Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal nå over på Yrkesrettet attføring. Og har veldig lyst til å starte opp noe selv, siden jeg ikke går så godt overens med andre mennekser vil jeg helst jobbe med dyr, men klarer ikke alltfor tungt arbeid grunnet skuldre, nakke og rygg.

Noen forslag til hva en kan begynne med som man også kan tjene litt på?

Skal enten leie eller kjøpe småbruk så da har jeg iallefall plass til dyr hjemme hos meg selv :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

hundefrisør? Hundehotell/kennel (men det er strenge krav, se mattilsynet)? instruktør hund/hest (ener ikke hva slags dyr du har peiling på, men NKK har bra kurs for hundeinstruktører)

Skrevet

Er hest jeg har mest peiling på...

Har også fått øynene opp for påfugler...

Tenkte litt på en liten besøksgård, men det er kanskje ikke så mye penger å tjene på det?

Skrevet

Tror ikke det er så mye penger å hente på besøksgård, i såfall tror jeg du skal ha veldig mange forskjellige dyr slik at skoler kan ta klasseturer.. (prøver ikke å ta motet fra deg, men..)

Skrevet

rideskole med besøksgård som biintekt kanskje?

aner ikke noe om hvor mye penger det er å tjene på det, om man kan leve av det overhode, så det er bare forslag.

Gjest Gjest
Skrevet

Alines forslag er ikke så dumt, kanskje? Å "bare" ha en besøksgård hvor det eneste som skjer er at folk kan komme og klappe dyra, tror jeg er vanskelig å leve av. Da er man i hvert fall avhengig av velvilje og betydelig driftsstøtte fra kommunen e.l. Om man får dette er avhengig av mange ting - om det finnes liknende tilbud i omegnen, om du kan komme med gode nok argumenter for drifta, også tror jeg det ofte er flere aktiviteter slike steder, overnattingsmuligheter, kanskje grønn omsorg, 4H, aktivt ungdomsarbeid med fagpersonell knyttet til stedet noen timer i døgnet, kurs o.l.

Om du ikke har noen formell kompetanse f eks som ridelærer, ungdomsarbeider/arbeidsleder e.l, tror jeg det kan være vanskelig å drive en slik gård alene i hvert fall, for da vil du ikke komme først i rekka når et tildeles midler. Men det vil helt sikkert variere fra kommune til kommune hvor "lett" det er å få støtte.

Jeg tror det er lurt når man vil starte opp noe eget at man begynner i den enden hvor man kan jobbe med noe man trives med (i ditt tilfelle hester/dyr), OG tjene penger nok til å viderutvikle driften med litt mindre lønnsomme og mer risikable prosjekter når man har littegrann fundament. Uansett er det lurt å undersøke hva det er av konkurranse og andre aktører i området du bor.

Skrevet

Takker for alle forslag!!

Sitter kun her med tanker nå om dagen.. må jo sjekke ut mulighetene mer etterhvert når jeg har funnet et sted å bo.

Reiser å titter på et på torsdag så da er det bare å krysse fingrene.

Funderte litt på å drive oppdrett av diverse dyr også.

Gjest Gjest
Skrevet

Høres jo fint ut, men jeg vet ikke hvordan man overlever med sånt, eller hvor mange dyr/hvilke arter som lønner seg. For en god del dyrearter er det også restriksjoner på transport/kjøp og salg over fylkesgrenser og ellers hvem som kan ha dem. Det finnes jo noen store forhandlere av høns/prydfugler, kanskje det går an å ta kontakt med en av disse og høre hvordan de har bygd opp drifta. Stutteri går også an, men hester er jo dyre i drift og innkjøp, og formerer seg sakte. Ellers kommer det selvsagt an på hva slags arbeid du orker (arbeid med hest er jo tungt?), og hvor mye penger du er avhengig av å tjene. Mange som har småbruk har annen jobb ved siden av :-)

Gjest Fruktfat
Skrevet

rideskole og besøksgård høres jo fint ut!

kanskje oppdrett av påfugl i tillegg?

ellers er vel alpakka er hestedyr (?), og på de kan man jo selge ulla/pelsen. tror ikke det er så mange som driver med det i norge.

(min svigermor har veldig lyst på sånne, men de koster -i sverige- rundt 30 000 pr stk, og man må ha minst to)

besøksgård med hest og ku og gris finnes det jo mye av, ville heller satset på ikke så vanlige dyr.

Skrevet (endret)
rideskole og besøksgård høres jo fint ut!

kanskje oppdrett av påfugl i tillegg?

ellers er vel alpakka er hestedyr (?), og på de kan man jo selge ulla/pelsen. tror ikke det er så mange som driver med det i norge.

(min svigermor har veldig lyst på sånne, men de koster -i sverige- rundt 30 000 pr stk, og man må ha minst to)

besøksgård med hest og ku og gris finnes det jo mye av, ville heller satset på ikke så vanlige dyr.

Leser du tankene mine? Hehe... ;)

Har jo fått helt dilla på påfugler så det skal jeg ha på gården uansett. Hvite og Blå. Tjener jo litt på de hvite siden de ikke er så vanlige.

http://pic.piczo.com/img/i122535916_94271_2.jpg

http://pic.piczo.com/img/i122181943_20001_2.jpg

Alpakker kan jeg ikke så mye om, men vet om en del som ønsker seg Lama.

Muldyr og esler er det vel ikke helt vanlig å se overallt heller, men muldyr er vel sterile?? Om jeg ikke tar helt feil.

Har jo også fått opp interessen for Tropiske fugler (Spiss nebb), så kunne jo fått til noe der også.

Og det er jo mye fine fasaner.

http://www.somagard.no/images/Bilder/dyra/...n/gullfasan.jpg

http://www.terrichi.no/images/Gullfasan.JPG

http://www.midtgaard.info/images/glans.jpg

Bildene er endret til linker, da det bare er supermedlemmer som kan legge bilder som vedlegg i innlegg.

Misty (mod)

Endret av Misty
Gjest Fruktfat
Skrevet
Leser du tankene mine? Hehe... ;)

det kan hende... :kgblunk:

påfugler er jo helt nydelige da!

alpakkaer er veldig like lamaer, de spytter også...

Skrevet (endret)

Man skal drive vanvittig stort før man har en ok inntekt på oppdrett. Og det er tungt!

Endret av Spirito

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...