Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om man sitter med boliglån (innbakt masse mere etterhvert...;)) og et lån fra statens lånekasse (studielån!) - hvilket betaler man ned evt.oversudd til?

Mener og ha hørt at det lønner seg å sitte med studielån, men hvorfor?

La oss si at jeg har et bolig - og bilån på 2.000.000,- og et studielån på 200.000,-, vil det ikke lønne seg å nedbetale studielånet og på den måten slippe 2 ganger geyrer m.m?

Jeg spør for jeg har heller lite peiling på dette... :sjenert: og til høsten starter jeg nedbetalingen av studielånet mitt... :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Gjest allium
Skrevet

Du betaler ned boliglånet, fordi:

Studielånet er har gratis gjeldsforsikring

Studielånet krever ingen sikkerhet

Studielånet gir mulighet for betalingsutsettelse ved lav inntekt

Har du et ekstremt billig boliglån, kan du selvfølgelig vurdere å betale ned studielånet likevel.

Skrevet

I tillegg er studielånet personlig, dvs at det slettes hvis du dør, og evt samboer/ekstefelle/arvinger blir ikke sittende med noe gjeld etter deg.

Skrevet

Studielånet kan være gunstig å ha fremfor andre lån av mange grunner:

* Du kan få betalingsutsettelse og eventuelt rentefritak hvis du blir arbeidsledig eller ufør - eventuelt tjener veldig lite.

* Blir du varig ufør el. l. kan lånet slettes.

* Hvis du finner ut at du skal studere mer blir lånet frosset så lenge du studerer - ingen renter påløper og ingen avdrag skal betales.

* Det er ditt personlig - ingen arver det hvis du faller fra.

Hadde jeg hatt penger til overs ville jeg nok betalt ned på boliglånet fremfor studielånet, ja.

Skrevet

Her har du jo fått mange gode svar. Jeg er enig i det som skrives.

Vet ikke helt hva du tenker når du sier gebyrer på studielånet...

Men hvis du ønsker å slippe unna gebyrene som er på studielånet ditt, kan du prøve å ligge litt foran... f.eks. betale ned 5 000,- eller 10 000,- på lånet. Da er innebetalingene gebyrfrie... (Var det greit forklart? :klø: )

Skrevet

:Nikke:

Dette besvarte mange av våre spørsmål...;)

Hva skulle vi gjort uten KG?? ;)

Får svar i løpet no' time...:klappe:

Skrevet

Hvis du bruker Efaktura fra Lånekassen, så slipper du også gebyret. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...