Gå til innhold

Om pels og dyrevern

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pels fra dyr i fangenskap er sykt! Vi har da andre klær man bruker ute. Varmedressen som brukes i Antarktis er ikke dyrepels :sjenert:

Gjest Gjest
Skrevet

Omtrent like seriøs som en del av propagandaen til PETA.

Skrevet

jeg skjønner ikke hvorfor folk på død og liv må ha ekte pels, når den falske varmer like mye, og ser naturlig ut.

Forholdene på pelsoppdrett er forferdelige.

Gjest Varg-Menja
Skrevet (endret)

Jeg har ingen problemer med pels i seg selv. Det jeg har problemer med er dersom dyrene lider under produksjonen. Og pr i dag så har man ikke funnet en måte å produsere pels fra mink ol som både er økonomisk bærende og tar tilstrekkelig hensyn til dyrenes naturlige behov.

Falsk pels hverken ser like bra ut eller varmer like godt, men det er egentlig irrelevant. Jeg ønsker ikke å større den pelsindustrien som finnes i dag, og går kun i pels jeg vet jeg kan gå god for rent etisk.

Endret av Varg-Menja
Gjest Embla s
Skrevet

Jeg ser ikke en eneste grunn som er god nok til å forsvare pelsbruk! Jeg syns (selvfølgelig) at mennesker heller skal bruke pels enn å fryse ihjel, men tror neppe det er en aktuell problemstilling. Å holde dyr, eller i det hele tatt drepe dyr fordi vi skal ta pelsen på dyret (som vi så fint kan klare oss uten) er ikke gangbart i mine øyne.

Jeg er også motstander av fuskepels. Fuskepels sender i mine øyne ut signaler om at pels er ok og moderne/mote og er med på å nøytralisere pelsbruk.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg ser ikke en eneste grunn som er god nok til å forsvare pelsbruk! Jeg syns (selvfølgelig) at mennesker heller skal bruke pels enn å fryse ihjel, men tror neppe det er en aktuell problemstilling. Å holde dyr, eller i det hele tatt drepe dyr fordi vi skal ta pelsen på dyret (som vi så fint kan klare oss uten) er ikke gangbart i mine øyne.

Jeg er også motstander av fuskepels. Fuskepels sender i mine øyne ut signaler om at pels er ok og moderne/mote og er med på å nøytralisere pelsbruk.

Er du imot slakting av dyr generelt da? Hva skal man gjøre med pelsen til et dyr man slakter? Kaste det..? Jaja...

Jeg er imot oppdretspels, men hysterien angående pels får ikke oss dyrevernere til å se bra ut.

Gjest Gjest
Skrevet
Artikkelen er en måte pelsorganisasjonen prøver å rettferdiggjøre bruken av pels, ved å henvise til at mennesker her nord alltid har brukt pels for å holde varmen.

Vel og bra nok det, men det rettferdiggjør ikke dårlige oppdrettsfarmer hvor dyrene lider.

At man bruker pels i seg selv er ikke et problem for meg, men jeg er ikke for at dyrene skal leve under "umenneskelige" forhold mens de blir store og fine nok i pelsen.

Så viktig for å holde varmen er ikke pels lenger, vi har andre materialer vi kan bruke.

Enig. Dessuten er det jo forskjellige måter pels blir utvunnet på; det ER stor forskjell på hvor et reinskinn og en blårevpels kommer fra. Å bruke miljøargumenter er vel og bra det, personlig er jeg ikke i mot kontrollert jakt, kjøtt og pels fra dyr som har hatt det bra/fra økologisk/etisk drift, men for meg virker det som artikkelen prøver å få forbrukeren til å tro at miljøragumentet er "nok" og at man kan kjøpe pels trygt. Er det en ting som er sikkert er det at det meste av pels/pelsbesetning som selges i Norge ikke er fra dyr som har hatt det ok eller hvor stammen er forvaltet ansvarlig og fornuftig.

Gjest Embla s
Skrevet
Er du imot slakting av dyr generelt da? Hva skal man gjøre med pelsen til et dyr man slakter? Kaste det..? Jaja...

Jeg er imot oppdretspels, men hysterien angående pels får ikke oss dyrevernere til å se bra ut.

Nei jeg er ikke imot slakting av dyr. Og det er greit at skinn etter slaktede dyr blir brukt. Jeg er ikke motstander av skinn.

Jeg er som deg, motstander av oppdrettspels. Jeg er ikke imot dyrekjøtt og skinn. Trodde det gikk tydelig fram fra innlegget mitt? jeg skriver at jeg er motstander mot å holde/drepe dyr pga pelsen.

Skrevet

Jeg er enig med gjest. Hysteriet rundt pels får ikke dyrevernerne til å se godt ut.

