Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en (ung og uerfaren) lillesøster som har skrevet under kontrakt på leie av leilighet. Hun har vært og sett på leiligheten, og syns den virket ok. Når hun i dag skulle få se på den en gang til så oppdager hun at det er små insekter på kjøkkenet og på badet. Hun har av den grunn lyst til å heve kontrakten. Megleren sier at heving av kontrakten vil føre til at hun blir skyldig 3 mnd leie + x antall kroner fordi han må utlyse leiligheten på nytt.

Noen som vet hva hun har krav på?

Stakkars lillesøster er helt forstyrra nå, og skjønner ingenting.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hvordan insekter? Små fluer, skrukketroll eller sneglelignende småkryp såkalte sølvkre?

En venninne av meg leide leilighet av en privatperson. Da hun flyttet inn var det både skrukketroll og sølvkre på badet og kjøkkenet og i stua, viste det seg.

Hun fikk to mnd. avslag på husleien mens eieren fikk skiftet gulvene som måtte tørke i flere uker.

I mens bodde hun hos venner. Det var helsefarlig å bo i leiligheten. Da gulvene ble revet opp, kom mugglukta fram og et skadedyrfirma måtte inn og rense.

Kan hun kontakte Fri rettshjelp eller Jussbuss? Har hun lav inntekt så kan hun kontakte hvilken advokat hun vil, som søker fri rettshjelp. JussBuss er gratis.

Eller kontakt Leieboerforeningen, men da må hun være medlem.

Jeg tror ikke huseier kan kreve henne for noen ting.

Skrevet

Hun vet ikke hva slags dyr det er, bare at det "krydde" av sorte små insekter på kjøkkenbenken og på badet. Disse var ikke der på visning. Hun har ikke lyst til å bo i leiligheten i det hele tatt, men utleier sier at han skal ha dekket 3 mnd husleie, selv om søsteren min har sagt at hun kan forsøke å få inn noen andre i stedet. Hvis hun skulle klare det, så har han vel ikke lov til å ta betalt fra begge to?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg leier via et utleiefirma. Da jeg flyttet inn ble det lekkasje på kjøkkenet. Det var utleiers ansvar og rørlegger ble belastet dem. Det ble lekkasje på badet midt på natta og det var heller ikke mitt ansvar. Jeg ringte en rørlegger som har døgnvakt og han sendte regningen til utleierfirmaet.

Søsteren din har ikke ansvar for at leiligheten er full av smådyr og mulig råte og sopp. Det er hun som skal ha kompensasjon hvis leiligheten må gjennom en omfattende utbedring.

Hun har ansvar for å skifte pakninger i kraner som drypper og å holde seg til husordensreglene.

Det er dessverre fredag i dag, så hun må vente til over helga før hun kan kontakte advokat eller leieboerforeningen, men hun bør ikke flytte inn der til hun har hørt hvor hun står.

Hva står det i kontrakten? Det pleier å stå hva som er leiers ansvar, og dette er ikke hennes ansvar.

Hvis insektene ligner på små gråbrune nattsvermere, er det fuktighet i leiligheten.

Gjest Varg-Menja
Skrevet (endret)
Hvis hun skulle klare det, så har han vel ikke lov til å ta betalt fra begge to?

Nei, det har han ikke lov til. Men det spørs jo hvorvidt noen andre vil leie der, dersom det er så ille.

Når det gjelder hvilke rettigheter hun har så har Leieboerforeningen mye bra på sidene sine. Dette med insektene går vel som en mangel, og i utgangspunktet kan hun kreve at utleier retter mangelen. Dersom dette tar lang tid kan hun også selv fikse mangelen, og sende han regningen. Hun kan også kreve avslag i husleie, så lenge mangelen er tilstede, og holde igjen husleien fullstendig, for å få fortgang i rettingen. Først dersom mangelen regner som vesentlig kan hun kreve at leieforholdet opphører. Så hun bør sannsynligvis gi utleier muligheten til å fikse dette, før hun har krav på å kunne si opp.

Endret av Varg-Menja

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...