikke var forberedt da! Det eneste som hjalp, var å forsikre seg om at man hadde malt et tjærekors over døra og på øltønna. Bare på denne måten fikk man fred for Åsgardsreia. Den kristne måten å feire jul på kom til Norden samtidig med kristendommen. Dette skjedde cirka år 1000-1100. Etter dette gikk det lang tid før kristne menigheter i det hele tatt begynte å feire Jesu fødsel. Grunnen til dette er blant andre at en aldri med 100% sikkerhet har kunnet bestemme datoen for Jesu fødsel. Resultatet var at en rundt omkring Middelhavet feiret fødselen til Jesusbarnet til forskjellige tider. Omkring 300 år etter fødselen begynte man i Roma å feire 25. desember som Jesu’ fødselsdag. En solfest ble på denne tiden av året feiret i Italia, akkurat på samme måte som hos oss i Norden. Det var denne solfesten som nå fikk æren av å bli Jesu fødselsfest. http://www.trondheimtorg.no/index.asp?G=898&ID=1959
Melian Skrevet 10. desember 2002 #29 Skrevet 10. desember 2002 Dette var da masse rare svar.... Jeg vil da si at idag er julen en kristen høytid. Så vil jeg si at i gamle dager (veldig gamle dager) så feiret vi i Norge at sola snudde, og hadde senere midtvinterfest til å feire Odin osv.. Andre steder i verden var det også noen som feiret at sola snudde. Men det var for lenge siden. Norge har mer eller mindre vært en kristen nasjon i tusen år. Det blir feil for meg å si at julen ikke er kristen høytid, og at man egentlig skal feire den på norrønt vis. Jeg synes det er å strekke ting. Vil dere at nasjonen skal begynne å be til Odin, Tor osv istedenfor å be til Gud og Jesus osv? Til opplysning så har alle store religioner tatt over gamle religioners tradisjoner. Det handler ikke om at alle religioner er fæle, men at det blir naturlig slik. Av og til skaper religionen sin egen høytid, men når en skal lage en "symbolfeiring" knytter man det gjerne sammen med tradisjoner på den gamle religionen. Slik fortsetter man å feire tradisjonene men setter de inn i en mer forståelig og brukelig setting. Ikke sikkert alle trodde på de norrøne gudene for 1500 år siden heller? Men jeg tror ikke at de satt og sturet over at "nordmenn" egentlig burde feire jol til ære for Gorim. Å henge seg opp i at Jesus ikke var født akkurat på den dage, eller ikke det året, så har dere ikke sjekket hva de kristne feirer julen for. Jeg ser på det som en symbolhøytid. Og julen består av mere idag enn bare å spise god mat midt i vinteren. Man har juletreet fra kristen tysk tradisjon, og fokusen på barn og å være snill: Sankt Nikolas. Advent ser jeg ikke kan være noe annet enn en ny kristen tradisjon som ble flettet inn. Vil dere også begynne med julenissen? Siden den idag er en blanding av sankt Nikolas og fjøsnissen (og cocacolanissen). Skal vi idag bare ha med fjøsnissen? Da bør vi ikke dele ut gaver. For fjøsnissen fikk grøt for å passe på dyrene og ikke være slem :-)
Gjest Starya Skrevet 10. desember 2002 #30 Skrevet 10. desember 2002 Andre steder i verden var det også noen som feiret at sola snudde. Men det var for lenge siden. Norge har mer eller mindre vært en kristen nasjon i tusen år. Det blir feil for meg å si at julen ikke er kristen høytid, og at man egentlig skal feire den på norrønt vis. Jeg synes det er å strekke ting. Vil dere at nasjonen skal begynne å be til Odin, Tor osv istedenfor å be til Gud og Jesus osv? Det er det vel neimen ingen som har påstått heller? Er det noen som har ymtet frempå at kristne ikke skal få lov å ha julen som en kristen høytid? I såfall har ikke jeg fått det med meg... Julen er en høytid. Hva slags høytid er opp til den enkelte å avgjøre. Poenget er at det nærmest tas som en selvfølge at "alle" feirer jul fordi de feirer Jesus. Og slik er det ikke. Noen velger å gå tilbake til sine nordiske røtter og trekke inspirasjon derfra, andre feirer bare fordi det er kos, og trenger ingen "grunn". Jeg har ofte opplevd at enkelte "fnyser" av at noen skulle feire jul uten å legge det kristne budskap til grunn. Da er det greit å minne disse om at kristendommen ikke er det eneste som har vært. Har det vært andre grunner til å feire før kristendommen kom, så kan det vel være det etterpå også.
aline Skrevet 11. desember 2002 #31 Skrevet 11. desember 2002 Melian; verden er ikke så svart/hvitt at vi enten må feire jesu fødsel eller feire på norrønt vis. Den er heller ikke så svart/hvitt at vi må ha enten fjøsnisse eller amerikansk nisse. Noen familier feirer helt sikkert både jesu fødsel og midtvinter (som jo var den norrøne feiringen), noen feirer kun jesu fødsel mens andre feirer kanskje kun midtvinters. Andre igjen feirer kanskje bare fordi det er tradisjon, og har lyst på en høytideligehet og en feiring i mørket og kulden. Noen familier setter også ut grøt til nissen på fjøset (tror det faktisk er ganske mange!), mens andre kun har ett forhold til den amerikanske santa clause nissen. Andre igjen har begge, og andre der igjen har ingen nisse. Etter hva jeg kan se, så er det ingen som sier at julen ikke kan være en kristen høytid for de som ønsker det, heller ikke at noen ønsker vi skal gå tilbake til å tro på de norrøne gudene. Men det er endel av oss som ønsker å få feire julen slik den er viktig for oss! Selvom det ikke har en kristen betydning! Og jeg mener seriøst det jeg sa isted, dersom noen begynner å snakke om at jul ikke kan brukes av både kristne og oss ikke-kristne, så er det vel heller oss som feirer midtvinteren som har "krav" på ordet! Da det var det ordet i opprinnelsen betydde! Kristendommen må nok godta at også vi som ikke feirer kristi fødsel bruker og feirer JUL! For ordet og feiringen jul har selv ikke kristendommen krav på! Og at det for noen virker utenkelig at julen kan være noe annet en kristen... vel, jeg TROR ikke på Jesus! For meg betyr ikke kristendommen annet en gammel, norsk historie (fordi norge er ett kristent land). Skal jeg da feire noe jeg overhode ikke mener har eksistert??? er ikke det litt teit?
Melian Skrevet 11. desember 2002 #32 Skrevet 11. desember 2002 Kjære vene alle sammen; jeg har ikke sagt at de som ikke tror på Gud eller Jesus ikke kan feire jul! Jeg bare konstanterer at slik tradisjonen er idag, så er julen en kristen høytid, men at det er opp til hver enkelt med hva man gjør med julen. Altså innhold og grunn opp til hver enkel. Men selv om det å feire jul for deg/dere/vi ikke betyr å feire Jesu fødsel, så betyr det ikke at julen ikke er en kristen høytid. Allegori: Om du bor i Spania og snakker norsk, så er fremdeles språket i Spania spansk. Men du må få lov til å snakke norsk likevel.
aline Skrevet 12. desember 2002 #33 Skrevet 12. desember 2002 Jul går på tradisjoner og tro, språk er vel ikke helt sammenlignbart? Jeg vet jeg er litt vanskelig nå, for jeg skjønner jo hva du mener. Men jeg mener fremdeles at det å feire jul er en tradisjon, som ikke nødvendigvis kan tviholdes på av kristendommen! Så at julen er en tradisjon, det er vi enige i. Men at julen er en kristen tradisjon, det er den jo tydeligvis ikke for alle! At den er det for deg, og for de som er kristne, eller har kristendom i familien, ok. Men det er faktisk familier som ikke er det. Familier som feirer midtvinter. som feirer at solen snur, etc etc. og som har gjort det så lenge de idag voksne kan huske. For dem er ikke julen en kristen tradisjon! Hvordan kan man da si at julen er en kristen høytid? Fordi kristendommen har sagt så?
Gjest Julepusen Skrevet 14. desember 2002 #34 Skrevet 14. desember 2002 Dette temaet engasjerte meg (på en positiv måte!) slik at jeg tok fram en bok jeg fikk (til jul!) for noen år siden. Den heter kort og greit: "Julen" - Gyldendal forlag. En meget informativ, lettfattelig og artig bok :D Da jeg fant et avsnitt som jeg syns forklarte presis hva jeg har i tankene, og av bekvemmelighetsgrunner , tillater jeg meg her å sitere avsnittet: "Julens hemmelighet er kanskje at den er mange fester på en gang". Julen er en fest for lyset, en solvervsfest, en fest som bestandig er feiret med inderlighet i nordlige strøk, der nettene er lange og kulda kan være hard. Julen feires når alt står stille, når solen snur. Julen er festen for familien, for kjernefamilien som møtes julaften, for fjernere slektninger som møtes i romjulen. Ifølge gammel tradisjon er julen også festen for døde familiemedlemmer. På norske gårder dekket man til de døde under julemiddagen. Julen er tiden for gardsvetten - fjøsnissen - for Åsgårdsreia, for Lusse og andre spøkelser. Julen er festen for grøden. Ved Middelhavet, der julen ble skapt, kunne man slappe av etter innhøstingen i desember. Det var tid for hvile, for gavmildhet og fest. Lenger nord markerte vi festen for fruktbarhet og livskraft gjennom eviggrønne vekster, nek og halm - og festet så godt vi kunne i kulda. Julen er festen for barnet i krybben, og Gud som ble menneske, fortalt gjennom den dramatiske beretningen om Josef, Maria, hyrdene, de vise menn, stjernen og den onde Herodes. At julen også er festen for kassaapparatene er nær uunngåelig, i et samfunn der vi gir utrykk for følelser og lengsler gjennom varer. Julen har overlevd Romas fall, middelalderen, renessansen, reformasjonen og kommunismen. I Russland er julen igjen blitt offisiell høytidsdag, tre kvart århundre etter Oktoberrevolusjonen. På Tienanmen-plassen i Peking ruver en neon-julenisse rundt jul, større enn portrettet av formann Mao. Ser man stort på saken, kan det hevdes at religioner og ideologier kommer og går, mens festene består. Julen er mangfold - overdådig som et julebord, kommersiell som en parade i Disneyland, tradisjonell som midnattsmessen i Peterskirken, folkelig som bondefigurene i en provencalsk julekrybbe. Ingen andre fester kan måle seg med julen!" God Jul til alle sammen
Gjest Anonymous Skrevet 18. desember 2002 #35 Skrevet 18. desember 2002 vi har jo nå fått bekreftet at julen er en hedensk høytid, skapt for lenge siden, og hvor kristendommen er blitt flettet inn... Dermed, i bibelen står det at du ikke skal ha noen som helst form for avgudsdyrkelse eller hedenske skikker.... selv er julen bare ne kose tid for meg og min familie...ikke noe budskap eller lignende på noen måte, bare fri og tid med familien... Men dere som er kristne , og hvet med sikkerhet at julen faktisk ikke er en kristen tid (opprinnelig) blir ikke d falskt da å feire jul i kristen forstand... Jeg mener ingen veit helt når jesus er født, men julaften er d ikke, treet, stjerna og gavene har ingenting med jesus å gjøre... Men d er blitt flettet inn... som tidligere nevnt stjerna visste jo veien for å drepe jesus...hallo å dere henger den i vinduet og i toppen av treet!!! Jule treet er henter fra tyskland, og som tidliger e skrevet i et annet innlegg, skal en ikke pynte og "feire" en død ting... her danser vi rundt d... Bare spør jeg.... Jeg for min del har ikke noe problem med d for jeg feirer ikke jul i kristen forstand, veit at d er ein gammel skikk, men dere som sverger til d religiøse... D strider jo imot bibelen....
Gjest Anonymous Skrevet 18. desember 2002 #36 Skrevet 18. desember 2002 vi har jo nå fått bekreftet at julen er en hedensk høytid, skapt for lenge siden, og hvor kristendommen er blitt flettet inn... Dermed, i bibelen står det at du ikke skal ha noen som helst form for avgudsdyrkelse eller hedenske skikker.... selv er julen bare ne kose tid for meg og min familie...ikke noe budskap eller lignende på noen måte, bare fri og tid med familien... Men dere som er kristne , og hvet med sikkerhet at julen faktisk ikke er en kristen tid (opprinnelig) blir ikke d falskt da å feire jul i kristen forstand... Jeg mener ingen veit helt når jesus er født, men julaften er d ikke, treet, stjerna og gavene har ingenting med jesus å gjøre... Men d er blitt flettet inn... som tidligere nevnt stjerna visste jo veien for å drepe jesus...hallo å dere henger den i vinduet og i toppen av treet!!! Jule treet er henter fra tyskland, og som tidliger e skrevet i et annet innlegg, skal en ikke pynte og "feire" en død ting... her danser vi rundt d... Bare spør jeg.... Jeg for min del har ikke noe problem med d for jeg feirer ikke jul i kristen forstand, veit at d er ein gammel skikk, men dere som sverger til d religiøse... D strider jo imot bibelen....