Faktisk er mennesket den eneste arten som utviser empati med andre arter enn seg selv. Så jeg synes ikke dyrevernerne skal mase så altfor mye om menneskenes bestialitet. Vi er faktisk blant de beste. Hvilket dyrevernerne i seg selv er et bevis for.

Gjest Miloine
Skrevet

Når dyrene blir stengt inne i pelsfarmer mister de livet sitt. De blir fratatt alle gleder og håp her i livet. I stedet får de et helvete hvor de må gå i små bur hvor de så vidt kan bevege seg, de får ikke nok mat og ingen som bryr seg om dem!

Hvorfor har ikke mennesker tykk pels over hele kroppen? Fordi vi ikke trenger den!! Vi har masser av varme gode klær, og dyrene har pels, men noen mennesker liker å kle seg opp i døde pelsdyr? Stjele ett annet vesens pels?? Det er så utrolig sinnsykt at det gjør ondt å tenke på det!!

Stopp pelsdyropdrett!!! :frustrert:

Gjest Gjest
Skrevet
Blir fratatt alle gleder og håp... tror du dyr i vill tilstand går rundt og gleder seg over livet og håpet for fremtiden? Vi skal være forsiktig med å tillegge dyrene menneskelige egenskaper.

At de ikke får nok mat er jeg ikke sikker på - skal pelsen bli salgbar til best mulig pris, må den se bra ut, og det igjen må medføre at maten både er riktig sammensatt og at de får nok.

Hvorfor vi ikke har tykk pels over hele kroppen? Tja.. fra tidenes morgen, da vi fulgte etter isen og snøen, så begynte vi å bruke pels fra dyr for å holde varmen. Egentlig er vi vel ikke laget for å leve så langt nord.

Stjele et annet vesens pels.... sånne argumenter blir litt for.... barnslige kanskje.... og man er ikke sinnsyk fordi om man bruker pels.

Men antakelig er du like følelsemessig engasjert i dette som jeg er i menns ansvarsfraskrivelse når det kommer til voldtekter - da blir ikke jeg særlig rasjonell og fornuftig heller...

Hvilken ansvarsfraskrivelse? Når sluttet voldtekt å være kvinnens skyld?

Skrevet

Trange bur hvor dyr oppholder skjer i langt større utstrekning enn bare pelsindustrien...

Maten til dyrene er sammensatt med tanke på å få avlet frem så fin pels som mulig, men dette betyr ikke nødvendigvis at maten er næringsriktig sammensatt på andre måter som påvirker skjelletet, muskler og lignende funksjoner hos dyret. Å bo i trange bur har vist seg å gi samme effekt som mennesker utvikler i fangeskap i trange rom. Dyrene kan utvikle tvangstanker og tvangsadferd som ikke står i forhold til deres naturlige bevegelser. Slikt kan vi også se i dyrehager. Å fjerne et menneskes frihet blir betraktet som en straff, og virker nok også som en pine for dyr.

Enkelte selskaper som utvikler dyremat har også sine forsøksdyr innesperret i små bur, og kan prøve ut ny mat for å finne ut hvilke næringsstoffer dyret får, hvilken mat som gir fin pels, mat som gir mye energi, mat til forskjellige aldersgrupper av dyrearten. Barberhøvler testes også på dyr, og disse bruker vi jo flittig i sommersesongen... Slakterier har også blitt tatt opp til debatt når det viser at disse ikke opprettholder standard.

Jeg er ikke for pelsdyroppdrett slik dette fremstår i dag, og er klar over at det er mange industriområder som behandler dyr på samme måte uten å motta spørsmålstegn ved sin behandling av dyr...

Skrevet
Dette tror jeg du har rett i.

Vi har jo kosmetikkbransjen og medisinbransjen, forskning osv. Og jeg skjønner jo at det er nødvendig, selv om det er jævlig å tenke på, men hvor ville vi vært i dag uten noen former for dyreforsøk? Det er jo også et spørsmål, selv om den har lite med pelsnæringen å gjøre.

Enig. Og som du sier har noe av dette lite med pelsnæringen å gjøre. Jeg ønsket å poengtere at det er andre næringer, som både nødvendig og mindre nødvendig, bruker dyr aktivt i sin fremstilling av varer/artikler for salg. Og mange av disse får ikke samme oppmerksomhet som pelsdyrnæringen.

Medisinindustrien og forskning er viktig, og den er avhengig av både dyreforsøk og forsøkspersoner. Der trengs dyreforsøk for å finne ut om et legemiddel kan prøves ut på friske mennesker, før det gis til pasienter. Innen forskning og medisin blir dyreforsøk målt opp mot muligheten for å avdekke funn som kan hjelpe mennesker og dyr, og når vi har etiske grunner som "rettferdiggjør" middelet, stiller dette seg annerledes.

Dyreforsøk og unødige grusomheter mot dyr i næringer hvor målet kan evdekkes på andre måter enn dyreforsøk, eller uverdig dyrehold, kan etter min mening ikke sidestilles med forskning. Pelsdyroppdrett og kosmetikkbransjen vil i mange tilfeller falle inn under kategorien. Jeg prøver å kjøpe kosmetikk som ikke er testet på dyr, men det hender jeg må bite i det sure eplet og kjøpe noe som er testet på dyr som barberhøvler og slikt...

Gjest Sexy Cath
Skrevet

jeg tenker som så...at jeg driter i om jeg bruker pels og at jeg er 100% enig i artikkelen.

Gjest Sexy Cath
Skrevet
Når dyrene blir stengt inne i pelsfarmer mister de livet sitt. De blir fratatt alle gleder og håp her i livet. I stedet får de et helvete hvor de må gå i små bur hvor de så vidt kan bevege seg, de får ikke nok mat og ingen som bryr seg om dem!

Hvorfor har ikke mennesker tykk pels over hele kroppen? Fordi vi ikke trenger den!! Vi har masser av varme gode klær, og dyrene har pels, men noen mennesker liker å kle seg opp i døde pelsdyr? Stjele ett annet vesens pels?? Det er så utrolig sinnsykt at det gjør ondt å tenke på det!!

Stopp pelsdyropdrett!!!   :frustrert:

skjerp deg. hva er det store issuet med dyrepels?

i gamle dager MÅTTE vi ha pels for å holde varmen. i dag velger vi det for å se bedre ut. hva så? bare fordi det ikke er en nødvendighet lenger så er det ikke ok??

dyrene skal da dø en dag uansett. :roll:

Gjest Gjest
Skrevet

i gamle dager MÅTTE vi ha pels for å holde varmen. i dag velger vi det for å se bedre ut. hva så? bare fordi det ikke er en nødvendighet lenger så er det ikke ok??

Du sier det jo selv. I gamle dager.Hva nå i disse dager så trenger vi ikke pelsen for å holde varmen.Dyrene skal dø en dag ja, men til hvilken pris da.Skjerp deg selv.

Gjest Gjest
Skrevet
Trange bur hvor dyr oppholder skjer i langt større utstrekning enn bare pelsindustrien...

Maten til dyrene er sammensatt med tanke på å få avlet frem så fin pels som mulig, men dette betyr ikke nødvendigvis at maten er næringsriktig sammensatt på andre måter som påvirker skjelletet, muskler og lignende funksjoner hos dyret. Å bo i trange bur har vist seg å gi samme effekt som mennesker utvikler i fangeskap i trange rom. Dyrene kan utvikle tvangstanker og tvangsadferd som ikke står i forhold til deres naturlige bevegelser. Slikt kan vi også se i dyrehager. Å fjerne et menneskes frihet blir betraktet som en straff, og virker nok også som en pine for dyr.

Enkelte selskaper som utvikler dyremat har også sine forsøksdyr innesperret i små bur, og kan prøve ut ny mat for å finne ut hvilke næringsstoffer dyret får, hvilken mat som gir fin pels, mat som gir mye energi, mat til forskjellige aldersgrupper av dyrearten. Barberhøvler testes også på dyr, og disse bruker vi jo flittig i sommersesongen... Slakterier har også blitt tatt opp til debatt når det viser at disse ikke opprettholder standard.

Jeg er ikke for pelsdyroppdrett slik dette fremstår i dag, og er klar over at det er mange industriområder som behandler dyr på samme måte uten å motta spørsmålstegn ved sin behandling av dyr...

:klappe::klappe::klappe:

Skrevet

Pels er helt greit for meg, så lenge det skjer under verdige forhold for dyret, samme hjelder det til kjøttdyr..

Dyr burde ha verdige leveforhold og få muligheten til og følge instinkter uansett hva de er under (kjøtt eller pels)..

Jeg er heller ikke for fake pels etter som pels fra asia gjerne blir sendt til utlandet som "fake" pels.. Katte og hunde pels er like lett ogt få tak i som "vanlig" dyrepels..

Pelskåper her til lands kan gjerne være fra hund og katt som det kan være fra rev eller mink, men såklart framskynder man ikke på dette, for her i norge er jo hund o katt kjæledyr, men det finnes.. Og det selges like flittig som rev/mink pels..

Skrevet

Grøss for en holdning. Fra tidenes morgen har mennesket brukt pels. Men da måtte de jakte på ville dyr for å skaffe seg denne pelsen. Siden spiste de kjøttet og brukte bein til redskap. Nå er ikke dyrene vi bruker pelsen fra ville. Ikke spiser vi vel kjøttet heller. Vi har ikke behov for å gå i pels. Pels er bare for folk som vil vise at de har penger. Kjøp heller noe annet som varmer like godt.

Lurer på om jeg skal ha mennesker i bur, bruke håret på hodet til ting jeg trenger og kanskje jeg kan få bruk for huden en gang til ting jeg ikke trenger. De skal jo dø en dag uansett ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...