Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt inspirert av en tråd lengre nede her lurer jeg på når dere synes at 18-åringen slutter å høre med som en naturlig del av det foreldrene gjør.

Jeg har en stesønn på 18, som alltid har likt å være med når vi skal på besøk til venner o.s.v. Mannen min ble far tidlig og stesønnen har liksom vært "maskoten" i vennekretsen. Han er ikke hjemme like mye som han var før, men bor jo offisielt her halvparten av tida. Og av og til klaffer det jo slik at vi er invitert et sted som familie når han er hos oss.

Vi har to små barn også, og jeg har oppdaget at det slett ikke er selvfølgelig for de som inviterer at eldstemann også hører med. De som inviterer tenker ofte på oss som familie som to voksne og to små. Og dermed blir vi invitert i både vennemiddager, 17. maifeiringer barnedåper og på hytteturer uten at eldstemann er medregnet.

Jeg synes igrunn det er vanskelig å vite hvordan vi skal håndtere det. Noen ganger sier vi jo fra/sppør om det er greit at han blir med. Men det er jo ikke sikkert at det passer for de som inviterer. Jeg merker av og til at han blir skuffet over å ikke "høre med" lengre.

Noen som har gode råd å komme med?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

18-åringen hører med så sant h*n vil være med. Skulle da bare mangle. De er jo fortsatt en del av familien dersom de bor hjemme.

Jeg synes faktisk det er litt korttenkt av de som inviterer dersom de ikke skjønner at det inkluderer 18-åringen.

Jeg hadde takket ja til invitasjonen og hvis mulig, fått med på en eller annen måte at alle kommer. Hvis det blir kunstig så hadde jeg ikke sagt noe, men kommet med hele familien. Da burde folk forstå etter hvert at 18-åringen fortsatt er inkludert i familien.

Gjest Gjesta
Skrevet

Hmm kinkig situasjon............

Jeg har ikke noe råd dessverre....................

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis hele familien bortsett fra ham hadde blitt invitert et sted, hadde jeg bare latt han bli med hvis han ville. Hadde ikke spurt de som inviterte om det var greit, det får da være måte på. De lar kanskje være å invitere ham fordi de regner med at en 18-åring ikke er interessert i å bli med? Tviler på at det er av ondskap. Vil han bli med så blir ham med. Ikke noe å lage noe oppstyr om.

Skrevet

jeg anser det som naturig at en 18-åring som bor hjemme fortsatt regnes som en del av familien. Om han er 19 også.

Generelt mener jeg at de som bor hjemme er en del av familien, uansett. Kanskje ikke de som bor hjemme til de passerer 30. Eller kanskje. I utgangspunktet, den som bor hjemme er en del av familien, og i en situajson der "hele familien" inviteres, medregnes også de som er passert 18.

Skrevet

Man hører med til familien stort sett uavhengig av alder mener jeg da.. :)

Tror kanskje at de som inviterer tenker bare at 18 åringen har andre interesser enn å være med. Og det skjønner jeg jo godt. Selv var jeg veldig lite sammen med familien i den alderen.

Egentlig synes jeg at så lenge man bor hjemme hører man med på foreldrenes invitasjon. Når man flytter hjemmefra, får man gjerne egen invitasjon eller invitasjon via foreldrene.

Konklusjon: Man bør da være invitert bort til stort sett de samme anledninger som sine foreldre/nære familie uavhengig av alder så lenge det dreier seg om familie og venner som man tidligere har hatt mye kontakt med!

Gjest Gjest
Skrevet
Man hører med til familien stort sett uavhengig av alder mener jeg da..  :)

Tror kanskje at de som inviterer tenker bare at 18 åringen har andre interesser enn å være med. Og det skjønner jeg jo godt. Selv var jeg veldig lite sammen med familien i den alderen.

Egentlig synes jeg at så lenge man bor hjemme hører man med på foreldrenes invitasjon. Når man flytter hjemmefra, får man gjerne egen invitasjon eller invitasjon via foreldrene.

Konklusjon: Man bør da være invitert bort til stort sett de samme anledninger som sine foreldre/nære familie uavhengig av alder så lenge det dreier seg om familie og venner som man tidligere har hatt mye kontakt med!

Der må jeg si meg unig.

Sett at de bor hjemme til de er 30 år da. Synes det er unaturlig at de da skal være med foreldrene, og det synes nok de som inviterer også.

Hvorfor skal hele løpet kjøres av "barna" og alle voksne inkl. foreldrenes venner rette seg etter de?

