Gå til innhold

Kakebaking

Anbefalte innlegg

Gjest Totlå
Skrevet

Har vel knapt nok bakt en kake i mitt liv. Men har vært i sånn homeparty kakeparty, sånn amerikansk greie der de selger kule kakeformer m.m. Kjøpte selvsagt en kul kakeform, en halv fotball. Ikke ett kjempekjøp kan man si. Den blir nemlig aldri gjennomstekt! Selv om forma er halvfull. Det er utrolig kjipt, har lyst å pælme dritten i søpla.

Trenger tips til hva jeg kan gjøre for å få ett godt resultat i denne forma. Evt hvilken bosskasse jeg kan kaste denne i, metall eller restavfall ( forsøk på morsomhet...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil vel tro resultatet kommer mer an på deigen enn på formen...? Har du prøvd forskjellige kaker?

Gjest Totlå
Skrevet

Har laga sjokoladekake begge gangene, sånn ferdig blanding de selger på rema. Kaka blir god på smak, men blir ikke gjennomstekt.

Skrevet

Prøv å sette den en rille opp eller ned, alt etter hvor du har hatt den tidligere.

Legg et bakepapir over formen hvis kaken ikke er stekt gjennom og ser ut til å bli for brun på toppen.

Gjest Gjest
Skrevet

Og så kan du stikke med en strikkepinne i kaken for å sjekke om den er gjennomstekt - hvis det "kladder" på pinnen må kaken stå lenger (bare sånn visst du ikke visste det, du sa du baker sjeldent) :)

Gjest Gjest
Skrevet

Hva med å bruke den som geleform.......eller sjokoladepudding fra pose :overrasket:

Skrevet

Ha den på nederste rille i ovnen, og sett ned gradene (kaker pleier å stekes på 180, så sett ned til 160) Og stek den noe lengre -legg evt. litt bakepapir på toppen om den begynner å bli gyllen før den er ferdigstekt. Du ser den er ferdig når den har løsnet litt fra kanten. (Bruk formfett i forma) ;)

Lykke til.

Gjest *-*Pinky*-*
Skrevet

Jeg har også sånn kakeform, bare formet som en bamse..

Å når jeg skulle lage den kaken, så stod der i oppskriften at ovnen skulle stå på 180grader.. Jeg satte kakenn på midterstehakket, for det er der jeg er vant til at de skal stå.. Den måtte stå i 1time og 10min før den var helt gjennomstekt.. I oppskriften stod det at den skulle stå i 40min...

Så jeg tror det har litt med formene å gjøre også....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...