Lourdes Skrevet 25. mai 2006 #1 Skrevet 25. mai 2006 Jeg har en god følelse for en jobb jeg har vært på intervju på, dvs. jeg tror at jeg har en god sjanse til å få tilbud om jobben. Jeg er nyutdannet siviløkonom. Jobben er finansrådgiver i bank (ikke oppsøkende salg). Noen som aner hva jeg kan forvente av lønn? Jeg sa at snittlønnen for nyutdannede siviløkonomer er 320 000 -330 000. Dette stemmer jo ikke. Snittet i fjor var 339 000. En venninne av meg med omtrent samme karakterer, erfaring, alder og alt fikk nylig jobb med 350 000 i lønn. Jeg ønsker jo gjerne å tjene rundt snittet. Hvis de skulle tilby meg jobben og 320 000 i lønn, kan jeg da prøve å forhandle med de? Hvordan skal jeg eventuelt gå frem? Dette er jo en bank som ansetter mange siviløkonomer, så de vet jo "hva de må gi for de." Men siden jeg sa en lavere lønn, kan det jo hende at de heller går ut ifra den. De lønner ikke etter stillingen, men heller mest etter utdannelse/kvalifikasjoner. Mulig jeg henger meg litt opp i detaljer her og jeg tror jeg blir veldig skuffet nå om jeg ikke får den jobben..
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2006 #2 Skrevet 25. mai 2006 HVis du er siviløkonom og har studert ved BI, skulle du ikke da ha albuer og guts til å forhandle for deg? Jeg har studert ved UiO i 6 år, og har jobbet i både privat og offentlig sektor, og kan anbefale deg meget sterkt om at du selvfølgelig ikke godtar den lønnen de tilbyr deg i ansettelseskontrakten/jobbtilbudet. Ikke fordi du vil være vrang, men fordi den ikke er konkurransedyktig. Den lønnen du foreskriver her står verken i stil med ansvar, stillingsart eller den sektoren du skal jobbe i. Lønnen de kommer med er egentlig kun et forslag, og det er absolutt duket for en forhandling. Det handler ikke om å bli likt eller at man ikke skal være ydmyk og takknemlig for jobb og slikt...det dreier seg om at du må kjempe for din posisjon. Lønnen er bare en av mange "ting" som du må kjempe for i arbeidslivet. Overraskende nok kommer ikke godene gratis til oss, vi må kunne argumenter for hvorfor vi sier og gjør det vi gjør. Også når det gjelder lønn. Jeg vil tro at en grei nybegynnerlønn for deg er minst kr. 350.000,- Lykke til!
Lourdes Skrevet 26. mai 2006 Forfatter #3 Skrevet 26. mai 2006 Takk for svar. Jeg føler meg veldig ydmyk akkurat i denne situasjonen som jobbsøker. Det er litt vanskelig å ha albuer og guts, særlig siden dette blir første jobben som siviløkonom.. Ellers er jeg god til å forhandle og snakke for meg. Jeg har lest masse jobbsøker tips og gått på skolens jobbsøkerkurs osv., men akkurat denne delen av prosessen har jeg lite informasjon om. Snakket litt med et familiemedlem som også er siviløkonom og han sa mer eller mindre det samme som gjesten over. Tenkte jeg også skulle snakke litt mer karriereservice på skolen. De har sikkert noen tips. Så da får jeg bare krysse fingrene og håpe på det beste. Hadde vært så utrolig deilig å få den jobben!! Jeg har vært på to intervjuer og de har snakket med referanser. Sjefen min fra forrige jobb mente at jeg sikkert ville få jobben, så jeg har jo fått forhåpninger. Det er så spennende!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå