Gå til innhold

Datteren min stjeler!

Anbefalte innlegg

Gjest metteflette i.i
Skrevet

Datteren min er 7 år og storesøster til ei jente på 6 mnd. Hun er godt likt og omgjengelig. Gode skussmål fra venners foreldre og skole.

Men hun stjeler!! Hun kommer hjem med alt fra små lekedyr til babybratz, og jeg aner ikke hvordan jeg skal angripe dette lengre.

Har prøvd å forklare hvorfor dette er galt, jeg har vært med henne tilbake til vennene for tilbakelevering av leker, men ingenting nytter.

Nå trenger jeg gode råd!! Hva gjør vi?? :overrasket:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det virkelig ingen som kan hjelpe??

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Fjern stadig noen av lekene hennes, helt til hun begynner og savne flere ting.

Forklar henne så at det er slik det føles å bli fratatt ting .....

Kan også være en form for sjalusireaksjon hvis dere har fått baby.

En måte og få oppmerksomheten deres på.

Viktig at dere setter av storesøster tid, og at du og henne gjør litt ting på egen hånd!

Uansett ikke en lett situasjon, men kjempe viktig og rydde opp i det før det utvikler seg mere.

Lykke til!!!

Gjest Gjest
Skrevet

Som gjest over sier; det kan være en sjalusireaksjon pga babyen.

Har det pågått lenge?

En annen ting; er det noe med DERES familie som er "spesielt" på noen måte? Dårlig økonomi, problemer av noe slag, "spesielle" personer? Det kan jo også være en sjalusireaksjon ovenfor vennene hennes! Kanskje hun ser noe hos dem som hun ikke har? (Ei jente jeg en gang kjente reagerte på denne måten; hun prøvde å skape seg det hun så hos vennene sine)

Hvis ikke, vil jeg tro det er pga babyen. Ta med jenta ut på ting uten at babyen er med, og la henne være litt "baby" en gang i blant også - kanskje synes hun det er vanskelig å plutselig skulle være stor?

Skrevet

Kjedelig situasjon...

Når jeg var ca 8 år stjal jeg (sammen med en venninne).

Vi stjal i butikker, gjorde det ganske mye egentlig... men en (vakker) dag ble vi tatt. Min venninne fikk bare beskjed av foreldrene om at hun sikkert ikke ville gjøre dette igjen, siden hun nå hadde blitt tatt... Mens jeg fikk straff, fikk husarrest i 2 uker... Du kan kanskje gjette hvem som fortsatte med stjelinga og hvem som ALDRI gjorde det igjen.

Det jeg prøver å si er at jeg mener at konsekvenser/straff er viktig for at hun skal forstå at hun ikke kan gjøre dette... sammen med at du snakker med henne om det selvfølgelig. Det funket hvertfall veldig bra for meg :)

Lykke til!!

Skrevet

prøv å ta fra henne egne ting hver gang hun stjeler. Stjeler hun en bratz, ja da tar du alle de dukkene som hun har fra før og. Stjeler hun lekedyr så ta fra henne lignende leker som kosebamser osv.

Eventuelt så kan du prøve et klistremerkesystem. Et klistremerke for hver dag hun ikke har stjålet noe (dvs blitt TATT i å stjele noe) og så etter f.eks 5 klistremerker så får hun en belønning som litt godis eller noe annet småtterier. Antall klistremerker økes etterhvert for så å fades helt vekk etter en stund.

Gjest Gjest1
Skrevet
Eventuelt så kan du prøve et klistremerkesystem. Et klistremerke for hver dag hun ikke har stjålet noe (dvs blitt TATT i å stjele noe) og så etter f.eks 5 klistremerker så får hun en belønning som litt godis eller noe annet småtterier. Antall klistremerker økes etterhvert for så å fades helt vekk etter en stund.

Denne kan lett bare bli en oppfordring til å skjule tyveriene bedre.

Skrevet
Denne kan lett bare bli en oppfordring til å skjule tyveriene bedre.

Det var derfor jeg skrev at det ble en belønning for å ikke bli tatt!

Gjest vega i.i.
Skrevet

Snakk med henne. Hun er sju år og forstår mer enn du tror.

Jeg stjal i butikker da jeg var sju, men jeg sluttet fordi jeg fikk så dårlig samvittighet og jeg kunne ikke ha noen glede av det jeg stjal for jeg måtte skjule det for foreldrene mine og gjemme tingene bakerst i skapet. I tillegg kjente jeg de som eide butikken og jeg likte de godt...

Jeg stjal hudkremer og sminkesaker. Det var spenningen som drev meg, og mange av mine klassevenninner stjal daglig av alt fra hoppestrikk til ubrukelige hekleduker...

Prøv å ta en prat med henne. Fortell henne at mange faller for fristelsen og spenningen med å stjele, men at når man blir oppdaget så vil det skade en selv. Spør henne hva hun mener er viktigst, at vennene oppdager at hun stjeler eller at hun beholder sine venner.

Ikke vær sint på henne. Prøv å vis forståelse og si at du kjenner andre som har gjort det samme da de var unge, men at de sluttet med det når de forsto hvor dumt det er å miste venner pga. ting man ikke trenger. Fortell henne også at man ikke kan få alt man ønsker seg.

Å straffe henne tror jeg ikke vil hjelpe. Si at om det er noe hun trenger, så kan hun hjelpe til med ting i huset og få mer lommepenger slik at hun kan kjøpe det hun ønsker selv. Gi henne oppgaver som å gå ut med søpla, vaske et vindu (selv om det ikke blir perfekt), dekke på bordet, gå i butikken og kjøpe en pakke melk osv.

Siden dere har fått en baby, er det kanskje viktig å ta henne med på noe hun liker. Gå på kino f.eks.

Hvilke interesser har hun som dere som foreldre kan følge opp?

Skaff barnevakt til babyen og ta henne med på noe som interesserer henne.

Skrevet

Hun bør gå tilbake og levere det hun har stjålet, samt be om unnskyldning - særlig det siste. Ydmykende ja, men slikt bør få konsekvenser. Hvis hun nekter å gjøre det ville jeg fratatt henne privilegier ett for ett. Ikke saft til maten, hun må drikke vann mens de andre drikker saft, ta bort leker /ting hun setter pris på osv. Å stjele er stygt!

Det siste jeg ville gjort er å belønne at hun ikke stjeler, det bør være en selvfølge.

Skrevet
Når jeg var ca 8 år stjal jeg (sammen med en venninne).

Vi stjal i butikker, gjorde det ganske mye egentlig... men en (vakker) dag ble vi tatt. Min venninne fikk bare beskjed av foreldrene om at hun sikkert ikke ville gjøre dette igjen, siden hun nå hadde blitt tatt... Mens jeg fikk straff, fikk husarrest i 2 uker... Du kan kanskje gjette hvem som fortsatte med stjelinga og hvem som ALDRI gjorde det igjen.

Da jeg var på samme alder opplevde jeg noe lignende bortsett fra at jeg "bare" stjal en 50-lapp hjemme. Dere kan også få gjette hva som skjedde med meg, men jeg har heller aldri stjålet siden...

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg begynte å stjele i butikken da jeg var 9-10. Stort sett godterier, og det var vel for å vise at jeg var litt tøff, så utviklet det seg til en sånn spenningsgreie og til slutt klarte jeg bare ikke å stoppe. Ble aldri tatt, og klarte først og bryte ut av det i 19-20-årsalderen. Da var det en butikkdame som hadde fattet mistanke og begynte og følge etter meg hver gang jeg var i den butikken, lot som om hun drev og ryddet i hyllene :sjenert: Tenk så flaut det ville vært; 20 år og tatt for å stjele en Stratos... :rodme:

Ikke det at datteren din blir like kleptoman som jeg var, men dette bør i hvert fall få en slags konsekvens.

Skrevet
Hun bør gå tilbake og levere det hun har stjålet, samt be om unnskyldning - særlig det siste. Ydmykende ja, men slikt bør få konsekvenser. Hvis hun nekter å gjøre det ville jeg fratatt henne privilegier ett for ett. Ikke saft til maten, hun må drikke vann mens de andre drikker saft, ta bort leker /ting hun setter pris på osv. Å stjele er stygt!.

Kjære deg, nå oppfordrer du til barnemishandling og det kan vi virkelig ikke ha noe av på dette ellers så utmerkede forumet!

:ironi:

Gjest Gjest
Skrevet
Kjære deg, nå oppfordrer du til barnemishandling og det kan vi virkelig ikke ha noe av på dette ellers så utmerkede forumet!

:ironi:

Hva var det du mente var barnemishandling? Gi tilbake og be om unnskyldning, eller drikke vann mens andre drakk saft? Jeg syns det første var en god ide, det andre alternativet har jo egentlig ikke noen sammenheng med stjelingen, men barnemishandling er det da ikke......

Skrevet
Hva var det du mente var barnemishandling? Gi tilbake og be om unnskyldning, eller drikke vann mens andre drakk saft? Jeg syns det første var en god ide, det andre alternativet har jo egentlig ikke noen sammenheng med stjelingen, men barnemishandling er det da ikke......

Hun var ironisk.

Gjest Gjest
Skrevet
Hun var ironisk.

Åja, tok den nå. Går litt tregt på fredagskveldene... :sjenert::rodme:

Skrevet

TAKK!!!

Får svare litt nedover her. Ingenting spesielt her utenom at vi bor i leid leilighet, hun får like mye som alle andre, både av de "rette" klærne og leker.

Det startet når jeg var gravid og hun holdt opp en stund. Da måtte hun levere lekene tilbake og jeg gjorde foreldrene obs på dette. Det tragiske er jo at ungene idag har jo så mange ting at de merker jo ikke at tingene er borte engang.... Så det var liksom ikke den helt store reaksjonen.

Dette med sjalusi har vi vært obs på, og nå for tiden så er hun ute hele dagen med venninene så ikke lett å ha bare "henne" tid, men vi ser viktigheten av det!!

Nå skal vi to på IDOL konserten alene og på Sabeltann i sommer og da får ikke lillesøster være med.

Jeg takker for alle rådene, skal diskutere det med samboer og så får vi prøve oss litt frem!

:klem:

Gjest Gjest
Skrevet

Hva er galt med litt god, gammeldags bank?

Gjest Gjest
Skrevet
Hva er galt med litt god, gammeldags bank?

Hey, du glemte ironiflagget

Gjest Gjesta
Skrevet
Hun bør gå tilbake og levere det hun har stjålet, samt be om unnskyldning - særlig det siste. Ydmykende ja, men slikt bør få konsekvenser. Hvis hun nekter å gjøre det ville jeg fratatt henne privilegier ett for ett. Ikke saft til maten, hun må drikke vann mens de andre drikker saft, ta bort leker /ting hun setter pris på osv. Å stjele er stygt!

Det siste jeg ville gjort er å belønne at hun ikke stjeler, det bør være en selvfølge.

Jeg er enig. Man skal ikke belønne for at man ikke gjør som man ikke skal, man skal heller belønne for at man gjør som man skal. Vesentlig forskjell.

Og hun bør bli tvunget til å levere tilbake og til å be om unnskyldning.

Skulle bare mangle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...