Gjest Anonymous Skrevet 18. desember 2002 #37 Skrevet 18. desember 2002 vi har jo nå fått bekreftet at julen er en hedensk høytid, skapt for lenge siden, og hvor kristendommen er blitt flettet inn... Dermed, i bibelen står det at du ikke skal ha noen som helst form for avgudsdyrkelse eller hedenske skikker.... selv er julen bare ne kose tid for meg og min familie...ikke noe budskap eller lignende på noen måte, bare fri og tid med familien... Men dere som er kristne , og hvet med sikkerhet at julen faktisk ikke er en kristen tid (opprinnelig) blir ikke d falskt da å feire jul i kristen forstand... Jeg mener ingen veit helt når jesus er født, men julaften er d ikke, treet, stjerna og gavene har ingenting med jesus å gjøre... Men d er blitt flettet inn... som tidligere nevnt stjerna visste jo veien for å drepe jesus...hallo å dere henger den i vinduet og i toppen av treet!!! Jule treet er henter fra tyskland, og som tidliger e skrevet i et annet innlegg, skal en ikke pynte og "feire" en død ting... her danser vi rundt d... Bare spør jeg.... Jeg for min del har ikke noe problem med d for jeg feirer ikke jul i kristen forstand, veit at d er ein gammel skikk, men dere som sverger til d religiøse... D strider jo imot bibelen....
coda Skrevet 18. desember 2002 #38 Skrevet 18. desember 2002 Siste gjest: Å si at vi nå har fått bekreftet at julen er en hedensk høytid er en påstand som du ikke klarer å begrunne, spesielt med tanke på faktafeil i innlegget. For kristne er ikke julen en avgudsdyrkelse. Det er en markering av at Jesus ble født, og det meste vi gjør har en forbindelse til den hendelsen. Det var opprinnelig ikke en kristen tradisjon, nei, men for mange er den det nå. treet, stjerna og gavene har ingenting med jesus å gjøre... - Treet symboliserer det evige liv gjennom den grønne fargen, evt. Livets tre i paradis. En skal ikke ha andre guder enn Gud, og derfor skal en ikke hylle døde ting som du skriver. Men det er ikke treet i seg selv som feires, det er bare et symbol på lik linje med mye av det vi pynter treet med. - Stjernen symboliserer den som viste vei for de tre vismennene som skulle hedre det lille barnet som de så var en konge, ikke for å drepe ham. Det var det kongen i landet som ville. - Gavene ble kanskje først gitt av romere til tjenerne sine. Men i kristen sammenheng var det St. Nikolas av Patara som gav gaver til fattige og vanskelig stilte for å minne om den største gaven, Jesus. Jeg vet selvfølgelig at dette ikke er noe som de fleste legger bevisst i julen. Men det blir for min del en logisk kortslutning å si at vi nå har fått bevist at julen ikke er en kristen høytid.
Gjest Anonymous Skrevet 20. desember 2002 #39 Skrevet 20. desember 2002 Så du mener å si at stjerna skulle hedre barnet, les evangeliet.... Planen var å drepe barnet... derfor sendte herodes ut de tre vise menn, og for at de skulle fortelle ham hvor barnet befant se gi ettertid.... KAn godt vær at de tre vise menn gikk i god tro, men planen til herodes var noe annet... JA din definisjonen av hva treet symboliserer er en ,men "Så sier Herren: Venn dere ikke til hedningenes vei... For folkenes skikker er tomhet. De feller et tre i skogen, og treskjæreren lager det til med øks. Med sølv og gull pryder de det. Med spiker og hammer fester de det, så det ikke skal falle." (Jeremia.10:2-6). Dette står i bibelen og motstrider jo d du nettopp sa... si hva du vil men her ber jo herren deg nettopp om å ikke ha et tre.. greit d kan godt være at d er fakta feil, dette er jeg ingen ekspert på , men vi får være enige om at hver av oss har ulike definisjoner av hva jul er... jeg synes bare at d er veldig rart hvordan enkelte klarer å vri på ting.... med vennlig hilsen, og ønske om en god høytid til dere alle....
coda Skrevet 21. desember 2002 #40 Skrevet 21. desember 2002 Det er ikke noe poeng for meg å overtale noen til å feire jul for å feire Jesu fødsel. Likevel vil jeg gripe fatt i en ting. Jeg skrev at stjernen viste vei for de tre vismennene som ville hedre den nye kongen som var født. De antok at barnet var født i Herodes' hjem, og tok derfor veien innom slottet for å se, uten å ta hensyn til at stjernen lyste over Betlehem, ikke over Jerusalem. Herodes var godt kjent i Det gamle testamentet, og hadde lest profetiene om at det skulle fødes et barn. Dette barnet så han på som en trussel, og fulgte derfor etter vismennene da de dro til Betlehem. Hans mål var å drepe barnet, vismennenes var å hedre den nyfødte. Det var ikke Herodes som sendte ut de vise menn, de kom langveis fra på eget initiativ. Feilen de gjorde var at de ved å ta turen innom slottet informerte kongen om det nye barnet som var født. Derfor synes jeg også at det er rart hvordan noen klarer å vri på ting...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå