Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pus fødte kattunger i går. (supernydelige! :)) Hun valgte ingen av de stedene jeg hadde gjort i stand, og heller ingen av stedene hun vanligvis ligger. Nåvel - av forskjellige grunner er det uaktuelt å ha kattungene der (ikke trygt + ISKALDT gulv). Teppet hun fødte på måtte jeg kaste noen få timer etter fødselen; det var gjennomtrukket av blod, urin og fostervann, og det stinket i hele leiligheten - lukten slo mot en når en gikk inn døren. Så jeg ga henne et nytt teppe, som hun har pleid å ligge mye på. Og jeg måtte flytte hele pusefamilien - over i en kurv som jeg hadde gjort i stand tidligere. Her roet hun seg fort, og lå og malte helt til en gang i dag formiddag (ca).

Pus har vasket seg i løpet av natten, pluss at jeg har tørket av henne med en våt klut og børstet pelsen hennes (noe hun syntes var veldig deilg - søtnosen :)) - men håndkleet de lå på var veldig ekkelt - hun har jo lang, fluffy pels, og var visst ikke helt tørr da jeg byttet teppet i går. (Ja, jeg vet jeg som menneske har andre grenser enn henne, men det LUKTET. Katteurin er UBEHAGELIG lukt....) Så jeg byttet kjapt håndkle under pusefamilien. Dette håndkleet er vasket slik jeg pleier å vaske tøy, og hun er vanligvis veldig glad i å ligge og kose på en av genserne mine el.

Men så dro jeg på jobb i 11-tida, og da var hun veldig urolig - men jeg kunne ikke drøye lenger. Når jeg så kom hjem, hadde hun flyttet ungene under sofaen. Der kan hun IKKE ligge, for hvis pusefamilien ligger der, har ikke vi noe sted å sitte. (sofaen synker for dypt ned) - i tillegg til at gulvet under sofaen er forferdelig kaldt, og jeg kjente ungene var kalde på undersiden da jeg flyttet dem over i kurven igjen.

Denne gangen har jeg plassert kurven på et nytt sted, og laget et slags "telt" over slik at hun skulle føle seg mer skjult. Hun har ikke helt slått seg til ro med det ennå...

Hva skal jeg gjøre for at hun ikke flytter på ungene hele tiden? Jeg føler meg kjempeslem som ikke lar henne følge instinktene sine, men ungene kan ikke ligge under der - det er jo så kaldt, og tenk om vi setter oss på dem! Det vil jeg ikke risikere....

Og jeg kan jo ikke gi tilbake noen av teppene heller - det ene har jeg kastet, det andre har jeg vasket. Det stinket jo katteurin, og det er jo ikke en lukt jeg orker la gjennomsyre leiligheten i lengden.

Noen råd?

Videoannonse
Annonse
Gjest kattus
Skrevet

Å få kattemor til å slå seg til ro _kan_ være en kamp som kan foregå i ukesvis. Men i de fleste tilfeller slår de seg til ro et eller annet sted.

Har du noen pappesker eller lignende som du kan lage en hule av? Gjerne bare med et lite hull som kattemor kan hoppe inn og ut av.

Jeg har også sett mange kattemødre som slår seg bra til ro i bunnen av et klesskap, ofte med eierens klær i bunnen ;)

Gjest Varg-Menja
Skrevet (endret)

Har du ett rom du kan sperre henne inne på noen dager, hvor det ikke er like kaldt? Badet pleier å være fint, dersom det er varmekabler der er du sikker på at det ikke blir for kaldt. Uansett, lag en hule til henne på ett rom hun kan være, og sett inn mat og kasse, så slipper du at hun trekker rundt på ungene når hun er alene. Eventuelt, dersom det bare er under sofaen hun ikke kan være så sett noe rundt sofaen, inntil videre, så hun ikke kommer under.

Endret av Varg-Menja
Gjest Gjest
Skrevet

Du må være obs på at om kattemor ikke føler seg trygg i det rommet du sperrer henne inne i, så kan det hende hun spiser opp ungene.

Du har jo skjønt at du overhodet ikke skulle ha tatt fra henne teppene hun hadde med fødselslukt på, og det ER for sent å gjøre noe med det nå.

Lag til en kasse med noe over, slik at hun har tak over hodet. Da slipper de å ligge å passe på alle mulige farer som kan komme ovenfra. IKKE BYTT TEPPE flere ganger!!! Lukta som sitter/satt i teppet er beroligende for kattungene OG for moren.

Hvis ikke katten din er rasekatt, så få henne sterilisert.

Og husk at kattemor får løpetid igjen en uke etter fødselen.

Skrevet
Du må være obs på at om kattemor ikke føler seg trygg i det rommet du sperrer henne inne i, så kan det hende hun spiser opp ungene.

Du har jo skjønt at du overhodet ikke skulle ha tatt fra henne teppene hun hadde med fødselslukt på, og det ER for sent å gjøre noe med det nå.

Lag til en kasse med noe over, slik at hun har tak over hodet. Da slipper de å ligge å passe på alle mulige farer som kan komme ovenfra. IKKE BYTT TEPPE flere ganger!!! Lukta som sitter/satt i teppet er beroligende for kattungene OG for moren.

Hvis ikke katten din er rasekatt, så få henne sterilisert.

Og husk at kattemor får løpetid igjen en uke etter fødselen.

Jeg har ikke sperret kattemor inne noe sted. Hun får gå rundt akkurat som hun vil. Hun liker ikke lukkete dører, så ville aldri gjort det mot henne. Og jeg holder heller ikke på med ungene - klapper jeg på dem, så gjør jeg det samtidig som jeg koser med henne. Det synes hun er helt greit. Er klar over hva katter kan gjøre om de ikke føler seg trygge...

Og jeg har vært med på mange kattefødsler før, og det har aldri noensinne vært nødvendig å ta bort noen tepper. Kan godt være denne fødselen var ekstra hard. Men det var urin over det hele - jeg måtte vaske gulvene etterpå. Det samme med teppe nr2. Da var hun så våt i pelsen at det kom over på teppet-

Jeg vet at de helst vil ha det de har født på - hadde det ikke vært for at det var gjennomtrukket av urin, ville jeg aldri tatt teppet.

Og p-piller er kjøpt! :) (Vet jeg er sent ute, men har vært mye rart i livet mitt i det siste, eneste unnskyldningen jeg har for at jeg ikke fulgte godt nok med.)

Har du ett rom du kan sperre henne inne på noen dager, hvor det ikke er like kaldt? Badet pleier å være fint, dersom det er varmekabler der er du sikker på at det ikke blir for kaldt. Uansett, lag en hule til henne på ett rom hun kan være, og sett inn mat og kasse, så slipper du at hun trekker rundt på ungene når hun er alene. Eventuelt, dersom det bare er under sofaen hun ikke kan være så sett noe rundt sofaen, inntil videre, så hun ikke kommer under.

Som sagt, jeg tar ikke sjansen på å lukke noen dører for pus. Hun får helt panikk. Så med barna tør jeg ikke det...

Men om jeg sperrer av under sofaen - tenk om hun plutselig får det for seg at hun må flytte ungene, men nå ikke finner noe sted å legge dem? *vonde tanker* Kanskje hun ender med å.... ja.... Jeg vil ikke gi henne den panikken heller.

Å få kattemor til å slå seg til ro _kan_ være en kamp som kan foregå i ukesvis. Men i de fleste tilfeller slår de seg til ro et eller annet sted.

Har du noen pappesker eller lignende som du kan lage en hule av? Gjerne bare med et lite hull som kattemor kan hoppe inn og ut av.

Jeg har også sett mange kattemødre som slår seg bra til ro i bunnen av et klesskap, ofte med eierens klær i bunnen

:) hehe... Hadde jeg latt henne ligge under sofaen, hadde hun slått seg til ro med en gang... :)

Jeg prøvde som sagt å lage til et lite "telt" over kurven, og hun lå der og koste seg i mange timer, og bare malte. Helt til min kjære kom hjem... Da ble det visst for mye bråk, og hun flyttet dem under sofaen igjen sent i går kveld. Da gjorde jeg ingenting med det, i og med at vi hadde lagt oss. Tenkte det var lettere i dag tidlig. Men jeg la et teppe under sofaen, ved siden av henne. Tenkte hun kunne flytte over på det om hun ville. Det gjorde hun med en gang!

På begynnelsen av natten lå hun helt inntil veggen med ungene, men i dag tidlig hadde hun flyttet seg så langt ut at man så bena hennes og ungenes hale stikke ut fra sofaen. Jeg tenkte at det var jo et godt tegn.

Uansett - jeg har ordnet i stand inne i klesskapet mitt (les: gjort plass - veldig mye som ligger der). Måtte ta ut en skuff og litt sånn. Så viste jeg pus stedet, og hun lå og koste seg litt der til ungene "ropte" på henne. Og så flyttet jeg hele teppet med kattunger og det hele over i skapet. Pus gikk og la seg med en gang! Har gjort i stand så døren står såpass på gløtt at hun har null problemer med å gå inn og ut.

Håper det fungerer denne gangen...

Gjest kattus
Skrevet
Uansett - jeg har ordnet i stand inne i klesskapet mitt (les: gjort plass - veldig mye som ligger der). Måtte ta ut en skuff og litt sånn. Så viste jeg pus stedet, og hun lå og koste seg litt der til ungene "ropte" på henne. Og så flyttet jeg hele teppet med kattunger og det hele over i skapet. Pus gikk og la seg med en gang! Har gjort i stand så døren står såpass på gløtt at hun har null problemer med å gå inn og ut.

Håper det fungerer denne gangen...

Godt å høre at det kanskje løser seg, man blir jo veldig stresset når de små flyttes frem og tilbake til stadighet.

Det er forresten noen riktig søtinger du har fått!

Mor ser jo også ut til å være en flott skilpadde.

Har du sett hvilke kjønn kattungene er?

Lykke til videre!

Gjest gjest1
Skrevet

Kanskje dere må sitte på stoler de neste ukene :P Legg iallfall et teppe/håndkle under sofaen hvis hun insisterer på å ha dem der!

Skrevet

Ang. p-piller til katt: Vær obs på at bruk av p-piller til katt gir stor fare for kreft hos katten. Sterilisering er det beste alternativet.

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Det har ingenting å si, hovedgrunnen til at moren selv flytter ungene en liten tid etter fødselen er jo nettopp for å komme bort fra fødselslukten. Dette er ett instinkt som sitter igjen fra da katten levde ute, hvor lukten av blod og fødsel var noe den måtte komme bort fra, fordi den tiltrekker andre rovdyr. De fleste venter noen dager med det, for å ikke stresse moren for mye, men dersom det er ille skal det ikke ha noe å si å gjøre det med en gang.

Gjest Gjesta
Skrevet (endret)

Jeg måtte ommøblere litt for at min pusemamma skulle klare å slå seg til ro. Ungene ble født litt rundt omkring, så det ble jeg som måtte samle dem på et sted jeg trodde hun ville like. Men kort tid etter flyttet hun dem under senga, og siden senga mi er lav turde jeg ikke å ligge i den med pusefamilien under. Så istedet for å flytte pusefamilien flyttet jeg senga, og det har fungert fint. Bortsett fra at det er tungvindt å måtte klatre over senga hver gang jeg skal på badet :ler: .

Men nå er ungene 17 dager gamle, og jeg skal prøve å flytte dem ut i stua, slik at jeg kan få orden på soverommet igjen. Har fått tak i noen esker, slik at jeg kan lage en hule med tak over, og så skal hun få et rent teppe siden det gamle lukter ganske kraftig. Så håper jeg at det blir godtatt av pusemamma, og ikke fører til unødvendig stress.

Endret av Fairy
Gjest Gjest
Skrevet

P-piller gir mye større sjanse for kreft, og dersom hun misser EN pille, kan løpetiden komme likevel, og ungene hun da føder vil med stor sannsynlighet være svært misdannet.

Ta heller fullt ansvar med å ha en jentepus og steriliser henne.

Gjest kattus
Skrevet
P-piller gir mye større sjanse for kreft, og dersom hun misser EN pille, kan løpetiden komme likevel, og ungene hun da føder vil med stor sannsynlighet være svært misdannet.

Det er greit nok at p-piller kan gi en viss økning i kreftfaren, men det siste du sier er jo bare sprøyt.

De aller fleste kattunger (og mennesker!) som fødes av p-pillebrukende mor er like velskapt som alle andre.

Jeg synes også kastrasjon er et bra valg for kattejenter, men vi trenger da ikke dikte opp skremselspropaganda for å få folk til å ta det valget?

Skrevet

Ta heller fullt ansvar med å ha en jentepus og steriliser henne.

Vet jeg vel.

Men det ville ikke vært så veldig ansvarsfullt av meg å gå hen og sterilisere henne (noe jeg forresten ikke vil - vil heller kastrere og slippe løpetid etc.) nå når hun har så små unger.

De ble jo tross alt født på torsdag.

Til den tid er p-piller å foretrekke fremfor et nytt svangerskap - å holde henne inne er uaktuelt hvis hun vil ut. Jeg kan ikke sperre henne inne i flere uker.

Jeg kommer til å kastrere henne når ungene har flyttet til sine nye eiere - da får hun ro til å komme seg.

Hun flyttet forresten ungene når jeg var på jobb - jeg tror ikke hun føler seg trygg når jeg ikke er hjemme. Naboene er veldig bråkete mennesker...

Men nå har vi inngått et "kompromiss" - hun har fått den ene enden av sofaen. SÅ bruker jeg den andre. :) Og så lenge jeg er hjemme, ligger hun med ungene helt ytterst, så jeg kan sitte og se på de skjønne små. Hun bare koser seg hun.

Så får det være bra nå de nærmeste dagene.

Men nå dukket det opp et nytt problem i går: Fikk beskjed om at jeg må flytte i løpet av uken som kommer! (Lang historie - visste det ikke før nå (psyko utleier er vel en del av dealen) - men sånne er det nå)

Så jeg må bare flytte alt annet enn sofaen først, og gjøre i stand til henne på det nye stedet før hun og ungene kommer. Men jeg må være ute til onsdag - er redd for at utleier kan komme til å gjøre noe overilt (ikke helt god i hodet, denne utleieren, se).

Dette kom jo som bestilt.... (ironi)

Gjest Gjest
Skrevet
Det er greit nok at p-piller kan gi en viss økning i kreftfaren, men det siste du sier er jo bare sprøyt.

De aller fleste kattunger (og mennesker!) som fødes av p-pillebrukende mor er like velskapt som alle andre.

Jeg synes også kastrasjon er et bra valg for kattejenter, men vi trenger da ikke dikte opp skremselspropaganda for å få folk til å ta det valget?

det er dessverre ikke sprøyt eller skremselspropaganda. Selv om ikke du har opplevd misdannede kattunger som følge av p-pille bruk, så har jeg det. Det vil si, gjennom min søster. Katten hennes gikk på p-piller gjennom hele svangerskapet, fordi hun ikke visste at katten var gravid. Dette er en katt med masse pels som nettopp hadde fått unger. Da dette kullet kom, var den ene kattungen uten føtter. En av dem hadde to hoder, en tredje manglet en bakfot, og en fjerde hadde åpen buk. Tre av de misdannede var døde, og den femte kattungen var tilsynelatende normal.

Jeg har hørt om flere som har trodd at katten deres var trygg fordi den gikk på p-piller, men som likevel har fått unger som har vært misdannet.

Du selv skriver jo "De aller fleste", noe som tyder på at IKKE ALLE blir født normale.

Skrevet

en ting som begynner å irritere meg når det er snakk om kattungetråder...

i flere tråder her så er det snakk om folk som vet godt at katten skal steriliseres/kastreres når ungene er store nok så hvorfor i heite må enkelte alltid inn og mase om dette ?

de fleste VET nå at dette er det beste alternativet... så hvorfor ødelegge trådstarters tråd med dette IGJEN ?

start heller (enda) en tråd om dette istedet.

