Gjest Anonymous Skrevet 8. desember 2002 #1 Skrevet 8. desember 2002 Hvor går man inn når man skal gjøre sånn "diskfragmentering av pc'en"??
Gjest Lea Skrevet 8. desember 2002 #2 Skrevet 8. desember 2002 Hvis du har Windows 95, 98 eller 2000. Start-Programmer-Tilbehør-Systemverktøy
Mirella Skrevet 8. desember 2002 #3 Skrevet 8. desember 2002 Da går du mest sansynligvis inn på Programmer - Tilbehør - Systemverktøy - Vedlikeholdsveiviser eller diskdefragmentering. Vedlikeholdsveiviser anbefales siden du etter alt å dømme aldri har gjort det før. Da kontrollerer maskinen filer og sletter unødvendige ting og sånn før den defragmentererer!! Dette kan ta litt tid!! Alt etter hvor mye du har lagra på maskinen og hvor stor den er, så vær tålmodig!!
Gjest Anonymous Skrevet 9. desember 2002 #4 Skrevet 9. desember 2002 når jeg gjør det, tar det FOR EVER! den begynner ikke engang! den stod vel i godt en time, så ble jeg utålmodig, og gav opp.. hva er galt da?
Gjest Liten Skrevet 9. desember 2002 #5 Skrevet 9. desember 2002 sannsynligvis er det ingenting galt - dette kan ta opptil 3-4 timer! så prøv igjen.... :-?
Gjest care Skrevet 9. desember 2002 #6 Skrevet 9. desember 2002 når jeg gjør det, tar det FOR EVER! den begynner ikke engang! den stod vel i godt en time, så ble jeg utålmodig, og gav opp.. hva er galt da? Du bør da ta denne diskfragmenteringen over natten. Ta en diskopprydding først. Vi diskoprydder og diskfragmenteret opp til 3 ganger i uken, det er anbefalt.
Anne Mona Skrevet 9. desember 2002 #7 Skrevet 9. desember 2002 Et par-tre ganger i året rydder jeg også opp ved å ta en diskfragmentering, men gangen før sist opplevde jeg det samme som kanskje du har kommet oppi. Den bare sto og sto, og det skjedde ingenting på de timene jeg holdt på. Så etter å ha prøvd et noen ganger (noen dager!) så ga jeg opp. Og prøvde igjen en uke etter og DA gikk det. Jeg har inge forklaring på det, men mitt tips er at du bare skal prøve igjen seinere.
Gjest Liten Skrevet 9. desember 2002 #8 Skrevet 9. desember 2002 Vi diskoprydder og diskfragmenteret opp til 3 ganger i uken, det er anbefalt. tre ganger i uken??? :o wow... og jeg som trodde at det holdt med 3-4 ganger i året når en bruker pc'n sånn passe mye....
Gjest care Skrevet 9. desember 2002 #9 Skrevet 9. desember 2002 tre ganger i uken??? :o wow... og jeg som trodde at det holdt med 3-4 ganger i året når en bruker pc'n sånn passe mye.... Det anbefales, særlig hvis du bruker maskinen mye.
Gjest Zalomine Skrevet 9. desember 2002 #10 Skrevet 9. desember 2002 Jeg gjennomfører en diskfragmentering bare noen få ganger i året. For somregel når jeg undersøker, så sier pc'n at det ikke behøves. Av og til gjør jeg det likevel. Det tar da ikke lang tid. Flere ganger i uken kan umulig være nødvendig med mitt "forbruk" i alle fall. En gang i månenden er jo for ofte, i følge pc'n selv....
Gjest Liten Skrevet 10. desember 2002 #11 Skrevet 10. desember 2002 min pc sier at den er enig med fredagsbarn sin!
Gjest Anonymous Skrevet 10. desember 2002 #12 Skrevet 10. desember 2002 Man skal være litt forsiktig med å avbryte disk.fragm. Typen min gjorde det, og hele maskinen kræsja. Så vær bare forsiktig.......
Gjest gjesta Skrevet 10. desember 2002 #14 Skrevet 10. desember 2002 Det kan være progammer som tusler og går i bakgrunnen så som virusprogram etc. Trykk Ctr+Alt+Del så får du opp en liste over aktive program. Avlutt de som ikke er nødvendige. Er du usikker på hvilke det er så prøv deg fram.
Gjest Donna Skrevet 1. januar 2003 #15 Skrevet 1. januar 2003 Hva er egentlig diskfragmentering??? og hva er diskopprydding? Hvordan virker dette, tas noe bort? hvordan vet man at ikke noe man vil ha tas bort - eller for å si det slik - hvordan vet maskinen hva jeg ikke vil beholde? Synes det er skummelt jeg å begynne med noe slikt , men må vel lære meg hvordan. Og er det vanskelig på winows xp engelsk versjon (hadde nok vert lettere på norsk da)? puh ..sånn nå var jeg ferdig å spørre.... lille meg 2 som aldri slutter å lure
Gjest Lea Skrevet 1. januar 2003 #16 Skrevet 1. januar 2003 Hva er egentlig diskfragmentering??? og hva er diskopprydding? Hvordan virker dette, tas noe bort? hvordan vet man at ikke noe man vil ha tas bort - eller for å si det slik - hvordan vet maskinen hva jeg ikke vil beholde? Synes det er skummelt jeg å begynne med noe slikt , men må vel lære meg hvordan. Og er det vanskelig på winows xp engelsk versjon (hadde nok vert lettere på norsk da)? puh ..sånn nå var jeg ferdig å spørre.... quote] Diskfragmentering: Når du lagrer og sletter filer, programmer osv på PC-en vil disse ligge med små og store mellomrom på disken din. Når du defragmenterer flyttes de slik at alle filer ligger samlet. PC-en jobber raskere fordi den slipper å herje gjenneom alle filer, tomrom og sånt. Opprydding: PC-en søker etter slike ting som kan slettes. Midlertidige filer, ting i søppelkruven osv. Så foreslår den hva som kan slettes. Du velger selv hva som skal slettes, men stort sett er det bare "søppel" som slettes. Du fjerner en hake hvis du ikke vil slette filene som foreslås. Ikke vanskelig på engelsk... Klikk på Start, Programs, Asseccories (?) og Systemtools (er ikke sikker på disse, da jeg har norsk windows hjemme). Tror nok du finner frem hvis du leter og kan litt engelsk.
jordbær Skrevet 1. januar 2003 #17 Skrevet 1. januar 2003 Hva er egentlig diskfragmentering??? Mente du programmet diskdefragmentering? Kan forklare på en "enkel" måte. Se på harddisken som en kake. Når du laster ned masse filer, vil disse legge seg der det er ledig plass. Når du sletter noen disse filene vil det bli små hull med ledig plass. Problemet er bare at når du laster ned store filer, som ikke får plass i de små hullene, er at den blir delt opp og lagt i de forskjellige hullene der det er ledig plass. Når dette skjer, blir PCen tregere og etter en lang stund, vil det blir fysisk slitasje på harddisken din. Defragmentering "sorterer" filene slik at de ikke blir delt opp, men kommer etter hverandre på en måte. og hva er diskopprydding? Hvordan virker dette, tas noe bort? hvordan vet man at ikke noe man vil ha tas bort - eller for å si det slik - hvordan vet maskinen hva jeg ikke vil beholde? Diskopprydning er en samling av funksjoner for å slette div. filer. Du kan slette temp. internettfiler, søppelkurven og andre midlertidige filer som du ikke trenger. Du kan også komprimere (gjøre filer mindre). Synes det er skummelt jeg å begynne med noe slikt , men må vel lære meg hvordan. Det burde du lære deg. Trege PCer er ikke morsomt! Og er det vanskelig på winows xp engelsk versjon (hadde nok vert lettere på norsk da)? Nei, det er ikke vanskelig. Du bare starter programmet, så gjør den det selv:)
Gjest Lea Skrevet 1. januar 2003 #18 Skrevet 1. januar 2003 Hehe.. der var vi jammen ute på samme tid Jordbær. Godt å se at vi var ganske enige om de forskjellige tingene da...
jordbær Skrevet 2. januar 2003 #19 Skrevet 2. januar 2003 Lea skrev: Hehe.. der var vi jammen ute på samme tid Jordbær. Godt å se at vi var ganske enige om de forskjellige tingene da... Hehe.. Jau;) Det er jo forsåvidt et godt tegn for hu som spurte om hjelp
Gjest Lea Skrevet 2. januar 2003 #20 Skrevet 2. januar 2003 Tja.. det er jo muligheter for at vi har en hjernesvikt begge to da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå