Gå til innhold

8 åringer og leggetid


anett2

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter som er 8 år og gutt på 4,5 år. Gutten legger seg hver dag mellom 19.30 og 20. Mens 8 åringen er i seng rundt kl 20. Det varierer når hun skal opp om morningen (jeg jobber skift) og hun må opp tidligst 6.30 og senest 0745. Hører om andre 8 åringer som er oppe til 21 og 2130.

Når er det vanlig å legge en 8 åring? Når legger deres barn seg til å sove?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Har hørt en "regel" om at en fireårig skal legge seg kl 20.00 og at du trekker fra/legger til 15 min. pr år. Men dette varierer jo selvsagt etter når de må stå opp.

nero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt samme regel --- men at åtteåringen skal legge seg kl. 2000 - og legge til et kvarter for hvert år... Men det må selvfølgelig tas hensyn til når de må stå opp - og om de trenger mye søvn.

Synes det høres sent ut at 8 åringer er oppe til 2100-2130 (min 12 åring leggger seg mellom 2130-2200 - stort sett etter sporten på TV)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når unger bør legge seg avhenger av deres søvnbehov. Og ulike familier har ulike vaner. Sønnen min har ikke vært ni så lenge, og han har lenge lagt seg i ni-tiden. (senere i helgen) Da kan han også ligge våken en god stund før han sovner. For ham fungerer dette fint. Ande hadde vært zombier om morgenen.. Sånn er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en treåring som sovner under/etter barnetv, og en på 7,5 år som må være i seng kl. 20.00. Hun står opp i åttetiden om morgenen. I helgene er hun oppe en time ++ lenger. (Ser på Beat for Beat og Fleksnes :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke man kan lage felles regler for leggetid. Noen barn trenger mer søvn enn andre, og da må de jo legge seg tidligere. Jeg har også en datter på 8, og vi starter kveldsstellet kl. 19.30. Så blir det tid til en godnatthistorie enten fra meg eller fra henne, og ikke lenge etter sover hun som en sten. Hvis det blir senere, er hun nesten umulig å få opp om morgenen. Andre jeg kjenner, har barn som trenger lite søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff... Hørtes vanskelig ut!!

Korsen skal man vite sånt?

Nei, heldigvis skal ikke jeg ha barn på enda noen år...! :) :D

Heldigvis blir man godt kjent med sitt eget barn, da :D "Veien blir til mens man går" :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn på 7 får være oppe til i 9 tiden, det hender han legger seg i 8 tiden om han har hatt en veldig slitsom dag, men det er ikke ofte. Har prøvd tidligere leggetider, men da står han opp kl. 5 om morgenen og det er ikke noe bedre det. Det er litt individuelt, tror jeg. Du ser hvor tidlig hun må legge seg for å våkne uthvilt neste morgen. Der er en regel, som sagt, og det er 8 år kl. 8, pluss 15 min. for hvert år etter det. Men det funker som sagt ikke for oss. Men det hadde vært deilig med litt mer alenetid om kveldene (sukk!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn i den alderen skal ha mellom 9-10 timers søvn, hver natt. Det blir særlig viktig å overholde dette når barnet går på skolen. Mye av lærevansker blandt barn i skolen i dag, kommer av at de får for lite søvn. Læring avhenger at man er uthvilt. Ser desverre at mange foreldre mangler denne elementær kunnskapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da burde det holde å legge seg i 9 -tiden, da. Da får de sove til kl. 6-7 om morgenen. Det er vel ikke mange som har behov for å våkne før. Jeg tror barn har det litt "innebygget". Man merker jo tydelig forskjell når de er trøtte og når de er opplagte, så det er ikke så vanskelig dette her. Når det gjelder skole tar han i hvertfall ikke skade av å legge seg så "sent". Han er foran alle i klassen, han har gjort seg ferdig med bøkene som skulle vare til våren og allerede begynt på nye. Og det er "årevis" siden han lærte å lese og skrive. Så der er jeg ikke bekymret, heldigvis. Hadde jeg sett at det gikk ut over skolearbeid, hadde vi såklart prøvd å forandre rutinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg har også en datter på 8, og vi starter kveldsstellet kl. 19.30. Så blir det tid til en godnatthistorie enten fra meg eller fra henne, og ikke lenge etter sover hun som en sten.

Samme hos oss...... kveldsstellet med tannpuss, og paasettelse av nattbleie og pysj gjor vi ved 19.30 tiden, og som regel sovner da 8 aaringen var innen kl. 20.00 etter aa ha lest eller sunget litt.

Bklager men jeg mangler noen norsk bokstaver paa tastaturet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge våre barn på 7 og 3 år legger seg kl. 20.00.

Kveldstellet tar vi på begge samtidig.

Minsten la seg tidligere enn den eldste da han var mindre...men det går ikke nå! Han er akkurat like stor som broren...tror han. :wink:

Den som som regel sovner først er eldstemann....han trenger mest søvn.

Skolegutten står opp 7.30....og minsten går i barnehagen 2 dager....da må han stå opp senest 8.00....men står som regel opp lenge før.

Når jeg skal på jobb (jobber halvt) og pappa er i norsjøen må de opp 6.30...det skjer 1-4 ganger i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...