Gå til innhold

Hvorfor feirer vi jul ?

Anbefalte innlegg

Gjest Juleglad
Skrevet

Joda, det er for da ble jesus født lærer barna mine i barnehagen..

Å jeg har så vanskelig for å si at , ja sånn var det. Når jeg vet at han ble

født på våren..

Jeg selv går i kirken, og tror på at jesus har eksistert, men syns likevel det er helt feil å "lyve" slik..

Det var hedningene som feiret jul, før kristendommen kom inn i bildet..

Det bare irriterer meg sånn..hehe..

De kristne idag feirer jo Jesus fødsel/gjenkomst i jula, selv om det ikke skjedde da..Men da kan de heller lære barna det da..

Syns dere ikke det ???

Noen kommentarer til denne artikkelen ? :

Den opprinnelige Julehøytid kom fra Babylon, grunnlagt av Nimrod, Hams sønnesønnen, som igjen var Noas sønn. Faktisk er Jul og vestlig kapitalisme "bestevenner", for det var Nimrod som grunnla det Babylonske organisert konkurranse systemet, og menneske-styrte regjeringer og imperium bygd på konkurerrende og profitt-skapende økonomisystem. Det var Nimrod som lagde det opprinnelige Babels Tårn, den første Babylonske by, Nineveh (hovedstaden i Assyria), og mange andre kommersielle og hedensk-religiøse senter.

Nimrod var så ond at han giftet seg med sin egen mor, Semiramis. Etter Nimrods brå død, grunnla Semiramis en falsk Messias, eller anti-Krist doktrine som senere ble anerkjent av mange hedenske relgioner. Hun påsto at et full-vokst eviggrønt tre sprang ut over natten fra en død trestubbe, som skulle symbolisere utspring til et nytt liv hos den døde Nimrod. På hans bursdag, påsto hun, ville Nimrod besøke det evigrønne treet og etterlate gaver på det. 25. Desember var Nimrods bursdag. Det er fra denne myten, laget av en kvinne, som var skyldig i blodskams forhold med en av de mest ondskapsfulle menn som noen gang har levd på jorden, at vi har fått det opprinnelige Juletreet.

Etter hennes død ble Semiramis tilbedt som "Himmelens Dronningen", og Nimrod, under varierende navn, ble den "Himmelens gudommelige sønn". Gjennom generasjoner i denne avguderiske tilbedelse, ble også Nimrod, den falske Messias, sønnen til Baal, solguden. I dette falske Babylonske system, ble "Moren og Barnet" (Semiramis og Nimrod gjenfødt) hoved målet for tilbedelse i alle hedenske religioner. Navnene varierte i forskjellige land og språk. I Egypt var det Isis og Osiris; I Asia, Cybele og Deoius; i hedenske Roma, Fortuna og Jupiterpuer. Til og med i Hellas, Kina, Japan, og Tibet er det et motstykke til Madonna å finne, og lenge før Kristi første komme.

Det eviggrønne treet, som er et symbol på den årlige gjenfødelse av denne falske Messias, er et av hovedtradisjonene av Julehøytiden. Her i Norge danser barn rundt juletreet, og etterligner en hedensk sermoni startet av Nimrod og hans prester for tusenvis av år siden. For lenge siden advarte Herren ettertrykkelig mot det å etterligne disse hedenske vaner:

"Så sier Herren: Venn dere ikke til hedningenes vei... For folkenes skikker er tomhet. De feller et tre i skogen, og treskjæreren lager det til med øks. Med sølv og gull pryder de det. Med spiker og hammer fester de det, så det ikke skal falle." (Jeremia.10:2-6).

Likevel er dette hva det materialistiske, Nimrodske vestlige verden, gjør hvert år ved juletider. "Dekker" treet med dekorasjoner, lys, presanner og flagg. De fester sine trær i potter så de ikke skal "falle".

Det er mange andre tradisjoner tilknyttet julen, som julebukk, utveksling av julegaver og julekort, julenissen (Nimrod selv) osv., og alle har samme opprinnelse. Spesielt byttingen av presanger er del av en berusende kommersiell sesong, når folk årlig ruinerer seg selv og regjeringer. I noen land, (som Norge) har de lavere skatter i Desember for å oppmuntre folk til handle.

Julesesongen ærer ikke Kristus -- den ærer Nimrod, og således Satan. Ingen kristne som blir presentert fakta om høytidens opphav har noen unnskyldning for å feire den legner. De burde bli moralskt krenket, vemmes og boikotte hele sesongen. Feiring av dette djevelske system, er for Nye Pakts Kristne som kjenner til realitetene, et kompromiss med verden, og en fornektelse av den sanne Messias, Jesus Kristus, som ble født 6.april og ikke 25.Desember.

Brødre og søstre, hvis dere er oppriktige til herrens tider og sesonger, og bryter julefeiringens bånd, vil Han med sikkerhet velsigne dere, og Han vil forvandle tomhet til åndelig velvære. Jeg vil råde dere til å samles med de hellige i julesesongen og gjøre det til en spesiell felleskaps og tilbedelses tid, og prise adskilt fra denne verden, og alle de falske religiøse systemer som er så veldig forent med den Nimrodske økonomi og politiske system -- et system som snart vil spille en hovedrolle i tilbakekommelsen av en mye værre Nimrod enn han som grunnla Babylon, ja Antikrist. Gå istedet og fortell deres venner om Jesus som kom for å fri folket fra all synd, inkludert hedenske tradisjoner, og inviter dem til å motta Ham som deres Frelser.

Så skal vi si. "Vi ønsker dere god jul" denne julen? Gud forby! Og la oss slutte å kalle det "jul (Kristi fødsel)" for det besmitter Kristi Navn. La oss kalle det hva det virkelig er, Nimrods fest eller Brumalia (det romerske navnet). Ville du ønske noen en "god Nimrod" eller en "god Brumalia"?

Så hva kan gjøres når folk ønsker dere en "god Jul?" Husk, at mye godt gjøres i denne sesongen og det skulle oppmuntres. Alt som er godt er av Gud. Noen ganger vil du ha tid til å forklare ditt standpunkt med hensyn til denne høytiden, men ofte vil du ikke. Hvis noen ønsker deg en "god jul" når de går forbi deg, hvorfor ikke svare med: "Gud velsigne deg", som Jesus ville ha gjort? Hvem vet. Kanskje de vil bli nysgjerrighet og du vil få muligheten til å vitne om Kristus. Da vil sesongen virkelig bli hellig for deg, og ikke på grunn av noen hedensk høytid, men fordi du forsvarte sannheten og bragte frelse til verden, ved ditt vitnesbyrd. Hver dag vil derfor bli en Hellig Dag -- en sann "helligdag".

God Jul (hehe)

Gjest Khalid Hagen
Skrevet

For det første tror jeg (og her bryter jeg et prinsipp) at du ville ha godt av å høre litt på Ole Ivars.

For det andre tror jeg at en kopp Ali kaffe kurerer slikt gruff!

Mye kulere da med "operasjon advent" som Onkel har gående..."bare kom til herberget, dere fattige og sultne, vår dør er låst"

...hvis man først skal kødde det til med begrepene, mener jeg... :o

Skrevet

Skjønner at du synes det er rart å feire Jesu fødsel på julaften når han mest sannsynlig ikke ble født da. Han ble jo ikke en gang født i år 0, men 4-6 år før Kristus. (Snedig å være født før seg selv!) Julaften for meg er likevel en kristen høytid hvor jeg minnes Jesu fødsel. Det spiller ikke så stor rolle for meg når på året han ble født.

Når det gjelder artikkelen, har jeg aldri hørt det som sto der før. Men det jeg kan si er at julepynten også er full av kristen symbolikk. Juletrefoten skal for eksempel være formet som et kors, med treet i midten. Det symboliserer livet som springer ut fra korset.

Stjerna i toppen er selvfølgelig Betlehemsstjerna, og englene symboliserer engelen som kom til Maria, og englekoret som møtte gjeterne på marken.

Flagg på treet har jeg aldri forstått. Hadde det vært flagg fra ulike land, for å symbolisere samhold og nestekjærlighet, kunne jeg skjønt det. Men norske flagg? Nei...

Kan ikke alt for mye om dette, men føler ikke at jeg er med på å holde vedlike hedenske skikker.

Skrevet

Uten at jeg leste artikkelen (dårlig tid), så kan jeg jo si at vi IKKE feirer jul fordi Jesus ble født. ("vi" som i "hjemme hos oss") Vi feirer at solen snur, og legger heller de hedenske motivene til grunn enn de kistne. Julen er jo også opprinnelig en hedensk skikk, enten det var som den romerske solfesten saturnalia, eller den nordiske festen knyttet til jordens grøde.

Uansett er den mørkeste tiden på året svært så passende til å kose seg litt ekstra og bruke litt ekstra tid til familien. Om ikke annet så for å holde mørketids-depresjonene på avstand... :ler:

Skrevet

Vi feirer også fordi sola snur, og selvsagt fordi vi trenger en fest i denne mørke årstida. :D

Vi synger fordi vi liker å synge, og vi spiser fordi vi synes det er godt med god mat. Barna får presanger fordi de synes det er ekstra stas, og vi samles fordi vi synes det er godt å være sammen.

Juleevangeliet hører ikke hjemme i vår jul, så Jesus fødsel er uinteressant for oss i denne sammenheng.

:wink:

Skrevet

For min sønn forklares ikke juleevangeliet som annet enn et hyggelig eventyr på linje med fortellinger om nissen etc. Vel, forskjellen er jo at det er mange som tror på akkurat denne historien...

Skrevet

Det er sikkert mange grunner til å ha en fest rundt juletider. Men å kalle det å "feire jul", blir kanskje litt drøyt da?

Julen er nå en kristen høytid. Det er nok riktig at den, kanskje av bekvemmelighetshensyn, ble lagt til en tid der det allerede var en fest - en fest for å få lyset tilbake f.eka.

For noen er juleevangeliet et hyggelig eventyr, for andre er det en religiøs tekst med et sterkt innhold. Og tror man ikke selv, bør man kanskje være litt forsiktig med hvordan man legger dette fram for et barn, slik at man ikke lager grobunn for intoleranse.

Men kanskje julen har mistet sitt kristne innhold for lenge siden - og overlatt høytiden til trendsettere og de frie markedskrefter. tror ikke du får solgt like mye hvis vi "avskaffer" jula og gir hverandre lysfestgaver f.eks.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg ofrer ikke en tanke til Jesus og alt det der i julen. Familien min gjør det fordi det er tradisjon, fordi det er gøy med alle gavene og fordi vi liker god mat.

Jesus betyr ingenting for meg og når folk prøver å fortelle meg at vi feirer jul p.g.a Jesus hører jeg bare "blaablablablaablablablaaa".

Og sånn er det med den saken.

Skrevet

Det er jeg som har skrevet innlegget over, glemte å logge meg inn!

Skrevet
Det er sikkert mange grunner til å ha en fest rundt juletider. Men å kalle det å "feire jul", blir kanskje litt drøyt da?

Slett ikke. I før-kristen tid het det "å drikka jol". Nå er ikke jeg så veldig for å tylle ned juleøl, så da passer det bedre med "feire".. :ler:

For noen er juleevangeliet et hyggelig eventyr, for andre er det en religiøs tekst med et sterkt innhold. Og tror man ikke selv, bør man kanskje være litt forsiktig med hvordan man legger dette fram for et barn, slik at man ikke lager grobunn for intoleranse.  

Og på samme måte burde de som TROR på det passe på at DE ikke legger grobunn for intoleranse ovenfor de som ikke tror, ikke sant? :wink:

Jeg kan forøvrig fortelle at jeg er veldig nøye med å lære min sønn å respektere ALLE religioner, og jeg godtar ikke "æsj" el. ovenfor kristne fortellinger, sanger eller hva det måtte være.

Gjest Juleglad
Skrevet

Ja jeg lar mine barn få tro hva de vil,

de skal ha egne meninger om saker og ting, uten at jeg skal påvirke dem.

Men det er litt vanskelig akkurat dette..

Rundt middagsbordet idag, så tok de det opp for de har snakket om det i barnehagen..

Men men..

Vi feirer jo ikke jul pga at jesus ble født vi heller, det har mer med tradisjoner å gjøre..

Folk kommer sammen, spiser god mat og koser seg.

En høytid som er kjempe viktig syns jeg :)

Men jeg skrev jo at jeg trodde på jesus, og det gjør jeg..hehe..

Han har eksistert han, og det er mange "jesuser" der ute i dag også..

Ellers er det jo litt viktig å tenke påalle som har vært med å skrevet bibelen...

Alle har jo sin historie..

(det er jo et fantastisk eventyr da)

Men kanskje ei fjær som har blitt til fem høns ??

Syns det er merkelig at folk faktisk tror på det :)

Men men..

Folk tror jo på verre ting enn kristendommen..

Gjest Duchess
Skrevet

Jeg og mine feirer jul fordi det er en tradisjon med gaver, god mat og en familie som ikke så ofte er sammen ellers, da er samla og koser seg sammen.

At det opprinnelig har et kristent opphav ofrer jeg ikke en tanke.

Det er ikke derfor jeg feirer jul.

Gjest Brunhilde
Skrevet

Julen er nå en kristen høytid. Det er nok riktig at den, kanskje av bekvemmelighetshensyn, ble lagt til en tid der det allerede var en fest - en fest for å få lyset tilbake f.eka.

Nja, bekvemmlighet er vel ikke ordet! Den ble lagt der for å få slutt på den "hedenske" tradisjonen med å feire at sola snur.

Vi feirer jul fordi det er koselig-ikke for noe annet, og juleevangeliet er visst aldri blitt lest hos oss. Men om jeg feirer "ukristelig" jul og andre feirer "kristelig" jul så er vel hovedsaken at vi hygger oss? Så derfor: God jul alle sammen!

Skrevet
Å jeg har så vanskelig for å si at , ja sånn var det. Når jeg vet at han ble  

født på våren..

Hvordan vet du at han er født på våren forresten :-?

Her er det faktisk mye spekulasjoner og forskninger... Noen sier sommeren, noen sier våren og noen sier Desember. Jeg husker ikke nå direkte hvem som påstår hva - det eneste jeg har beti meg merke i -er at det er mye variasjoner på hva som er rett i forhold til dette..

Og som andre nevner her... Det er jo også kommet fram til at Han ikke er født i år 0, - så egentlig lyver vi når vi nå sier at vi er i år 2002.

Bare en liten ettertanke fra meg :roll:

Skrevet

Husker jeg leste en gang at han må ha blitt født i april(?) eller noe slikt (våren i hvertfall), og fem - seks år før (husker ikke akkurat det heller), fordi da var det en stor komet som seilte over himmelen, og som kan ha vært den berømte stjernen det er snakk om. Og så var det vel en annen tidsregning de brukte da, som også sier at det var om våren.

Annonse
Skrevet

Jul er ikke en kristen høytid!

Den ble lagt da de gamle nordmenn allerede hadde en feiring - drikka jol, som noen har skrevet over her. Sånn som kristendommen har sneket seg inn i alt fra den oppstod, veldig greit å bruke eksisterende tradisjoner og kultur - letter å få gjennomslag da liksom. Juletreet kom forøvrig fra Tyskland på 1800-tallet.

I min familie feirer vi jul. Vi feirer lyset som snur - vi feirer familien som er sammen, og vi har det varmt og godt inne, i en ellers mørk årstid.

Vi har kristne innlsag i vår julefeiring, noen av oss liker det fordi vi er kristne, andre fordi det er kultur - og tilsammen fordi det er sånn vi feirer liksom.

God jul har man ønsket hverandre her i landet fra lenge før kristen tid - og det ønsker jeg alle dere også.

Skrevet

Bare et lite men her.....

(Vi antar at vi tror på Bibelen når vi tror på Jesus, ok?)

Når det da står i Bibelen at Jesus var 33 1/2 år da han døde, i påsken , så kan han vel umulig ha blitt født på våren?.................

Når det gjelder denne stjernen....

Herodes hadde sagt at alle guttebarn skulle drepes, fordi han hadde lest i skriften at den lovte Messias skulle komme. Hvem var interessert i at Jesus skulle bli funnet, slik at profetien om ætten ikke skulle bli oppfylt?

Tenker det var "slangen" jeg, som ledet de tre vise menn til Jesus, for da håpet han vel at han skulle bli drept........

Ojjjj - kom jeg langt ut på viddene nå?

Vel, ror meg i land da, og sier at julen i utgangspunktet ikke er en kristen høytid, men en romersk solfest som vi har adoptert og lagt noe religiøst i :blunke:

Skrevet

Hvor i Bibelen står det at han var 33 1/2 da han døde?

Skrevet

Hjelpes; her var det mange sprikende svar - og da tenker jeg ikke svarernes beveggrunner.

Påberoper meg ikke retten til den hele og fulle sannhet, men vil stille noen spørsmål.

- Tusenfryd: Det er vel ikke slik at hele verden har rettet seg etter gamle, norske skikker? Det kan etter mitt hode ikke være grunnen alene til at feiringen ble lagt da... Dessuten, det var Martin Luther som innførte juletreet. Derfor er det korrekt at det kommer fra Tyskland, men det har helt fra børjan av vært et kristent symbol, selv om det for mange ikke er det som er funksjonen lengre.

Hvis kristendommen har "sneket" seg inn overalt, da har den enten 1. makt over menneskene som de ikke kan stå i mot, eller 2. hatt noe i seg som gjør at folk tror på det og velger å handle deretter.

Jeg tror det siste. Mange har funnet noe i kristendommen, og det betyr noe for dem at Jesus ble født. Hvis ikke kunne ikke kristendommen ha preget vår verden slik den gjør.

Dermed blir det irrelevant for dem som velger å tro på budskapet om Jesus ble født i desember eller august. Vi vet det ikke helt sikkert, hovedsaken er at det har skjedd.

Hvorfor er det da så mye lettere å akseptere at vi feirer at solen snur 24. og 25. desember, når den vitterlig gjør det den 21.?

Skrevet

Når man slår opp i norsk eller nynorsk ordbok finner man følgende forklaring på ordet Jul:

ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA

jul f1 el. m1 (norr jól n fl)

1 opph: hedensk norrøn midtvintersfest 12. januar

2 (tiden omkring) minnehøytid for Jesu fødsel 25. desember

Etter hva jeg kan forstå ut av dette, så var feiringen "jul" (eller Jól, som vel det korrekte var) en hedensk norrøn feiring av midtvinteren 12. januar.

I ettertid har kristendommen "tatt over" dagen, til ære for Jesu fødsel, som da etter hva norsk ordbok påstår, er født 25. desember. De har da også tatt vare på bruken av ordet JUL. Dette vet jeg ikke helt hvorfor de har gjort?

I andre land bruker de jo ord som Christmas etx som jo direkte viser til kristus.

Siden da ordet JUL opprinnelig er en feiring av midtvinteren, vi feirer jo også midtsommer uten at det har noe med kristendommen å gjøre, så ser jeg absolutt ingenting feil i at vi ikke-kristne feirer Jul!

Kanskje det heller burde være den kristne julen som rett og riktig burde vært omdøpt? til Kristi fødsel eller noe som er mer korrekt?

Jeg feiret jul med kristen bakgrunn når jeg var så liten at det var det jeg ble lært på skolen.

Jeg feirer jul pga tradisjon, solen som snur og midtvinteren nå som jeg er voksen nok til å ha egne begreper rundt mine feiringer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...