Thomasine Skrevet 26. mai 2006 #1 Skrevet 26. mai 2006 Om man sitter med boliglån (innbakt masse mere etterhvert...) og et lån fra statens lånekasse (studielån!) - hvilket betaler man ned evt.oversudd til? Mener og ha hørt at det lønner seg å sitte med studielån, men hvorfor? La oss si at jeg har et bolig - og bilån på 2.000.000,- og et studielån på 200.000,-, vil det ikke lønne seg å nedbetale studielånet og på den måten slippe 2 ganger geyrer m.m? Jeg spør for jeg har heller lite peiling på dette... og til høsten starter jeg nedbetalingen av studielånet mitt...
Gjest allium Skrevet 26. mai 2006 #2 Skrevet 26. mai 2006 Du betaler ned boliglånet, fordi: Studielånet er har gratis gjeldsforsikring Studielånet krever ingen sikkerhet Studielånet gir mulighet for betalingsutsettelse ved lav inntekt Har du et ekstremt billig boliglån, kan du selvfølgelig vurdere å betale ned studielånet likevel.
Murf Skrevet 26. mai 2006 #3 Skrevet 26. mai 2006 I tillegg er studielånet personlig, dvs at det slettes hvis du dør, og evt samboer/ekstefelle/arvinger blir ikke sittende med noe gjeld etter deg.
Labella Skrevet 26. mai 2006 #4 Skrevet 26. mai 2006 Studielånet kan være gunstig å ha fremfor andre lån av mange grunner: * Du kan få betalingsutsettelse og eventuelt rentefritak hvis du blir arbeidsledig eller ufør - eventuelt tjener veldig lite. * Blir du varig ufør el. l. kan lånet slettes. * Hvis du finner ut at du skal studere mer blir lånet frosset så lenge du studerer - ingen renter påløper og ingen avdrag skal betales. * Det er ditt personlig - ingen arver det hvis du faller fra. Hadde jeg hatt penger til overs ville jeg nok betalt ned på boliglånet fremfor studielånet, ja.
Cr@sh Skrevet 26. mai 2006 #5 Skrevet 26. mai 2006 Her har du jo fått mange gode svar. Jeg er enig i det som skrives. Vet ikke helt hva du tenker når du sier gebyrer på studielånet... Men hvis du ønsker å slippe unna gebyrene som er på studielånet ditt, kan du prøve å ligge litt foran... f.eks. betale ned 5 000,- eller 10 000,- på lånet. Da er innebetalingene gebyrfrie... (Var det greit forklart? :klø: )
Thomasine Skrevet 26. mai 2006 Forfatter #6 Skrevet 26. mai 2006 Dette besvarte mange av våre spørsmål... Hva skulle vi gjort uten KG?? Får svar i løpet no' time...
Dru Skrevet 26. mai 2006 #7 Skrevet 26. mai 2006 Hvis du bruker Efaktura fra Lånekassen, så slipper du også gebyret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå