Gjest *sommerfugl* Skrevet 26. mai 2006 #1 Skrevet 26. mai 2006 Link om pandemien HIV Ja ja, evolusjonen tar oss igjen altså...
Gjest lumina Skrevet 29. mai 2006 #2 Skrevet 29. mai 2006 I KNEW IT!!! Aper er rota til alt vondt!!!!!! ..Hater aper..
Carrot Skrevet 29. mai 2006 #3 Skrevet 29. mai 2006 Jeg signerer - helt siden den dagen de påsto vi stammet fra en har jeg vært sikker på at de kommer til å ta over hele vår verden slik vi kjenner den... Bare vi venter lenge nok vil jeg få rett - heeelt sikkert...
Gjest Chantal Skrevet 29. mai 2006 #5 Skrevet 29. mai 2006 HIV er ingen pandemi... ← Er det ikke? Hva er det da?
Gjest gjest1 Skrevet 29. mai 2006 #6 Skrevet 29. mai 2006 Er det ikke? Hva er det da? ← http://nn.wikipedia.org/wiki/Pandemi http://nn.wikipedia.org/wiki/AIDS http://nn.wikipedia.org/wiki/Epidemi
Gjest Chantal Skrevet 29. mai 2006 #7 Skrevet 29. mai 2006 http://nn.wikipedia.org/wiki/Pandemi http://nn.wikipedia.org/wiki/AIDS http://nn.wikipedia.org/wiki/Epidemi ← Takk.
talin Skrevet 29. mai 2006 #8 Skrevet 29. mai 2006 I KNEW IT!!! Aper er rota til alt vondt!!!!!! ..Hater aper.. ← Så du hater deg selv også?
Carrot Skrevet 30. mai 2006 #9 Skrevet 30. mai 2006 HIV er ingen pandemi... ← Vi er 25 år inne i denne pandemien. Vi har ingen kur. Vi har ingen vaksine. Men vi vet nå hvor det kom fra, sier Dr. Beatrice Hahn ved Universitetet i Alabama i Birmingham. Hun har ledet det internasjonale forskningslaget som har publisert funnene sine i fredagens utgave av magasinet Science. Jeg regnet med overskriften i sin tid kom fra denne delen av artikkelen i dagbladet.... Når det er sagt - hvorfor brukte man "pandemi" som en betegnelse på fugleinfluensaen og faren for smitte til mennesker dersom De linkene i Wikipedia er "fasiten"?? Og i fall fugleinfluensaen er et virus som smitter til mennesker og da er en pandemi er jo HIV viruset også en pandemi dersom det bevises at den er smittet over fra dyr - eller altså Aper da... Hahn identifiserte en sjimpanseflokk nær elva Sanaga i Kamerun. De var smittet med et virus som er svært nært genetisk beslektet med HIV-1, som er kilden til de fleste sykdomstilfellene blant mennesker verden over. - Den genetiske likheten var slående, uttaler Hahn. Det første mennesket som var smittet med hiv var en mann fra Kinshasa i Kongo. Blodprøven hans ble lagret i 1959 som en del av en medisinsk undersøkelse, flere tiår før man visste aids eksisterte. Trolig har en person i Kamerun blitt bitt av en sjimpanse, eller blitt smittet i forbindelse med slakting av en ape, og så har den personen overført viruset til andre mennesker. Bare slik for ordens skyld liksom..
Gjest gjest1 Skrevet 30. mai 2006 #10 Skrevet 30. mai 2006 Jeg regnet med overskriften i sin tid kom fra denne delen av artikkelen i dagbladet.... Når det er sagt - hvorfor brukte man "pandemi" som en betegnelse på fugleinfluensaen og faren for smitte til mennesker dersom De linkene i Wikipedia er "fasiten"?? Og i fall fugleinfluensaen er et virus som smitter til mennesker og da er en pandemi er jo HIV viruset også en pandemi dersom det bevises at den er smittet over fra dyr - eller altså Aper da... Bare slik for ordens skyld liksom.. ← Ja, jeg tror også at overskriften kom fra artikkelen, må nå var jo ikke artikkelens hovesak at man nå har funnet ut at dette er en pandemi, det ordet brukes kun i artikkelen. Man kan jo bruke pandemi om fugleinfluensa? Greia er såvidt jeg forstod at en pandemi er en verdensomspennende epidemi, men den må smitte på en influensaaktig måte. HIV smitter ikke på den måten.
Carrot Skrevet 30. mai 2006 #11 Skrevet 30. mai 2006 at en pandemi er en verdensomspennende epidemi, men den må smitte på en influensaaktig måte. ← Nåja - jeg føler for å merke at man sier "aidsepedemien" og at HIV-viruset gir seg utslag første gang som en virusinfeksjon av type kraftig og langvarig influensa elelr kysseykelignende symptomer - så for den del kan pandemi være dekkende - Dessuten har det vel skjedd før at leksikon etc forandres ettersom det gjøres nye oppdagelser som endrer de "gamle"..... Så kanskje om en stund står ikke lengre Aids som en "ikkepandemi" i wikipedia heller...... Poenget var vel at "alt vondt stammer fra apene"
Gjest gjest1 Skrevet 30. mai 2006 #12 Skrevet 30. mai 2006 Nåja - jeg føler for å merke at man sier "aidsepedemien" og at HIV-viruset gir seg utslag første gang som en virusinfeksjon av type kraftig og langvarig influensa elelr kysseykelignende symptomer - så for den del kan pandemi være dekkende - Dessuten har det vel skjedd før at leksikon etc forandres ettersom det gjøres nye oppdagelser som endrer de "gamle"..... Så kanskje om en stund står ikke lengre Aids som en "ikkepandemi" i wikipedia heller...... Poenget var vel at "alt vondt stammer fra apene" ← Greia er jo smitteMÅTEN
Carrot Skrevet 30. mai 2006 #13 Skrevet 30. mai 2006 Greia er jo smitteMÅTEN ← jadda.... men det er "din" side - min er at det godt kan kalles pandemi, epidemi eller hva som helst for jeg skjønner hva som menes uten å få det inn med skje akkurat da.....
Gjest gjest1 Skrevet 30. mai 2006 #14 Skrevet 30. mai 2006 jadda.... men det er "din" side - min er at det godt kan kalles pandemi, epidemi eller hva som helst for jeg skjønner hva som menes uten å få det inn med skje akkurat da..... ← Jeg står ikke på noen side, jeg refererer til det jeg har lest
Carrot Skrevet 30. mai 2006 #15 Skrevet 30. mai 2006 Joda - enn så glad jeg er i en god diskusjon kjenner jeg min begrensning..
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2006 #16 Skrevet 30. mai 2006 jadda.... men det er "din" side - min er at det godt kan kalles pandemi, epidemi eller hva som helst for jeg skjønner hva som menes uten å få det inn med skje akkurat da..... ← Ja, la oss for all del definere begreper som vil selv vil. Omdefiner gjerne velbefestede begreper også. La opp være ned og ned være opp - så kan vi drite i all kommunikasjon - for da blir den umulig.
Gjest gjest1 Skrevet 30. mai 2006 #17 Skrevet 30. mai 2006 (endret) Jeg skjønner ikke hva du mener jeg, Carrot... HIV smitter ikke som influensa, det smitter på følgende måter: Hiv smitter i hovedsak mennesker som har ubeskyttet sex med en person som er hivpositiv. Den seksuelle kontakten må da inneholde elementer hvor kroppsvæsker utveksles, dvs blod, sæd, skjedeskret eller andre kroppssekreter. Slik smitter ikke hiv: Hiv smitter ikke ved vanlig sosial omgang med en hivpositiv person. Det er ikke mulig å bli hivsmittet gjennom vanlig kroppskontakt, gode klemmer og nærhet. Det skal mer til. Når da definisjonen på en pandemi er at det skal smittes på en "influensaaktig måte" kan jeg ikke helt se hvordan du forsatt kan hevde at Hiv er en pandemi? :klø: (Det i kursiv er hentet fra www.hivnorge.no) Innlegg endret, jmfr. reglene ang kopirett. vimse -mod- Endret 30. mai 2006 av vimse
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2006 #18 Skrevet 30. mai 2006 HIV=PANDEMI?? Sex må vi ha for å overleve,sex er godt,ubeskyttet sex er best,sex med en partner er å foretrekke,sex=kjønns-sykodommer,kløe,svie,feber,.....OG HIV. ergo SEX=HIV=PANDEMI OK da knuller jeg til jeg dør !!
Gjest lumina Skrevet 30. mai 2006 #19 Skrevet 30. mai 2006 Så du hater deg selv også? ← Mja, litt .. av og til.. Men jeg er ingen ape.. kanskje stammer mennesket og apen fra samme art, men det gjør oss ikke til aper..
Carrot Skrevet 31. mai 2006 #20 Skrevet 31. mai 2006 Jeg skjønner ikke hva du mener jeg, Carrot... ← Jeg mente bare at dersom forkning kan vise til troverdige resultater om emnet pandemi kan man vel omdefinerer begrepet - og det vil i så fall ikke være første gang. Men så langt var det den artikkelen i hovedinnlegget som brukte begrepet om HIV / AIDS og ikke jeg da, men jeg ser for all del at du har rett - jeg mente bare at profilerte forskere brukte (eller journalistene) begrepet og da er det vel ikke så galt at andre gjør det heller - forøvrig snakker hele verden om AIDS-epidemien og da knytter man jo begrepet epedimi inn også på feil grunnlag - ergo er det kanskje ikke så rart man bruker begrepene feil.. Og det trengs fysisk kontakt via dråpesmitte for virussmitte også såvidt jeg forstår - samme som en mindre sansynlig smittemåte for HIV enn sex - som er mest utbredt.... Eller??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå