Gå til innhold

Canesten til baby

Anbefalte innlegg

Gjest mor gjest
Skrevet

Kremen trekker jo rett inn i bleien, skal han ligge litt med kremen først? Får ikke råd på apoteket fordi de ikke har lov å anbefale canesten til baby. Men helsestasjonen anbefaler. Noen som vet? Krem ved hvert bleiestell, og kan man legge på bleie rett etterpå?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Aldri hørt om noen som bruker det til baby... jeg ville snakket med legen..

Gjest mor gjest
Skrevet
Aldri hørt om noen som bruker det til baby... jeg ville snakket med legen..

Helsestasjonen anbefalte det... Nå ble jeg litt bekymret...

Gjest StoreSky
Skrevet

Har babyen sopp? Hvis ja, er det vel bare å stryke på tynt lag på det aktuelle området..? Men den er jo ganske sterk da...

Gjest mor gjest
Skrevet
Har babyen sopp? Hvis ja, er det vel bare å stryke på tynt lag på det aktuelle området..? Men den er jo ganske sterk da...

Helsesøster mener det. Men hvis den er sterk skal jeg kanskje bare la det være til etter helga og så heller spørre legen...

Skrevet

Da jenta mi hadde sopp ble jeg anbefalt å smøre på et tynt lag med canesten, så et lag med krystalfiolet (må smøres på med q-tip eller lignende) og så ha på et lag med zink salve over dette.

Bruke dette morgen og kveld i 3 dager, da burde soppen være forsvunnet...

Dette ble jeg anbefalt hos barneLEGEN og helsesøster på helsestasjonen anbefaller også canesten til babyer med sopp.

Gjest marthepia
Skrevet (endret)

Jeg gikk apotekerlinja i fjor og vi hadde et stort prosjekt om ulike medisiner i selvvalget. Jeg var utplassert på et apotek. Dette med canesten til baby var en av problemstillingene. Det var IKKE anbefalt. Hvorfor husker jeg ikke..finner ikke prosjektet nå i farten, men det var en grunn til det.

Man kunne bruke det, men det var dersom helsesøster eller lege sa det. Så det er sikkert ingen fare dersom de anbefalte det til deg :)

PS! Fikk forresten 6 på dette prosjektet :sjenert::ler: Må bare skryte litt :ler:

Endret av marthepia
Gjest mor gjest
Skrevet
Jeg gikk apotekerlinja i fjor og vi hadde et stort prosjekt om ulike medisiner i selvvalget. Jeg var utplassert på et apotek. Dette med canesten til baby var en av problemstillingene. Det var IKKE anbefalt. Hvorfor husker jeg ikke..finner ikke prosjektet nå i farten, men det var en grunn til det.

Man kunne bruke det, men det var dersom helsesøster eller lege sa det. Så det er sikkert ingen fare dersom de anbefalte det til deg :)

PS! Fikk forresten 6 på dette prosjektet :sjenert:  :ler:  Må bare skryte litt :ler:

Nå ble jeg nysgjerrig marthepia! Men dte er altså dilemmaet - apoteket anbefaler det ikke, men det gjlr helsesøster. jeg bruker det på gutten nå og han ser litt bedre ut enn før helga. men jeg er fortsatt mest usikker på om det skal få tørke inn i huden før man tar på bleien, og om man evt skal ha på sinksalve over canestensalva, slik noen over her foreslo.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville ringt legekontoret og spurt. Du kan sikkert få sekretæren til å be legen ringe deg opp når han har tid i løpet av dagen, så du kan få råd fra ham/henne.

Skrevet

Både barnet og jeg (! - langt opphold på barsel) hadde bleieutslett i fjor - da fikk vi daktacort (reseptfritt). Daktacort anbefales fremfor canesten ettersom det virker både mot sopp og eksem og da bedre enn to forskjellige salver for hver av delene (i tillegg er det ofte vanskelig å skille sopp og eksem også).

Gjest Gjest
Skrevet

Det anbefalis ikke fordi det inneholder kortison som kan gi permanente pigment/hudskader

Skrevet
Det anbefalis ikke fordi det inneholder kortison som kan gi permanente pigment/hudskader

Den bivirkningen med hydrokortison som du nevner der er kun aktuelle ved langtidsbruk av sterke kortisontyper og er ikke aktuelle for bruk av preparatet daktacort ihht. anbefalingene i pakningsvedlegget. ;)

http://www.lommelegen.no/svar/svar851.asp

• Liker 1
Skrevet

Vi har brukt Canesten på jenta vår (og mannen min er lege) når hun har hatt sopplignende utslett. Vi har smurt tynt på og tatt på bleien med en gang. Da har utslettet gitt seg raskt. Men det er nok ikke bra å bruke det i stedet for vanlig salve sånn til vanlig.

Skrevet

Vi ble anbefalt å bruke Canesten på gutten vår da han hadde SERIØST bleieutslett etter en lang periode med diare. Helsesøster sa at det ofte er sopp når utslettet blir langvarig.

Ingenting annet hjalp, og gutten gråt når han gjorde fra seg, og gråt når vi stelte ham. Så vi prøvde med Canesten og han ble helt bra på 2 dager!

Det er langvarig bruk som er skadelig, og man skal passe seg for å bruke for mye medisiner og salver til små barn.

Men i dette tilfellet var valget enkelt for oss:

En unge med store plager, eller et kort kur med Canesten.

Gjest Gjest
Skrevet
Både barnet og jeg (! - langt opphold på barsel) hadde bleieutslett i fjor - da fikk vi daktacort (reseptfritt). Daktacort anbefales fremfor canesten ettersom det virker både mot sopp og eksem og da bedre enn to forskjellige salver for hver av delene (i tillegg er det ofte vanskelig å skille sopp og eksem også).

Jenta mi også brukte også daktacort (som egentlig er mot fotsopp) mot sopp i bleieutslett for et år siden, dette på anbefaling fra fastlegen vår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...