Gjest kattus
Skrevet
det er dessverre ikke sprøyt eller skremselspropaganda. Selv om ikke du har opplevd misdannede kattunger som følge av p-pille bruk, så har jeg det. Det vil si, gjennom min søster. Katten hennes gikk på p-piller gjennom hele svangerskapet, fordi hun ikke visste at katten var gravid. Dette er en katt med masse pels som nettopp hadde fått unger. Da dette kullet kom, var den ene kattungen uten føtter. En av dem hadde to hoder, en tredje manglet en bakfot, og en fjerde hadde åpen buk. Tre av de misdannede var døde, og den femte kattungen var tilsynelatende normal.

Jeg har hørt om flere som har trodd at katten deres var trygg fordi den gikk på p-piller, men som likevel har fått unger som har vært misdannet.

Du selv skriver jo "De aller fleste", noe som tyder på at IKKE ALLE blir født normale.

At kattunger fødes misdannede kan ha mange ulike årsaker, så å dra konklusjon at det i alle tilfeller skyldes p-pillebruk blir helt latterlig.

Innavl er f.eks. en stor årsak til misdannelser av ulike slag, virus også.

Og innavl eksisterer ikke bare blant rasekatter, som mange later til å tro.

Huskattpopulasjoner er også utsatt for dette,

Tilslutt vil jeg legge til at det er en ganske markant forskjell på min "de aller fleste fødes normale" og din "ungene hun da føder vil med stor sannsynlighet være svært misdannet."

Gjest kattus
Skrevet
en ting som begynner å irritere meg når det er snakk om kattungetråder...

i flere tråder her så er det snakk om folk som vet godt at katten skal steriliseres/kastreres når ungene er store nok så hvorfor i heite må enkelte alltid inn og mase om dette ?

de fleste VET nå at dette er det beste alternativet... så hvorfor ødelegge trådstarters tråd med dette IGJEN ?

start heller (enda) en tråd om dette istedet.

Enig!

Det virker også som det å sette uplanlagte kattunger til verden er en DØDSSYND, og at så fort folk har gjort det kan man rakke ned på alt de gjør uten skrupler.

Altså. jeg elsker katter, men det finnes verre ting folk gjør her i verden enn å la katta si bli drektig..

Om dere er så opptatt av dette vil jeg heller anbefale å bruke energien på å jobbe aktiv for hjemløse katter ute i det virkelige liv, ikke kjefte på folk på nett.

Å drive holdningsskapende arbeid på nett som IKKE FORDØMMER og som baserer seg på fakta kan også være en idé.

Gjest gjest1
Skrevet

Freya! Du er et dårlig mnneske som setter kattunger på katten din! Jeg anbefaler både p-piller og kastrasjon (heter det nå ikke sterilisering på jentepuser?) og aldri TENK på kattunger igjen!

MVH hysterisk gjest!!

Gjest Gjest1
Skrevet
Freya! Du er et dårlig mnneske som setter kattunger på katten din! Jeg anbefaler både p-piller og kastrasjon (heter det nå ikke sterilisering på jentepuser?) og aldri TENK på kattunger igjen!

MVH hysterisk gjest!!

:hoho:

Skrevet

OI OI OI!!! :ler:

Jaja... Det har i alle fall ikke vært noen digresjoner i denne tråden! :ironi: Men det er jo vitterlig ikke lett å holde seg til tema hele tiden heller. :ler:

Nåvel - jeg trodde også det het sterilisering på jentepuser, men veterinæren forklarte at "sterilisering" brukes om det å kutte egglederne. Å kastrere vil si å fjerne alt av reproduksjonsorganer.

Så heller kastrasjon - slippe løpetid og alt.

Og så fort pus begynner å interessere seg litt mer for omverdenen, skal hun på pillen. Når barna har flyttet hjemmefra, blir det kastrasjon.

Jeg hadde forresten aldri tenkt å la pus få barn. Men nå ble det jo sånn, av forskjellige årsaker. Men jeg har allerede funnet hjem til flere av dem - to skal til ei venninne, og en skal KANSKJE til ei annen. Den fjerde skal jeg grine meg til å beholde selv. :ler: Men da blir det kastrasjon FØR løpetid - hvis det blir en hannkatt jeg beholder, skal han kastreres FØR han er fullvoksen.

Men har jo fremdeles det problemet at pus ikke liker de stedene jeg har forsøkt å gjøre i stand til henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...