Det er greit at de blir invitert sammen foreldrene fram til de er 18-20, men etter det burde de få seg et eget liv.

Skrevet

Det beror väl både på barnet och relationen till föräldrana som till vilken typ av sammanhang man är inbjuden till.

Om ett yngre barn ska på födelsedagskalas - nej då hör nog inte 18-åringen med (om det inte är istället för en förälder).

En middag hos gemensamma vänner till föräldrarna (med barn), ja då borde nog en 18-åring vara medbjuden och välkommen om han/hon vill.

En vuxenmiddag - nej då är väl inga barn med?

17:e maj, hytteturer mm anser jag att 18-åringen borde vara medbjuden om han/hon vill. Men det beror ju på plats också.

Gjest Lise-Lotte
Skrevet (endret)

Min eldste er snart 20 - men blir alltid invitert sammen med oss i familietilstelninger.

Må vel kanskje legge til at vi ikke har små barn - men to gutter på 15 og 20. Vennene våre har heller ikke små barn - våre nærmeste venner har barn på alder med våre og på dager som nyttår og 17. mai har de alltid blitt invitert sammen med oss ...

Det blir nok litt annerledes når man har barn på så vidt forskjellige alderstrinn som det trådstarter har.

Endret av Lise-Lotte
Gjest Piper
Skrevet (endret)

Jeg syns det blir helt feil, å liksom ikke regne med en 18 åring som en del av familien. Blir to voksne og to barn invitert uten 18 åringen, lurer jeg litt på hva slags selskap dette er som gjør at 18 åringen ikke er ønsket. Det er jo ikke da snakk om at det ene barnet blir invitert, men "familien". Men her er det jo de som inviterer som velger å bestemme hva familien er, og har tydeligvis ikke noen som helst problemer med å skvise ut 18 åringen. For 18 åringen er tydeligvis ikke en del av familien lengre, fordi h*n har fylt 18.

Jeg personlig hadde aldri akseptert en invitasjon, som ekskluderte 18 åringen på den måten. H*n bor jo hjemme på lik linje som de andre, og hvorfor skal ikke h*n da bli invitert? Det de egentlig sier er jo at det er greit at voksne og barn kommer, men ungdom på 18 år er ikke velkommmen. Hvor er logikken i det? Er h*n plutselig ikke en del av familien lengre, bare fordi h*n har fylt 18? Skal h*n bare kunne skvises ut av all form for selskapeligheter, bare fordi h*n er 18 år?

Om de som inviterer tror at 18 åringen ikke vil være med, er det en ting. Men sier de at 18 åringen ikke er velkommen, mens resten av familien er det, da syns jeg de drar den vel langt. Hvorfor skal ikke en 18 åring, bli regnet med som en av familien, når både barn og voksne blir regnet med?

Jeg personlig hadde ikke gått til slike mennesker, for jeg mener at 18 åringen bør inviteres på lik linje som de andre, og bestemme selv om h*n ønsker å være med eller ikke.

Jeg vet ikke når de skal slutte å regnes med, men ikke som 18 åringer.

Endret av Piper
Gjest Gjest
Skrevet

Når hele familien blir invitert til noe, så blir også jeg regna med. Jeg er 20år nå, og bor hjemme. Noen av mamma og pappas venner har barn jeg trives godt sammen med, så da hender det at jeg er med når de skal dit. :)

Men jeg meldte meg ut av de fleste kjedlige vennebesøk familien min var på, da jeg var ca 13år.

Folk regner kanskje ikke med at han på 18år har lyst til å være med? Virker som at mange tror at alle i den alderen kun er opptatt av festing, være med venner, sove, feste, sløve foran dataen, sove og feste hele tiden, døgnet rundt, alltid!

Selv om man ikke regner med at ungdommene blir med, så bør man invitere de allikevel. Da føler man seg mer inkludert og satt pris på.

Gjest jeggine
Skrevet
Der må jeg si meg unig.

Sett at de bor hjemme til de er 30 år da. Synes det er unaturlig at de da skal være med foreldrene, og det synes nok de som inviterer også.

Hvorfor skal hele løpet kjøres av "barna" og alle voksne inkl. foreldrenes venner rette seg etter de?

Det er greit at de blir invitert sammen foreldrene fram til de er 18-20, men etter det burde de få seg et eget liv.

De fleste har da fått seg sitt eget liv, men det kan faktisk være veldig hyggelig for de på 18-19 år å få treffe familie og gamle venner av og til også. Jeg ba min nevø i min sønns konfirmasjon fordi jeg syntes det var hyggelig om han kunne bli med, for vi treffes så sjelden. Og han syntes det var hyggelig å delta. Jeg kommer til å fortsette å be mine nevøer og så får de selv takke nei hvis de ikke har lyst.

Gjest Lise-Lotte
Skrevet
De fleste har da fått seg sitt eget liv, men det kan faktisk være veldig hyggelig for de på 18-19 år å få treffe familie og gamle venner av og til også. Jeg ba min nevø i min sønns konfirmasjon fordi jeg syntes det var hyggelig om han kunne bli med, for vi treffes så sjelden. Og han syntes det var hyggelig å delta. Jeg kommer til å fortsette å be mine nevøer og så får de selv takke nei hvis de ikke har lyst.

Det synes jeg er fint gjort, jeggine. Jeg vet at sønnen min på 20 setter stor pris på at familie/venner ønsker å ha ham tilstede. Har selv en niese på 17 som kommer til oss hver gang det er selskapeligheter på gang - noe jeg håper at hun fortsetter med når hun blir 18 og enda eldre også ...

Skrevet

Jeg tror jegville opplyst folk om "Den helga er NN på besøk, så da må vi selvfølgelig ta med han!"

Det er ikke sikkert at folk tenker over at han er på besøk. :)

Gjest Virvel
Skrevet

Jeg er 22 og alltid med i familieselskaper, selv om det vel først og fremst er foreldrene mine som inviteres. Tror ikke det er noen som forventer at jeg og brodern er med på sånt lenger, men jeg liker nå å tro at div. onkler og tanter synes det er hyggelig å se oss likevel... Jeg har en del søskenbarn som er ganske mye eldre enn meg, så de er ikke like selvfølgelige på sånne slektsstevner lenger, men jeg synes det er litt trist når de ikke er med, og blir veldig glad når de kommer. :icon_smile:

Skrevet
Jeg tror jegville opplyst folk om "Den helga er NN på besøk, så da må vi selvfølgelig ta med han!"

Enig i det.

Skrevet

Jeg følte meg aldri ekskuldert fra ting da jeg var i den alderen. Skjedde det noe i familien så var det en selvfølge at alle var med, selv om man var "stor". Dårlig gjort å ikke invitere 18-åringen din, synes jeg.

Gjest Gjest
Skrevet

Ikke alle eldre søsken er "være med bort"-kandidater. Jeg har litt den samme situasjonen som du beskriver, med en stesønn som er betydelig eldre enn sine småsøsken. Vår omgangsvenner er i hovedsak folk med barn på samme alder som våre felles barn, og de er enten mine gamle venner eller har kommet inn senere. De har derfor ikke noe særlig forhold til stesønnen min, og jeg synes ikke det er rart at han ikke blir invitert i barnebursdager osv. Han er 10 år eldre enn vårt eldste felles barn, og de gangene han har blitt invitert på noe har han ofte blitt sittende i en stol og surmule over at "det er så mye bråk" eller noe. En av mine venninner har faktisk sagt at hun håper han blir hjemme neste gang.

Gjest Gjest
Skrevet

Han er ikke på besøk.

Han bor der iflg trådstarter 50% av tiden.

At en 18-åring er på farta og ikke alltid overnatter hjemme er naturlig, men han har fast tilholdsted hos den forelderen han skal være hos den uka.

Gjest Lise-Lotte
Skrevet
Ikke alle eldre søsken er "være med bort"-kandidater. Jeg har litt den samme situasjonen som du beskriver, med en stesønn som er betydelig eldre enn sine småsøsken. Vår omgangsvenner er i hovedsak folk med barn på samme alder som våre felles barn, og de er enten mine gamle venner eller har kommet inn senere. De har derfor  ikke noe særlig forhold til stesønnen min, og jeg synes ikke det er rart at han ikke blir invitert i barnebursdager osv. Han er 10 år eldre enn vårt eldste felles barn, og de gangene han har blitt invitert på noe har han ofte blitt sittende i en stol og surmule over at "det er så mye bråk" eller noe. En av mine venninner har faktisk sagt at hun håper han blir hjemme neste gang.

Man bør kanskje gjøre det litt trivlig for de som er litt eldre også, da? Tviler på at din venninne hadde sagt noen sånt om det var snakk om din biologiske sønn - det virker som om stebarn ofte er i veien og blir et irritasjonsmoment.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...