la_luz Skrevet 25. mai 2006 #1 Skrevet 25. mai 2006 Jeg bestillte ny sofa i begynnelsen av mai. Den skal leveres on 4 uker. Nå har vi funnet ut at vi ikke har lyst på den sofaen alikevel ( håpløst av oss jeg vet). Skal ringe i morgen å høre om det er mulig å avbestille. Det sto på bestillingsskjema, at man har rett til å avbestille i spesielle tilfeller... så da lurte jeg på har man noe rett ( ved forbruksloven eller lignenes) til å angre seg eller er det slik at når jeg har bestillt at jeg må betsle det fulle beløpet og ta i mot sofaen. Hjelp...
celice Skrevet 25. mai 2006 #2 Skrevet 25. mai 2006 Det er forskjellige lover som gjelder etter som hvor(dan) varen er kjøpt, eksempelvis netthandel, postordre, butikk. Dersom du har bestilt sofaen på en "vanlig" butikk, er det vel Forbrukerkjøpsloven som gjelder, og da skal du ha rett til å avbestille før du får varen levert. Forbrukerrådet har en lettfattelig oppsummering av loven: http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...4/1025782287.59
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2006 #4 Skrevet 28. mai 2006 Sjekk opp angrefristloven også. ← Angrefristloven gjelder ikke ved kjøp i butikk.
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2006 #5 Skrevet 28. mai 2006 Du kan alltid avbestille, det kan ikke butikken nekte deg. Men det finnes bestemmelser som sier at om varen er spesialbestilt eller spesiallaget til deg så kan butikken kreve deg for en "rimelig sum". Dvs at du må betale evt kostnader butikken har hatt i forbindelse med ditt kjøp. Siden det er 4 uker til sofaen skal leveres, så kan det tenkes at det går bra. Ring butikken for å høre om de kan stoppe bestillingen.
Lassie Skrevet 28. mai 2006 #6 Skrevet 28. mai 2006 Hvordan gikk det med denne avbestillingen av sofaen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå