Gå til innhold

Oversetter

Gjest Varg-Menja

Anbefalte innlegg

Gjest Varg-Menja

Er det mulig å få seg jobb som oversetter, selv om man strengt tatt ikke har noen relevant utdannelse, men er dyktig i språk? Og hvordan går man isåfall frem? Noen som har noen erfaringer/tips å komme med?

Endret av Varg-Menja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Det finnes flere oversettelsesbyråer. Prøv å ta kontakt med dem. Du finner dem ved å søke etter oversettelse eller oversettelsesbyrå på f.eks Google eller Gule sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nå kommer det jo helt an på hva du ønsker å oversette da. Feks er det stadig behov for mennesker som kan oversette brukermanualer ol, og da kreves ingen formell utdannelse. Da er det avgjørende å kunne språket, og gjerne ha litt innsikt i det som manualen beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Når du ikke har formell utdannelse i språk, er det likevel mulig, særlig hvis du kan et nisje-språk, der byråene ikke kan velge og vrake i kandidater! Jeg har vært nederlandsk-oversetter i mange år nå, på freelance-basis (men HAR utdannelse innen språk), og vet at mange byråer gir en test før de skriver inn nye folk i basene sine, en side eller to med tekst du må oversette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det mulig å få seg jobb som oversetter, selv om man strengt tatt ikke har noen relevant utdannelse, men er dyktig i språk? Og hvordan går man isåfall frem? Noen som har noen erfaringer/tips å komme med?

Jeg har en sånn jobb, men fikk den gjennom personlige kontakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja
Nå kommer det jo helt an på hva du ønsker å oversette da. Feks er det stadig behov for mennesker som kan oversette brukermanualer ol, og da kreves ingen formell utdannelse. Da er det avgjørende å kunne språket, og gjerne ha litt innsikt i det som manualen beskriver.

Jeg tenkte først og fremst på skjønnlitteratur, selv om jeg vet at det er ikek er så godt betalt, men er egentlig åpen for alle alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...