Gjest TB Skrevet 9. desember 2002 #1 Skrevet 9. desember 2002 Jeg har en veldig stressende og slitsom jobb, og er litt bekymret for at det er uheldig for barnet. Noen som har erfaringer der, eller som vet litt mer om emnet?? Stresset
Gjest mummi Skrevet 9. desember 2002 #2 Skrevet 9. desember 2002 jeg jobber i ett bakeri og det er ett veldig slitsomt og stresset yrke. ble sykmeldt veldig tidlig i svangerskapet fordi tullemor merket all stresset. hun sluttet helt og sparke,så hver kveld måtte jeg drikke mye saft og spiste sjokkolade for og sjekke etter om det var liv i magen. da valgte legen og sykmelde meg,og da vokste og trivdes tullemor godt i magen. ikke slit deg ut du har ikke noe igjen for det.
Mathias Skrevet 9. desember 2002 #3 Skrevet 9. desember 2002 Siden dere "deler" blod får barnet de samme kjemiske påvirkninger som mor ... dvs stresshormoner, adrenalin etc etc..
Gjest Starya Skrevet 9. desember 2002 #4 Skrevet 9. desember 2002 Jeg vet ikke om stress kan sies å være en faktor med tanke på utviklingen av svangerskapsforgiftning, men det er i hvert fall med på å forverre tilstanden. Og noen kan utvikle svangersk.forg. uten at det oppdages før neste vanlige kontroll.. Da jeg ble innlagt med diagnosen fikk jeg ikke lov til å gjøre NOE som kunne stresse meg. De likte ikke helt at jeg lå og broderte engang...
jillwm Skrevet 9. desember 2002 #5 Skrevet 9. desember 2002 Jeg hadde en veldig stressende jobb, og ble sykemeldt i svangerskaps uke 30. Barnet var veldig lite. Etter jeg ble sykemeldt vokste barnet mye mer enn det hadde gjort mens jeg jobbet. Er nok ikke helt bra. Men pass på at DU har det bra psykisk!! Det tror jeg er minst like viktig !!
Gjest Hubro Skrevet 12. desember 2002 #6 Skrevet 12. desember 2002 Jeg begynte i en ny lederjobb samtidig som jeg ble gravid. Jobben var svært krevende med mye reising. Jeg gikk på en skikkelig smell selv helsemessig med høyt blodtrykk og det som hører til. Dette førte bl.a. til svangerskapsforgiftning (kanskje ville jeg fått det likevel, men........), og dårlig vekst hos barnet. Det ble såpass ille at det ble utføt keisersnitt i uke 28. Alt gikk bra med barnet, men selv var jeg så sliten etter den stressende jobben både fysisk, men ikke minst mentalt, at jeg fikk det unødig slitsomt etter fødselen. Så mitt råd til deg er at du trapper ned hvis du føler at jobben blir for belastende. Forhåpentligvis har du en OK lege som forstår problemstillingen. Du skylder barnet, men ikke minst deg selv, å holde deg mest mulig frisk slik at du ikke er alldeles utbrent etter fødselen nå du skal kose deg med den lille. Lykke til !!
Gjest Anonymous Skrevet 14. desember 2002 #7 Skrevet 14. desember 2002 Hei! Vet ikke om det er noe i dette, men har blitt fortalt at stress absolutt kan gi babyen plager. Ikke bare i mors liv, men også etter fødselen. Min svigerinne hadde en veldig stresset hverdag da hun gikk gravid. Hennes datter er blitt veldig overaktiv, og legene sa at dette kunne komme litt av at hun presset seg på mye under svangerskapet. Under det andre svangerskapet slappet hun mye mer av og tok skikkelig hensyn både til seg selv og barnet, og dette barnet er en helt annen kaliber enn det første. Mye mer rolig og ikke så "hyper". Dette kan selvfølgelig også være tilfeldigheter, men det er ikke noen vits i å ta sjansen.........
Gjest TB Skrevet 16. desember 2002 #8 Skrevet 16. desember 2002 Takk for fine svar alle sammen! Jeg får prøve å ta litt mer hensyn til den lille, og stresse ned et par hakk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå