Gjest *lei av heimert*;) Skrevet 25. mai 2006 #1 Skrevet 25. mai 2006 Hei! Kan noen anbefale en god hvitvin med høy % ? Ikke for søt, men heller ikke altfor syrlig. Den bør heller ikke være veldig dyr. Evt. bare nevn den hvitvinen med høyest % som du vet av.. På forhånd, takk!
Veronal Skrevet 25. mai 2006 #2 Skrevet 25. mai 2006 Øh, hvis det er %-tallet som er det viktigste så er det kanskje lurere å komme seg over på hetvin á la martini bianco? Ellers er det sjelden du får noe høyere enn 13, kanskje 14% pga. gjærsoppens arbeidsbetingelser. Bin-65 (australsk chardonnay) ligger på 13%.
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2006 #3 Skrevet 25. mai 2006 Ja, ok... Men den skal uansett ikke være rød.
Veronal Skrevet 25. mai 2006 #4 Skrevet 25. mai 2006 Ja, ok... Men den skal uansett ikke være rød. ← Heldigvis er chardonnay i høyden strågul.
Gjest dfb Skrevet 25. mai 2006 #5 Skrevet 25. mai 2006 Ikke meninga å fucke opp tråden, men jeg lurer på hva den Baileys lignende drikken heter,,Flaska minner om Dumle sjokolade-karamellen!? Bare dumt å lage ny tråd, når det allerede finns en fjortis-slutt-å-drikke-dårlig-hjemmebrent-tråd..
Prinsesse på erten Skrevet 25. mai 2006 #6 Skrevet 25. mai 2006 Den heter Dooley's tror jeg... Å, grøss... Vekker svært vonde minner.
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2006 #7 Skrevet 25. mai 2006 Hei! Kan noen anbefale en god hvitvin med høy % ? Ikke for søt, men heller ikke altfor syrlig. Den bør heller ikke være veldig dyr. Evt. bare nevn den hvitvinen med høyest % som du vet av.. På forhånd, takk! ← Ja, jeg vil anbefale halvtørre hvitviner til deg (ikke søt, ikke sur). F.eks. Tokay Pinot Gris (det siste ordet betyr "grå"...) og Pinot er navnet på en drue. Eller gå en tur på et Vinmonopol og spør en ansatt (de er flinke og har vært på vinkurs), etter en hvitvin som ikke er sur og ikek søt (gjerne en som da er halvtørr). Kjøp to forskjellige, fra ulike land, eller fra ulike druer, og test de ut. Ha de gjerne i kjøleskapet. Eventuelt, prøv også en musserende hvitvin: dvs. det som feilaktig kalles "Champagne": det blir feil å kalle sprudlevin for champagne, for Champagne er et område i Frankrike der druen kommer fra...det finnes jo mange gode musserende hvitviner, fra mange land og områder! Spør om en som ikek er søt, på Vinmonopolet (de hjelper deg gjerne). Lykke til! Om noen år kanskje du bvil forsøke deg litt på rødvin også. Det finnes mye godt! Også til mat.
Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2006 #8 Skrevet 26. mai 2006 JOm noen år kanskje du bvil forsøke deg litt på rødvin også. Men å bælje innpå med masse rødvin på fest...? Står jo at trådstarter er lei av heimbrent, så det er vel tydlig festdrikke h*n mener. Jeg anbefaler Vodka og rusbrus!
Dr.Ittsekk Skrevet 26. mai 2006 #9 Skrevet 26. mai 2006 Ja, jeg vil anbefale halvtørre hvitviner til deg (ikke søt, ikke sur). F.eks. Tokay Pinot Gris (det siste ordet betyr "grå"...) og Pinot er navnet på en drue. ← *Pirke* Pinot betyr kongle. Pinot Gris er en drue. *Pirke*
Dr.Ittsekk Skrevet 26. mai 2006 #11 Skrevet 26. mai 2006 Så jæklig tøfft brukernavn!! ← Takk takk. Registrer deg du også og finn på et enda bedre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå